وی ادامه داد: هرچند مشکلاتی برای دریانوردان اقیانوس پیما در تعویض خدمه پیش آمد، اما سعی بر برطرف کردن آن بود و در کشور ما نیز این موضوع به خوبی مدیریت شد و از همه عزیزان که در این برهه زمانی با سختی هایی همراه شدند تقدیر می کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شعار روز جهانی دریانوردی تحت عنوان «کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار»، عنوان کرد: حفاظت از محیط زیست دریایی ستودنی است و در کشور ما همگام با الزامات زیست محیطی اقدامات لازم انجام می شود.
سازگاری ناوگان دریایی با سوخت کم سولفور
راستاد با اشاره به اجرایی سازی مقوله تامین سوخت کم سولفور، خاطرنشان کرد: خوشبختانه توانستیم ناوگان خود را در این رابطه سازگار کنیم، هرچند کماکان نیازمند ظرفیت سازی برای تامین سوخت ناوگان خارجی ورودی به بنادر کشور هستیم.
وی افزود: همچنین مقوله مدیریت آب توازن با همکاری صمیمانه شرکت های کشتیرانی و تامین امکانات و لوازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به خوبی در کشور انجام می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه خود باوری دریاییان در دوران تحریم باعث شد اجازه ندهیم فعالیت ها متوقف شود، گفت: با توجه به ظرفیت های داخلی نیازهای خود را در داخل کشور تولید کردیم و سازمان بنادر و دریانوردی در بخش ناوگان عملیاتی و تجهیزات مورد نیاز به توان داخلی تکیه کرد و خوشبختانه توانست پاسخ خوبی دریافت کند و باید بگوییم این میزان اتکا به توان داخلی در تاریخ فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی بی سابقه است.
نباید از تحولات دریایی غافل بمانیم
راستاد همچنین با اشاره به اینکه نباید از تحولات دریایی غافل بمانیم، اظهار داشت: کشتی های هوشمند خودران بدون سرنشین پا به فعالیت خواهند گذاشت و پیش بینی می شود سال ۲۰۲۵ میلادی اولین تردد عملیاتی آن ها در آب ها و بین بنادر دنیا شاهد باشیم و باید بتوانیم در این مسیر توان عملیات مدیریتی و امکان پذیرش در بنادر داخلی را فراهم کنیم و در عین حال نیم نگاهی نیز به تولید و دارا بودن این کشتی ها، تحت پرچم خود داشته باشیم.
وی افزود: شرکت های دانش بنایان داخلی ثابت کرده اند هیچ هدفی برایشان دست نیافتنی نیست و بخش دریایی کشور باید به این مسئله توجه جدی داشته باشد و آیمو نیز در حال تدوین مقررات و قوانین مربوط به ناوگان هوشمند تجاری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نیازمند افزایش آمادگی در مورد سایز کشتی ها به ویژه کشتی های کانتینربر هستیم، اظهار داشت: بنادری می توانند مقصد این کشتی ها باشند که ظرفیت زیرساخت و پذیرش نسل جدید کشتی های کانتینربر را داشته باشند در غیر این صورت به محلی برای پذیرش فیدری ها تبدیل می شوند.
راستاد ادامه داد: در این مسیر فاز سوم پایانه شهیدرجایی را مدنظر قرار داده ایم که تا قبل از پایان سال جاری ۹۰۰ متر از اسکله ۱۴۰۰ متری آن را به بهره برداری می رسانیم و شرایطی را فراهم خواهیم کرد که تجهیزات آن به خوبی قابلیت سرویس دهی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در جانمایی بنادر جدید باید به سمت مناطقی پیش برویم که اعماق طبیعی مناسبی برای پذیرش کشتی های سایز بزرگ و با حداقل هزینه لایروبی دارند، گفت: از نظر پسکرانه ای نیز این مناطق باید امکان تخلیه و نگهداری احجام بالای کشتی های سایز بزرگ را داشته باشند و با حداقل هزینه به شقوق مختلف متصل شوند، در غیر این صورت کشور از نظر هزینه ای متضرر خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح جامع بنادر بازرگانی و طرح مدیریت یکپارجه مناطق ساحلی، خاطرنشان کرد: رویکرد ما توجه جدی به این مسئله است که با تقاضای روز کشتیرانی جهان تطبیق پیدا کنیم و در این رابطه علاوه بر طرح جامع بنادر بازرگانی با افق ۱۴۰۴، طرح ساماندهی بنادر کوچک را نیز طی سه فاز ۵ ساله مدنظر قرار داده ایم.
راستاد با بیان اینکه از نظر تنوع سواحل شرایط بسیار مناسبی داشته و محدودیتی برای انتخاب بهترین گزینه ها نداریم تا ظرفیت سازی مطلوبی را در دستور کار قرار دهیم، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم سهم خود را از نظر تجارت دریایی در سطح منطقه و جهان به دست آوریم و به آنچه استحقاق آن را داریم برسیم.
وی افزود:۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم و از ناوگان بزرگ دنیا برخوردار هستیم و توانمان بسیار فراتر از وضع موجود است، هرچند تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکایی ها محدویت هایی را برای حمل و نقل دریایی ما به وجود آورده است، اما ثابت کرده ایم می توانیم از دل محدودیت ها با اتکا به توان داخلی سربلند بیرون بیاییم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه امیدواریم دریاییان با همت همیشگی خود فعالیت ها را به صورت پویا پیش ببرند، گفت: امروز متعلق به همه افراد و ارگان هایی است که در حوزه دریایی فعالیت می کنند؛ دستگاه های حاکمیت دریایی، شرکت های کشتیرانی، نظامیانی که تامین آب های تحت مسئولیت کشور را بر عهده دارند و در پایان جامعه بزرگ دریایی که با تلاش های بی وقفه سعی کرده اند وضعیت موجود را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند.
نظر شما