شناسهٔ خبر: 43058357 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یکهزار و ۸۴۶ ناشنوا و کم‌شنوا از خدمات بهزیستی سمنان بهره‌مندند

سمنان- ایرنا- مدیر کل بهزیستی استان سمنان گفت: یکهزار و ۸۴۶ نفر ناشنوا و کم‌شنوا شامل ۷۸۷ زن و یکهزار و ۵۹ مرد تحت حمایت و بهره‌مند از خدمات بهزیستی استان هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا ایزدپور روز سه شنبه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان به رسانه ها ابراز داشت : یکی از مطرح ترین گروه های افراد دارای معلولیت حسی کم‌شنوایان و ناشنوایان هستند که روز جهانی ناشنوایان فرصتی است که نگاه ویژه به آنان داشت.

وی بیان کرد: شنوایی از حیاتی ترین توانایی های حسی است که بی توجهی به آن بسیاری از توانایی‌های انسان برای سازگاری با محیط را تحت الشعاع قرار می هد که می توان با آموزش و پرورش مطلوب این محدودیت را به فرصت تبدیل و امکان حضور یک فرد کم‌شنوا و ناشنوا را در جامعه مهیا کرد.

ایزدپور اقدامات بهزیستی استان سمنان در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۹ را به جامعه هدف کم شنوا و ناشنوای فعالیت مرکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا در شهرستان شاهرود، اجرای طرح غربالگری شنوایی سنین ۳ تا ۵ سال، ارائه خدمات در زمینه جراحی و کاشت حلزون و تعویض قطعات به ۶۴ نفر، ارائه خدمات گفتاردرمانی و تربیت شنیداری از طریق خرید خدمات از هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی به تعداد ۷۰ نفر، ارائه خدمات به کودکان با اختلالات شنوایی به تعداد ۱۷۰ نفر در بخش غیردولتی، پرداخت کمک هزینه خرید سمعک به ۸۰ نفر ، تهیه و تحویل باطری سمعک به تعداد ۵۰۰ عدد بیان کرد.

وی گفت: سه انجمن ناشنوایان در شهرستان های سمنان شاهرود و دامغان فعال و بازوان توانمند بهزیستی در امر خدمت رسانی به جامعه هدف استان هستند.

وی یکی از مشکلات پیش روی جامعه هدف معلوان را بحث اشتغال مطرح کرد و رعایت قانون اختصاص سه درصد استخدامی معلولان در دستگاه های اجرایی را خواستار شد.

مدیر کل بهزیستی استان سمنان خاطرنشان کرد: استفاده بیش از پیش ظرفیت جامعه هدف بهزیستی در مشاغل خاص می تواند مقدمه حضور این قشر و زمینه ساز فعالیت های اجتماعی آنان در جامعه باشد.

شعار هفته کم‌شنوایی و ناشنوایی در سال ۲۰۲۰ «شنوایی برای زندگی: اجازه ندهید کم شنوایی محدودتان کند» تعیین شده است.

 ۳۰ سپتامبر روز جهانی ناشنوایان است و تاکید سازمان جهانی بهداشت امسال بر مداخلات به موقع و مؤثری است که بتوان بر اساس آن اطمینان حاصل کرد افراد دارای اختلال کم‌شنوایی قادر به دستیابی به همه قابلیت‌های اصلی زندگی خود در تمام ابعاد باشند.

گفته می شود پنج درصد از جمعیت ایران را ناشنوایان و کم‌شنوایان تشکیل می دهند.

نظر شما