نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصرایرانیان | لینک خبر

دانشنامه

صاحب‌خبر - کارآمدی واکسن «مدرنا» آذرماه مشخص می شود مدیر ارشد اجرایی شرکت مدرنا اعلام کرد تا قبل از ۲۵ نوامبر (۵ آذرماه) اطلاعات کافی درباره تاثیرگذاری واکسن کووید۱۹ برای ارائه به سازمان غذا و دارو در اختیار نخواهد داشت.به گزارش مهر، مدیر ارشد شرکت مدرنا اعلام کرد، واکسن کووید‌۱۹ این شرکت تا روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده نخواهد بود.این خبر ضربه ای به دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به حساب می‌آید که قبلا وعده داده بود تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یک واکسن کووید۱۹آماده خواهد بود.استفان بنسل در این باره به نشریه فایننشال تایمز گفت: شرکت ما تا ۲۵ نوامبر(۵ آذرماه) اطلاعات کافی درباره آخرین مرحله آزمایش بالینی واکسن کرونا برای ارائه به سازمان غذا و دارو را در اختیار نخواهد داشت.بنسل قبلا گفته بود مدرنا احتمالا تا ماه نوامبر اطلاعات کافی مربوط به کارآمدی واکسن در آزمایش های بالینی در اختیار خواهد داشت.اما احتمال دستیابی به این اطلاعات تا ماه اکتبر(ماه جاری میلادی) اندک است.همچنین طبق اطلاعات موجود این شرکت در صورتی درخواست استفاده اضطراری واکسن برای گروه هایی با ریسک بالا را به سازمان غذا و دارو آمریکا ارائه می کند که نتایج آزمایش بالینی نشان دهد این محصول ۷۰ درصد کارآمد است.برای تایید یک واکسن، نتایج آزمایش بالینی باید نشان دهنده حداقل ۵۰ درصد کارآمدی آن باشد.بنسل در ادامه به فایننشال تایمز گفت: حتی اگر واکسن مدرنا تاییدشود، مردم آمریکا تا بهار سال آینده میلادی باید منتظر بمانند تا سازمان غذا و دارو اجازه توزیع آن را صادر کند.این درحالی است که مدیر ارشد اجرایی شرکت فایزر قبلا از احتمال تایید واکسن کووید۱۹ توسط سازمان غذا و دارو در هفته های آینده خبر داده است. افزایش خطر مرگ و میر ناشی از «کووید-19» در افراد مبتلا به پارکینسون پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی دریافتند که افراد مبتلا به پارکینسون بیشتر از افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند، در معرض خطر مرگ و میر ناشی از کووید-19 قرار دارند.به گزارش ایسنا، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه آیووا" (University of Iowa) آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که افراد مبتلا به پارکینسون، 30 درصد بیش از افرادی که به بیماری‌های عصبی دچار نیستند، در معرض خطر مرگ ناشی از کووید-19 قرار دارند.این پژوهش که روی 8000 بیمار صورت گرفته است، حاکی از این است که پارکینسون می‌تواند یک عامل خطر مستقل برای مرگ در اثر ابتلا به کووید-19 باشد.پژوهشگران به سرپرستی "کیانگ ژانگ" (Qiang Zhang) و "نانداکومار نارایانان" (Nandakumar Narayanan)، اساتید دانشگاه آیووا در بررسی‌های خود دریافتند که تنها 5/5 درصد از افرادی که به پارکینسون مبتلا نیستند، به خاطر ابتلا به کووید-19 از دنیا می‌روند؛ در حالی که این آمار در میان افراد مبتلا به پارکینسون، 3/21 است.سن افرادی که به پارکینسون مبتلا هستند، عموما بالا است و بیشتر آنها مرد هستند.همه این موارد، خطر مرگ ناشی از کووید-19 را افزایش می دهد.پژوهشگران در این پروژه، سن و جنسیت بیماران را نیز بررسی کردند و دریافتند که خطر مرگ ناشی از کووید-19 در میان افراد مبتلا به پارکینسون، 30 درصد بیشتر است.نارایانان گفت: ما می‌دانیم که این بررسی، با محدودیت‌هایی همراه است زیرا اطلاعات آن از یک پایگاه داده تامین می‌شوند اما مطمئن هستیم که این داده‌ها نشان می‌دهند بیماری پارکینسون می‌تواند یک عامل خطر مستقل برای مرگ در اثر کووید-19 باشد.ما باور داریم که نتایج این پژوهش می‌تواند به پزشکان در درمان بیماران مبتلا به پارکینسون کمک کند.این پژوهش، بیماران مبتلا به پارکینسون و پزشکان آنها را در مورد اهمیت پیشگیری از ابتلا به کووید-19 در این بیماران آگاه می‌کند.ژانگ گفت: ما به بیماران خود توصیه می‌کنیم که حتما ماسک بزنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.پزشکان باید به افزایش خطر مرگ و میر ناشی از کووید-19 در این بیماران توجه داشته باشند و مراقبت از آنها طی دوره همه‌گیری را مد نظر قرار دهند. حسگری که ابتلا به «کووید-19» را به سرعت تشخیص می‌دهد پژوهشگران "موسسه فناوری کالیفرنیا"، نوعی حسگر ابداع کرده‌اند که می‌تواند ابتلا به کووید-19 را به سرعت و با دقت تشخیص دهد.به گزارش ایسنا، یکی از ویژگی‌های کروناویروس که کنترل آن را دشوار می‌سازد، این است که بدون بروز هیچ نشانه‌ای، به سادگی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.امکان دارد که فرد حامل ویروس، احساس خوبی داشته باشد و کارهای روزمره خود را انجام دهد اما ویروس را با خود به محل کار، خانه دیگران و مکان‌های عمومی ببرد.بخش مهمی از تلاش‌های جهانی برای کنترل همه‌گیری کروناویروس، ابداع آزمایش‌هایی است که می‌توانند ابتلا را در افراد بدون نشانه شناسایی کنند.پژوهشگران "موسسه فناوری کالیفرنیا" (CalTech)، یک حسگر کم هزینه ابداع کرده‌اند که می‌تواند به تشخیص عفونت ناشی از کروناویروس کمک کند.این حسگر بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته پزشکی می‌تواند در کمتر از 10 دقیقه به بررسی نمونه کمی از بزاق یا خون بپردازد."وی گائو" (Wei Gao)، استادیار بخش مهندسی پزشکی موسسه فناوری کالیفرنیا و همکارانش پیش از این، حسگرهایی بی‌سیم ابداع کرده بودند که می‌توانند بیماری‌هایی مانند نقرس را شناسایی کنند و به بررسی سطح استرس و ترکیبات خاصی در خون، بزاق یا عرق بپردازند.این حسگرها از گرافین ساخته شده‌اند و ساختاری سه‌بعدی با منافذ کوچک دارند.این منافذ موجب می‌شوند که حسگر، حساسیت و دقت کافی را برای شناسایی ترکیبات موجود در نمونه‌ها داشته باشد.ساختار گرافین در این حسگر، با پادتن‌هایی همراه می‌شود که نسبت به پروتئین‌هایی خاصی که روی سطح کروناویروس وجود دارند، حساس است.گائو گفت: این تنها پلتفرم پزشکی از راه دور است که اطلاعات مربوط به عفونت را با یک حسگر ارائه می‌دهد.ما می‌توانیم سطح ترکیبات مورد نظر را در چند دقیقه به صورت همزمان مورد بررسی قرار دهیم و تصویر کاملی در مورد عفونت ابتدایی، ایمنی و شدت عفونت به دست بیاوریم.فناوری‌های تثبیت شده آزمایش کووید-19 معمولا ساعت‌ها یا حتی روزها زمان نیاز دارند تا نتیجه را ارائه دهند.همچنین این فناوری‌ها به تجهیزات پرهزینه و پیچیده‌ای نیاز دارند؛ در حالی که حسگر گائو و گروهش، ساده و جمع و جور است.این حسگر تاکنون فقط در آزمایشگاه و روی نمونه‌های محدودی از خون و بزاق آزمایش شده است.اگرچه نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهند که دقت حسگر بسیار بالا است اما برای تایید کامل دقت آن باید آزمایش‌هایی در مقیاس بزرگتر و روی نمونه‌های بیشتر صورت بگیرند.گائو افزود: هدف نهایی ما این است که این حسگر جدید، کاربرد خانگی داشته باشد و برای تشخیص بیماری‌های دیگر نیز به کار برود. کشف مولکول جادویی برای درمان کرونا محققان انستیتوپاستور فرانسه یک مولکول جادویی یافته اند که بدون عوارض جانبی شدید، گسترش ویروس کرونا در بدن انسان را محدود می کند.به گزارش مهر، محققان انستیتو پاستور فرانسه موفق به کشف یک مولکول جادویی شده‌اند که به نظر می‌رسد در مقابل ویروس کرونا موثر است و عوارض جانبی بسیار اندکی دارد.محققان پس از آزمایش‌های گسترده در آزمایشگاه Hauts0de-France، متوجه شدند این درمان (مولکول مذکور) گسترش ویروس SARS-CoV-2 را با عوارض جانبی نامحسوسی محدود می‌کند.یکی از محققان این پروژه می‌گوید: ما از محصولی استفاده کردیم که در هیچ جای دیگری استفاده نمی‌شود.به طور دقیق این مناطق از بدن یافت می‌شود.او نیز تاکید کرد این دارو عوارض جانبی زیادی ندارد.اکنون قرار است چند صد بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در آزمایش بالینی این دارو شرکت کنند تا در مرحله بعد درباره عرضه دارو به بازار تصمیم گیری شود.البته انستیتو پاستور نام این مولکول جادویی را فاش نکرده است.محقق این انستیتو می‌گوید: ما نام دارو را فاش نمی‌کنیم تا از ایجاد بازار سیاه، احتکار آن و تجویز بی رویه دارو جلوگیری و ذخایر را کنترل کنیم.در حال حاضر بسیاری از محققان در سراسر جهان ازجمله انستیتوپاستور فرانسه مشغول فعالیت برای توسعه یک واکسن و همچنین درمانی برای کووید-۱۹ هستند.

برچسب‌ها: