شناسهٔ خبر: 43188419 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی؛

فعالیت های طرح ریزی شده در بنیاد موقوفات با رویکرد مردم محوری است

رحمتی گفت: همه کارهایی که در بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس بنا بر طرح ریزی و ادامه فعالیت و توسعه است با رویکرد مردم محوری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «مالک رحمتی» امروز دوشنبه (۱۴ مهرماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که با موضوع اعلام برنامه های دهه آخر صفر در بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی برگزار شد؛ اظهار داشت: اگر امروز بخواهیم مشکلات کشور را به دست خود مردم حل کنیم یکی از کارآمدترین نهاد ها، نهاد وقف است که متاسفانه به آن کم توجهی شده است.

 

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی افزود: با مطالعه تاریخچه توسعه کشور معترف می شویم که وقف پیشران پیشرفت دین و جامعه اسلامی در همه اعصار بوده است و گره گشای مسائل مردم بوده است و یکی از منابع پایداری که پای کار دل مردم بوده است.

 

وی با بیان اینکه وقف یک تولید زاینده بین نسلی است؛ گفت: یک موقوفه وقتی 500 سال پیش به وجود آمده است هنوز اسم این موقوفه روی آن است و هر روز زایش اتفاق می افتد و اثر از خود در جامعه اقتصادی، فرهنگی و علمی ما ایفا می کند.

 

رحمتی با بیان اینکه کار مردم باید به دست مردم سپرده شود؛ افزود: با بخش نامه و آیین نامه مشکل مردم حل نمی شود اما زمانی که کار مردم به دست خود مردم با ساختارهای مردمی بیفتد این مسائل مرحله به حرله حل می شود لذا در آستان بنیادی به نام بنیاد بهره وری موقوفات تشکیل شد.

 

وی راه اندازی این بنیاد را نشان دهنده استراتژی و سیاست های اقتصادی در آستان دانست و گفت: اساسا کار اقتصادی در آستان قدس رضوی به هیچ وجه برای ما هدف و موضوعیت نداشته است و کار اقتصادی برای ما وسیله ای است تا نیت واقفین از موقوفات را به بهترین نحو اجرایی کنیم.

 

رئیس بنیاد بهره وری موقوفات آستان قدس رضوی با بیان اینکه این بنیاد بهره وری موقوفات را هدف اصلی خود می داند؛ گفت: منابع حاصل از موقوفات در چهار بعد مصرف می شود که اولین بعد آن در مصرف زائرین .و زیارت، بعد دوم آن صرف مجاور، بعد سوم مصرف در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و بعد چهارم منابع حاصل از موقوفات صرف کارهای غیر پیشبینی مانند سیل و زلزله می شود.

 

وی اظهار داشت: روبکردهای فعالیت های اقتصادی آستان قدس رضوی در چارچوب بحث موقوفه داری همه در ذیل اقتصاد مقاومتی تعریف شده است و آنچه در مسیر و چارچوب اقتصاد مقاومتی نیست آستان بنایی بر ورود و توسعه آن ندارد، همچنین آستان قدس رضوی جایی که یک زنجیره ارزشی را تکمیل نکند ورود پیدا نمی کند و جایی که دولت وظیفه ذاتی دارذ آستان .ورود پیدا نمی کند.

 

رحمتی بیان کرد: آستان قدس رضوی جایی برای بخش خصوصی تامین نمی کند و جایی که بخش خصوصی توان و یا تمایل ندارد بنیاد بهره وردی موقوفات ورود پیدا می کند.

 

وی افزود: همه کارهایی که در بنیاد بنا بر طرح ریزی و ادامه فعالیت و توسعه است با رویکرد مردم محوری است، امروز در سیستان باید 46 هزار هکتار به دست مردم باید اتفاق بیفتد و آستان قدس رضوی فقط کمک کننده است و حمایت کننده است رویکرد ترویجی و ایجاد الگوهای موفق را دارد تصدی گری توسط آین آستان اتفاق نمی افتد.

پایان پیام/648

نظر شما