شناسهٔ خبر: 43026398 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

وزارت کشور: برای سیلاب‌های پاییز و زمستان آماده باشید

صاحب‌خبر -

هشدار هواشناسی: وقوع بارش‌های سیلابی پرخطر در هفته جاری در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال سمنان و شرق و ارتفاعات تهران دور از انتظار نیست

گروه ایران زمین/ با گذر از فصل تابستان به پاییز، موسم بارش‌ها هم در بسیاری از نقاط ایران فرا می‌رسد و خطر سیل مناطق مسکونی و کشاورزی را تهدید می‌کند. سیل تالش نقطه آغاز این بارش‌های پرمخاطره بود که در روز پایانی تابستان خسارت‌های زیادی را در این منطقه برجای گذاشت. روز گذشته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی پرقدرت و کاهش شدید دمای هوا در برخی مناطق کشور گفت: «شدت بارش‌ها در ۶ استان کشور پرخطر است.»
سامانه بارشی مورد اشاره صادق ضیاییان عصر دیروز وارد کشور شد و سبب کاهش شدید دمای هوا در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان و سمنان حدود ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد شد. همچنین در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، یزد، مرکزی، کردستان، نیمه شرقی اصفهان، قم، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی و شمال سیستان و بلوچستان دمای هوا بین ۶ تا ۸ درجه سانتیگراد کاهش یافت.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: وقوع بارش‌ها در روز دوشنبه (امروز) در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال سمنان و شرق و ارتفاعات تهران دور از انتظار نیست. ضیاییان با اشاره به اینکه این سامانه بارشی طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (۸ و ۹ مهر) نیز در کشور فعال خواهد بود و اوج کاهش دما طی این روزها رخ خواهد داد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که شدت رگبار باران در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی، شمال سمنان و ارتفاعات تهران پرخطر باشد.
هشدار وزارت کشور درباره احتمال وقوع سیلاب‌ها
 از سوی دیگر معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با صدور بخشنامه‌ای نسبت به افزایش احتمال وقوع سیلاب در فصل پاییز و زمستان و آسیب‌پذیری شهرها و روستاهای کشور هشدار داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، «مهدی جمالی‌نژاد» با صدور بخشنامه‌ای به استانداری‌ها با توجه به افزایش احتمال وقوع سیلاب در فصل پاییز و زمستان و آسیب‌پذیری شهرها و روستاهای کشور از این حادثه تصریح کرد: ایجاد آمادگی و انجام اقدامات فنی و پیشگیرانه برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی مبتنی بر تجربیات سیلاب‌های اخیر بسیار حائزاهمیت و ضروری است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور در این بخشنامه از معاونان عمرانی استانداری‌ها خواست به منظور پیشگیری و کنترل شرایط اضطراری ناشی از وقوع حوادث و سوانح مرتبط با سیلاب در شهرها و روستاهای کشور، برنامه‌های مندرج در این بخشنامه را به کلیه شهرداری‌ها و دهیاری‌های تابعه آن استان ابلاغ کرده و بر اجرای آن نظارت مستمر و دقیق داشته باشند.
اطلاع‌رسانی برای ضرورت آمادگی کامل کلیه شهرداری‌ها و دهیاری‌های تابعه، برگزاری منظم جلسات ستاد مدیریت بحران شهرداری و کمیته‌های تخصصی ذیل ستاد مذکور موضوع ابلاغیه شماره۱۷۱۸۹مورخ ۹۴.۲.۱۵ وزیر کشور، هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی مسئول در حوزه مدیریت سیلاب و رودخانه‌های عبوری از شهرها و روستاها بویژه واحدهای تابعه وزارت نیرو جهت لایروبی مسیل‌ها و انهار و ترمیم دیواره‌های ساحلی و برگزاری مانورهای دوره‌ای و ظرفیت‌سازی برای رویارویی با حوادث احتمالی از جمله موارد مورد تأکید در بخشنامه معاون عمران و توسعه امور شهری وزارت کشور به استانداری‌ها است.
همچنین در این بخشنامه بر شناسایی نقاط بحرانی شهرها و روستاها از منظر آسیب‌پذیری از سیلاب‌های احتمالی و رفع مشکلات فنی و نواقص شبکه جمع‌آوری و دفع آب‌های سطحی، حضور مؤثر و مداوم کلیه معاونین، مدیران و رؤسای سازمان‌های ذیربط شهرداری‌های استان و دهیاری‌های تابعه به‌صورت مداوم و مستمر در محل کار در شرایط بحرانی، انجام تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم برای بسیج منابع و امکانات، تجهیزات و ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی بویژه در مناطق دارای خطرپذیری بالاتر از جمله مسیل‌ها و رود دره‌ها، انجام اقدامات پیشگیرانه بویژه در مناطقی از شهرها و روستاهای آن استان که در سیل‌های سال ۹۸ و ۹۹ آسیب دیده‌اند، تأکید شده است.

نظر شما