شناسهٔ خبر: 43189092 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتراف ائتلاف آمریکایی: عراق برای مقابله با داعش به کمک ما نیاز ندارد

تهران – ایرنا - «وین ماروتو» سخنگوی ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا دوشنبه شب اعتراف کرد که نیروهای عراقی در حال حاضر نیروهایشان را آموزش می‌دهند و بدون کمک ائتلاف علیه عناصر گروهک تروریستی داعش عمل می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شبکه خبری "الحره" که برنامه‌های خود را به عربی از آمریکا پخش می‌کند، ماروتو در گفت‌وگو با رادیو "سوا" افزود: خروج از عراق «خبر خوشحال‌کننده‌ای» است، چرا که این موضوع بیانگر موفقیت نیروهای عراقی است.

ماروتو حمله روز دوشنبه به کاروان ائتلاف بین‌المللی از سوی داعش یا گروه‎های غیر قانونی را رد کرد و گفت: تحقیقات همچنان بر شناسایی عاملان حمله موشکی به فرودگاه اربیل همچنان ادامه دارد.

پایگاه نظامیان آمریکایی چهارشنبه شب گذشته در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل هدف حمله موشکی قرار گرفت.

سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا همچنین گفت که این ائتلاف ۱۵۰ هزار تن از نیروهای عراقی را آموزش داده است و به نظارت و کمک اطلاعاتی و لجستیکی به نیروهای عراقی ادامه خواهد داد.

وی همچنین اعتراف کرد که حملات به نیروهای عراقی و پیمانکارانی که مصالح لجستیک را برای دفاع از نیروهای ائتلاف در نبرد با گروهک تروریستی داعش منتقل می‌کنند، به شدت افزایش یافته است.

ماروتو با ادعای اینکه این حملات کمتر از پنج درصد به کاروان‌های لجستیکی صورت گرفته است، افزود: عوامل این حمله قدرت نهادهای عراقی و حاکمیت قانون و قدرت این کشور را تضعیف می‌کنند.

شبکه خبری الحره ادعا کرد: از ماه اکتبر ۲۰۱۹ تا پایان ماه جولای، ۳۹ بار پایگاه‌های آمریکایی در عراق هدف قرار گرفته است.

سخنگوی ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا با متهم کردن ایران و ادعای مرتبط بودن تهران با حمله به پایگاه‌های آمریکایی‌ها در عراق ادعاهای «کنت مک‌کنزی» فرمانده «سنتکام» را تکرار کرد و مدعی شد: ایران همچنان بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم است.

ماروتو به نقل از مک کنزی ادعا کرد که گروه‌های مورد حمایت ایران در عراق، اقدام به پرواز درآوردن هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی پایگاه‌های نظامی عراق و محل استقرار نیروهای آمریکایی کرده‌اند و همچنین حملات به منافع آمریکا را افزایش داده‌اند.

سخنگوی ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: فعالیت‌های گروهک تروریستی افزایش پیدا نکرده است و نیروهای ائتلاف به همراه نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان کُرد موسوم به "نیروهای دموکراتیک کرد سوریه" (قسد) حدود هشت میلیون نفر را در پنج سال گذشته از اشغال داعش آزاد کرده‌اند.

در حالی که آمریکا خود از عاملان اصلی تشکیل داعش در عراق و سوریه بوده است، ماروتو مدعی شد: ائتلاف آمریکایی به شکست داعش در عراق و سوریه به عنوان مأموریت نخست خود و نیز حمایت از متحدان‌اش برای شکست دادن باقی‌مانده این گروهک، متعهد است.

نظر شما