شناسهٔ خبر: 43144055 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

هشدار سخنگوی وزارت خارجه به طرف‌های درگیر در مناقشه قره‌باغ؛

هرگونه تعرض به خاک ایران غیرقابل تحمل است

صاحب‌خبر -

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ضمن اعلام غیر قابل تحمل بودن هرگونه تعرض از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک کشورمان، به همه طرف‌ها در زمینه مراقبت لازم در این خصوص هشدار جدی می‌دهیم.

سعید خطیب زاده، در پاسخ به پرسش خبرنگاران درخصوص گزارش‌های برخی تعرضات انجام شده به خاک جمهوری اسلامی ایران در جریان درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستانف افزود: تحرکات در مناطق مرزی کشورمان بطور جدی و با حساسیت تمام از سوی جمهوری اسلامی ایران در حال رصد بوده و در این ارتباط ضمن اعلام غیرقابل‌تحمل بودن هرگونه تعرض از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در منطقه به خاک کشورمان، به همه طرفها در زمینه مراقبت لازم در این خصوص هشدار جدی می‌دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه بار دیگر بر لزوم احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، رعایت اصل عدم تعرض به غیر نظامیان، توقف درگیری‌ها و آغاز گفت‌وگوهای جدی و زمان‌دار تاکید کرد و آمادگی جمهوری اسلامی برای کمک به نیل به این اهداف را اعلام کرد.

اصابت بیش از ۲۰خمپاره به خاک ساحلی رود ارس و روستای اردبیل

به گزارش خبرگزاری‌ها از شروع منازعات جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تاکنون بیش از ۲۰خمپاره به خاک ساحلی رود ارس و روستای قره قباق اصلاندوز اصابت کرده است.

اصابت خمپاره‌های طرفین جنگ به نوار مرزی کشورمان موجب ایجاد رعب و وحشت در بین اهالی و ساکنین این مناطق مرزی شده است که برخی از ساکنین به دلیل وحشت کودکان اصلاندوز را به طرف پارس آباد ترک می‌کنند.

 تهدید سد میل مغان با خمپاره‌های جنگ همسایه‌ها

سد میل مغان به عنوان سد دوستی ایران و آذربایجان است از نوع انحرافی نیمه متحرک با بدنه بتنی و خاکی است که بین دو شهر اصلاندوز مغان و هورادیز واقع شده است.

در حال حاضر سد مخزنی ارس و سد انحرافی میل مغان بر رودخانه ارس در فاصله مشترک ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد که بهره‌برداری از آنها در سال ۱۳۵۰ شروع شده است که آب این رودخانه به وسیله کانال‌های تعبیه شده در سد میل مغان به مصرف آبیاری اراضی کشاورزی رسیده و سبب رونق کشاورزی و اقتصادی منطقه شده است. از شروع منازعات، خمپاره‌های طرفین جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان به نزدیکی‌های این سد و کانال آبی آن برخورد می‌کند که اگر هشدارهای لازم از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان به طرفین جنگ داده نشود با بحران جدی تخریب سد مواجه خواهیم بود.

 

نظر شما