به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانهملت، سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی امروز صبح دوشنبه (هفتم مهرماه ) به همراه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از جمله علی اسماعیلی نماینده مردم میانه، احمد حسین فلاحی نماینده مردم همدان، حسین امامی نماینده مردم چناران، امانقلیچ شادمهر نماینده مردم گنبد کاوووس، شیوا قاسمی پورنماینده مردم مریوان و احمدی لاشکی معاون امور مجلس وزارت آموزش و پرورش به منظور بررسی نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت سرزده از 6 مدرسه محله شوش و هرندی واقع در منطقه 12 شهر تهران بازدید کردند.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در توضیح این بازدیدها، گفت: بحث مفصلی میان مجلس و وزارت آموزش و پرورش در این رابطه وجود داشت که آیا مدارس با توجه به وضعیت کرونایی شرایط کافی برای بازگشایی دارند یا خیر؟ چرا که وزارت آموزش و پرورش ابتدا اعلام کرد که مدارس به صورت غیر حضوری بازگشایی میشوند اما به یکباره با تغییر رویکرد اعلام کرد که کلاس درس دانش آموزان در مدارس به صورت حضوری و نیمه حضوری برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: امروز به اتفاق همکارانمان در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به صورت نمونه از 6 مدرسه برای بررسی نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی فارغ از مسائل آموزشی، حضور معلمان و بازدید های معمولی که از مدارس صورت میگیرد، بازدید کردیم. مدارس بازدید شده خیلی از مجلس شورای اسلامی دور نبود و اکثر .آنها هم دولتی، حمایتی و خیریه در مناطق جنوبی شهر تهران بودند
|
کمیسیون آموزش به موضوع رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس ورود کند
قاضی زاده هاشمی با اشاره به میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس، تصریح کرد: این مدارس اوضاع مناسبی در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی نداشتند، البته این وضعیت در مدارس مختلف متفاوت بود اما عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی در این مدارس نشان میدهد که حتی مدارس منطقه مرکزی پایتخت هم آمادگی لازم برای حفاظت از جان فرزندانمان را ندارند و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید به صورت جدی به این موضوع ورود کنند. همچنین انتظار داریم وزارت آموزش و پرورش نیز با این موضوع جدی تر برخورد کند. اگر قرار باشد این بیماری بین کودکان و نوجوانان گسترش پیداکند با توجه به اینکه آنها توانایی مراقبت از خودشان را ندارند حتما فاجعه آمیز خواهد بود
بی توجهی مدارس نسبت به اجرای طرح آماده سازی مدارس
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به وضعیت تخصیص سرانه آموزشی به مدارس اشاره کرد و گفت: بحث سرانه آموزشی موضوعی قدیمی است و تاخیر در پرداختیها به علت کمبود بودجه آموزش پرورش است. اما طرحی با عنوان "مهر مدارس" برای آماده سازی مدارس با منابع بسیار ویژه در نظر گرفته شده است که .متاسفانه این مدارس حتی همان آماده سازی را هم انجام نداده بودند
|
آموزش و پرورش به کمک مالی نیاز دارد
وی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش نیاز به کمک جدی مالی دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با پیگیری هایی که برای تامین منابع مالی مدارس انجام میگیرد، امسال اعتبار بیشتری به این مراکز آموزشی تخصیص داده .شود و همچنین در بودجه سال آینده نیز منابع بهتری در اختیارشان گذاشته شود
قاضی زاده هاشمی با اشاره به ضرورت تداوم بازدید های نظارتی از مدارس، افزود : امروز به صورت نمونه از تعدادی مدارس بازدید کردیم، اما اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به صورت پراکنده در سطح کشور این بازدیدها را انجام میدهند. این مدارس هم به نسبت تعداد انبوه مدارس در سطح کشور بسیار ناچیز است اما وجود چنین مشکلاتی در مدارس مرکز پایتخت نشان میدهد که به رعایت پروتکلهای بهداشتی در کل کشور .به صورت سازماندهی شده توجه نشده است،
ضرورت تداوم بازدید و نظارت بر نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس توسط مجلس
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز در این رابطه گفت: علیرغم مشکلات و مسائلی که در خصوص نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس بازدید شده وجود داشت مشکلاتی را نیز در خصوص مباحث فیزیکی مدارس مشاهده کردیم که اگر بخواهیم به سمت استاندارها حرکت کنیم ممکن است کد تخریب هم .برای آنها صادر شود
|
وی با بیان اینکه تهویه در برخی از مدارس به خوبی رعایت نشده بود، تصریح کرد: برخی از مدارس نیز امکانات مناسبی برای ارائه ماسک به دانش آموزان نداشتند. حضور اعضای کمیسیون آموزش در این بازدید ها موجب میشود نگاه مسئولان و مدیران مدارس به رعایت پروتکلهای بهداشتی جدی تر شود. البته معاون وزیر آموزش و پرورش هم که ما را در این بازدید همراهی کرد قولهایی برای مناسب سازی این وضعیت داد. در عین حال خودمان هم تلاش کردیم با مسئولان مدارس ارتباط مستقیمی داشته باشیم تا اگر مشکلات مدارس .پیگیری و حل نشدند به صورت مستقیم به موضوع ورود کرده و مسائل را بررسی کنیم
حل مشکلات مدارس در گروی تداوم نظارتهای میدانی است
فلاحی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار است مشکلی از مدارس حل شود این نظارتها باید به صورت مستمر ادامه داشته باشد از این رو معتقدم بعد از این بازدید باید بازدید دیگری هم جهت بررسی وضعیت مدارس و .ارزیابی میزان رفع مشکلات موجود داشته باشیم
بر اساس این گزارش؛ مدیران مدارس و معلمان در جریان این بازدید به مشکلات خود از جمله عدم تخصیص سرانه آموزشی، منابع مالی محدود و نداشتن زیرساختهای آموزش از راه دور اشاره کردند.
گفتنی است دبستان پسرانه ابوذر غفاری، دبیرستان پسرانه اما هادی (ع)، مدرسه انجمن حمایت از کودکان کار، دبستان دخترانه شهید قاسم داوودی، دبیرستان و دبستان صبح رویش، مدارسی بودند که امروز مورد بازدید نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار گرفت. /
پایان پیام
∎
نظر شما