شناسهٔ خبر: 43090358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

مهدی ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

انتخابات آمریکا | صندوق رای پیروز انتخابات آمریکا را مشخص می‌کند نه مناظره

مهدی ذاکریان گفت: درباره اینکه بایدن برنده مناظره شد یا ترامپ، باید گفت کسی به این 2 چهره امتیاز نمی‌دهد و هیات داوری‌ای برای بررسی فرد پیروز وجود ندارد؛ یعنی در نهایت صندوق رأی است که برتری یکی از این 2 نامزد را تعیین خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین|سعید شمس- انتخابات 2020 آمریکا برای تعیین ساکنِ کاخ سفید تا سال 2024 با برگزاری اولین مناظره وارد مرحله‌ای جدی شد. مناظره‌ای که مهر تاییدی بود بر فضای داغ و رقابتی انتخاباتی که سی و چند روز دیگر تکلیف زمامدار یکی از مهم‌ترین کشورهای نظام بین‌الملل را مشخص خواهد کرد.

 

مهدی ذاکریان، تحلیلگر مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: درباره اینکه گروهی مناظره را توخالی و بی‌اثر می‌دانند باید گفت، لازم است مناظره انجام‌شده را مخاطب‌شناسی کنیم. نکته روشن این است که مخاطبان گفت‌وگوی بایدن و ترامپ به یک طیف یا دسته مشخص محدود نمی‌شوند. در واقع مناظره برای همه قشرهای جامعه آمریکا برگزار شد. همچنین باید بدانیم که مخاطبان در نظرسنجی‌ها تفکیک نمی‌شوند و ‌این‌طور نیست که از طبقه‌ای خاص نظرخواهی شود.

 

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن نشانگر نظام انتخاباتی ایالات متحده بود؛ در واقع این مناظره بین 2 مکتب فکری که هر کدام لحن و ادبیات مشخصی دارند انجام شد، بدین صورت که لیبرال‌ها با نومحافظه‌کاران آمریکا وارد نبرد نفس‌گیری شده‌اند: یک جریان همچنان معتقد به اوباماکر و تامین ‌اجتماعی و اخذ مالیات بالا از ثروتمندان است، و گروه‌ دیگر به امنیت، حفظ جامعه و افزایش ثروت اهمیت می‌دهد.

 

او همچنین توضیح داد: درباره اینکه بایدن برنده مناظره شد یا ترامپ، باید گفت کسی به این 2 چهره امتیاز نمی‌دهد و هیات داوری‌ای برای بررسی فرد پیروز وجود ندارد؛ یعنی در نهایت صندوق رأی است که برتری یکی از این 2 نامزد را تعیین خواهد کرد. راجع به نظرسنجی‌ای که انجام گرفته و به برتری نسبی بایدن در مناظره رأی داده لازم است توضیح دهم که بسیاری از آمریکایی‌ها با اینکه تمایل دارند به ترامپ رأی بدهند، از اعلام رأی خود شرم دارند و به همین دلیل نمی‌توان نظرسنجی‌های صورت‌گرفته را خیلی جدی دانست.

 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: به عنوان مثال حرف بایدن درباره جورج فلوید حرفی کاملاً علمی و اخلاقی است که موافقان ترامپ نمی‌توانند آن را انکار کنند. اما از آنجا که تصمیم‌شان نوشتن اسم ترامپ روی برگه رأی است، نمی‌توانند به طور آشکار این اظهارنظر منطقی و سایر موارد مطرح‌شده از سوی رقیب دموکرات را تایید کنند.

 

مهدی ذاکریان در پایان گفت: بر اساس قانون نانوشته‌ای در سیاست آمریکا،‌ برای مشخص شدن فرد پیروز باید تا هفته‌های منتهی به انتخابات آمریکا صبر کنیم.

 

 

چکیده گفت‌وگو با مهدی ذاکریان

 

-لیبرال‌ها با نومحافظه‌کاران آمریکا وارد نبرد نفس‌گیری شده‌اند

-نمی‌توان نظرسنجی‌های صورت‌گرفته را خیلی جدی دانست

-برای مشخص شدن فرد پیروز باید تا هفته‌های منتهی به انتخابات صبر کنیم

 

نظر شما