رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به مشکل تامین مواد اولیه، تخصیص ارز و افزایش هزینههای تولید خواستار توجه دولت و مجلس به این صنعت شد و تاکید کرد در صورت عدم اصلاح هرچه سریع تر قراردادهای قطعه سازان و جلوگیری از افزایش لجام گسیخته قیمت مواد اولیه، شرایط در این صنعت نامساعد خواهد شد.
به گزارش «مردمسالاری آنلاین»، محمدرضا نجفی منش در دومین نشست هم اندیشی انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران با محوریت برون رفت از موانع جهش تولید در صنعت قطعه سازی کشور، با بیان این که صنعت خودرو و قطعه در ردیف نخستین تحریمهای آمریکا بود، گفت: دور نخست تحریمها قابلیت دور زدن را داشت اما در دور دوم فشارها به اندازهای افزایش یافت که شرکای خارجی صنعت خودرو از ایران رفتند حتی شرکتی که 400 میلیون یورو در صنعت خودرو ایران سرمایه گذاری کرده یود نیز از ایران خارج شد.وی بی توجهی به افزایش عمق ساخت داخل در سالهای گذشته را غفلتی تاریخی در صنعت خودرو و قطعهسازی کشور دانست و افزود: پایین نگه داشتن تصنعی نرخ ارز و فشردن فنر قیمت دلار در این سالها انگیزه قطعه سازان در دستیابی به عمق ساخت داخل را از بین برده بود اما برای رفع این نقص در دور جدید تحریمها حرکتهای خوبی شکل گرفت و نهضت ساخت داخل آغاز شد.رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی از برنامه ریزی داخلی سازی 300 میلیون یورویی قطعات تا پایان سال 1400 خبر داد و تصریح کرد: این نهضت تا زمان داخلی سازی 90 درصد قطعات مورد نیاز ادامه خواهد داشت.وی با اشاره به سرمایه گذاری 2000 میلیارد تومانی بانک تجارت و ملت با هدف تامین نقدینگی قطعه سازان اظهار کرد: به طور قطع با عمق بخشی به ساخت داخل و همراهی مسئولان و صنعتگران داخلی خوابهای اشفته دشمنان این ملت تعبیر نخواهد شد.نجفی منش در ادامه بزرگترین مشکل صنعت قطعه را نقدینگی و مواد اولیه اعلام و تصریح کرد: شرایط امروز قطعه سازان ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با وضع نقدینگی خودروسازان دارد و با افزایش مشکل نقدینگی در شرکتهای خودروساز هر روز مطالبات قطعهسازان سنگینتر میشود چنانچه هم اکنون میزان مطالبات قطعه سازان به بالای 30 هزار میلیارد تومان رسیده است و با تداوم این جریان پیش بینی میشود این رقم به 60 یا 70 هزار میلیارد تومان برسد.
وی در ادامه با توجه به ضرورت اصلاح قراردادهای قطعه سازان تصریح کرد: در شرایطی که قطعه سازان با افزایش روزانه مواد اولیه و هزینهها مواجهند همچنان برخی از قطعه سازان از سال 97 قیمتهایشان اصلاح نشده است و باید مکانیزمی ایجاد شود که به سرعت قیمت قراردادهای قطعه سازان اصلاح شود تا امکان ادامه حیات این صنعت فراهم شود.این مقام مسئول در انجمن تخصصی همگن قطعه سازان کشور تداوم مشکل تخصیص ارز را مساله بعدی و جدی قطعه سازان عنوان کرد و یاد آور شد: مدتهاست کالا و مواد اولیه قطعه سازان وارد گمرکات شده است اما به جهت عدم تخصیص به موقع ارز بسیاری از آنها دپو شده است و از این رو به بانک مرکزی پیشنهاد میشود مجوز یک میلیارد دلار واردات بدون انتقال ارز و بدون ذکر منشا را برای این صنعت صادر تا تامین مواد و قطعات مورد نیاز حدود 100 هزار خودرو در کف کارخانجات تکمیل و تجاری شود.
سه درخواست قطعهسازان
برای حل بحران کنونی
نایب رئیس انجمن تخصصی همگن قطعه سازان تهران گفت: در شرایط فعلی قطعه سازان خواستار دور زدن قوانین دست و پاگیر از سوی دولت و مجلس هستند بنابراین امروز زمان نظریه پردازی برای رفع مشکلات این صنعت نیست چرا که قطعه سازان ظرف شش ماه آینده شرایط بسیار سختی را پیش رو خواهند داشت.به گزارش »مردمسالاری آنلاین»، امیر حسین جلالی در دومین نشست هم اندیشی انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران با تاکید بر این که در شرایط فعلی به جای حل مشکلات ریشه ای صنعت قطعهسازی باید برای رفع مقطعی مشکلات پیش روی این صنعت فکری اساسی شود.وی با اشاره به تاثیر رشد منفی 7 تا 10 درصدی اقتصادی و تورم 30 تا 60 درصدی در کشور بر جریان تولید عنوان کرد: رشد منفی اقتصادی، تورم، حجم نقدینگی 3000 میلیارد تومانی و دلار بالای 30 هزار تومانی واقعیات اقتصادی کشور است که شرایط را برای فعالیت صنایع تولیدی و قطعه سازان بسیار دشوار کرده است.جلالی به روز رسانی قرارداد قطعه سازان را اولین گام در جهت رفع مشکلات قطعه سازان ظرف 6 ماه آینده اعلام و تصریح کرد: برخی از قراردادهای قطعه سازان از سال 97 تاکنون به روز نشده و همچنان ارز 11 هزار و 500 تومانی ملاک قرارداد برخی از قطعه سازان است.
برنامهریزی برای طرح تحول بازار
و صنعت خودرو سبک
طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک در کمیسیون صنایع و معادن رای آورده و قرار است مکانیزم تنظیم و فروش خودرو را به صورت ساختاری اصلاح کنیم.به گزارش مردم سالاری آنلاین،نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با اشاره به انجمنها به عنوان نهادهای جمعی گفت: اینها اجازه دارند تا در اتاق سیاست گذاری حضور داشته باشند و مسئولیت بپذیرند. مجلس یازدهم قصد رفع مشکلات را دارد و با ایجاد اتاق فکر از اعضای انجمن جهت حضور، بررسی مشکلات و اعلام راهکار دعوت مینماییم. شنبه شب هفته جاری دومین نشست هم اندیشی انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران با هدف بررسی مشکلات و چالشهای پیش روی قطعه سازان برای برون رفت از موانع جهش تولید برگزار شد.
در این نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان گمرک کشور، روسای انجمن قطعه سازان و بزرگان صنعت قطعه سازی حضور داشتند.روحالله ایزدخواه در حاشیه دومین نشست هم اندیشی انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو استان تهران در مورد طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک گفت: این طرح از روز اول مجلس یازدهم، در کمیسیون صنایع و معادن با اتفاق آرا رای آورد؛ قرار است با مشارکت حداکثری عوامل خودرو، مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر متولیان در دولت مکانیزم تنظیم و فروش خودرو را به صورت ساختاری اصلاح کنیم.
در نشست هم اندیشی انجمن تخصصی صنایع همگن استان تهران مطرح شد
درخواستهای صنعت قطعهسازی از دولت و مجلس
صاحبخبر -
نظر شما