شناسهٔ خبر: 43054287 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

ادامه زد و خورد ارمنستان و آذربایجان

صاحب‌خبر -

وزارت دفاع آذربایجان نیروهای ارمنستان را به حمله به شهرستان «ترتر» در روز دوشنبه متهم کرد و قول داد که به نوعی تلافی کند. این وزارت همچنین مدعی شد که در درگیری‌های اخیر دست‌کم دو تانک ارمنستانی را نابود کرده‌اند و چندین تن دیگر کشته یا زخمی شده‌اند. همزمان ایروان نیز گفت آذربایجان در حال ادامه حملات به منطقه با استفاده از گلوله‌های توپخانه‌ای سنگین است.
به گزارش ایسنا به نقل از «اسپوتنیک»، خصومت‌های نظامی بین دو طرف روز یکشنبه در امتداد خط ارتباطی ناگورنو قره‌باغ آغاز شد؛ یک منطقه خودمختار با اکثریت ارمنی که در سال ۱۹۹۱ از آذربایجان اعلام جدایی کرد. هر یک از دو طرف، دیگری با به خطر انداختن جان غیرنظامیان متهم می‌کنند. چندین مورد تلفات از سوی هر یک از طرفین گزارش شده است. 
ارمنستان و ناگورنو قره‌باغ روز یکشنبه حکومت نظامی و بسیج عمومی اعلام کردند، در مقابل آذربایجان نیز حکومت نظامی و بسیج عمومی به صورت محدود اعلام کرد. کشورها و سازمان‌های بین‌المللی متعدد، از جمله سازمان ملل از طرفین درگیر خواسته‌اند که فوراً آتش‌بس اعلام کنند و بدون پیش‌شرط، به گفت‌وگوی تسهیل‌شده سازمان همکاری و امنیت اروپا (OSCE) برگردند.
احتمال مداخله ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در جریان سخنرانی در استانبول گفت: نیروهای ارتش ارمنستان باید از سرزمین‌های جمهوری آذربایجان خارج شوند. زمان پایان دادن به بحران ناگورنو-قره باغ رسیده است. اردوغان تصریح کرد: با ترک سرزمین‌های اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان، صلح در منطقه برقرار خواهد شد. رئیس جمهور ترکیه طی این سخنان اظهار کرد: بار دیگر حمله روز گذشته ارمنستان به آذربایجان را محکوم می‌کنم. ترکیه با تمام توان و قلب خود همچنان در کنار کشور دوست و برادر آذربایجان خواهد ماند. باید بحران در منطقه که با اشغال قره‌باغ کوهستانی آغاز شد، هر چه سریعتر پایان یابد. وی افزود: با ترک فوری سرزمین‌های اشغالی آذربایجان توسط ارمنستان، صلح و آرامش مجددا در منطقه برقرار خواهد شد. تحولات اخیر فرصتی را برای همه کشورهای صاحب نفوذ در منطقه فراهم کرده است تا روش‌های حل و فصل واقع‌گرایانه و منصفانه در پیش بگیرند. جمهوری آذربایجان با بیان این‌که وقت حساب پس دادن رسیده، خواسته و ناخواسته کارش را خود حل می‌کند. سیاست جهانی طی چند ماه اخیر، حول محور تحولات در مدیترانه شرقی شکل گرفته‌ است.
اتهام ارمنستان علیه مزدوران سوری
یکی از مشاوران رئیس جمهور آذربایجان گزارش‌ها مبنی بر اقدام ترکیه در اعزام مزدورانی از سوریه به آذربایجان در بحبوحه درگیری‌ها در منطقه ناگورنو قره باغ را رد کرد. 

برچسب‌ها:

نظر شما