شناسهٔ خبر: 43018615 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه به دنبال حل دیپلماتیک تنش میان باکو و ایروان

مسکو - ایرنا - سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در تماس های تلفنی با وزیران خارجه ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، در مورد امکان پایان دادن به درگیریهای بین نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان رایزنی و گفت وگو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه، سرگئی لاوروف امروز (یکشنبه) در گفت و گوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو با وی درخصوص اوضاع منطقه مناقشه قره باغ تبادل نظر کرد. 

طرفین در این گفت و گوی تلفنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در منطقه قره باغ و تثبیت اوضاع در خطوط حائل تاکید کرده و به بستگان و نزدیکان قربانیان این درگیری مسلحانه تسلیت گفتند. 

وزیر خارجه روسیه امروز با «زهراب مناتسکانیان» وزیر امور خارجه ارمنستان هم تماس تلفنی گرفت و با ابراز نگرانی شدید از تشدید خصومت ها در قره باع کوهستانی بین باکو و ایروان ، بر لزوم آتش بس فوری تاکید کرد .

لاوروف با مناتسکانیان در مورد وضعیت در منطقه درگیری قره باغ گفت و گو کرد.

وی با ابراز نگرانی شدید از درگیری های گسترده در منطفه قره باغ و کشته زخمی شدن نظامیان و غیر نظامیان  بر لزوم آتش بس فوری در خطوط حائل در این منطقه تأکید کرد.

لاوروف گفت که روسیه به همراه سایر اعضای گروه مینیسک برای حل و فصل خصومت ها و برقراری ثبات و ارامش  بین طرفین مناقشه ادامه می دهد.
 

وزیر امور خارجه روسیه در گفت و گوی تلفنی با جیحون بایراموف همتای آذربایجانی خود نیز ، در خصوص تشدید تنش ها و وضعیت متشنج منطقه مناقشه قره باغ تبادل نظر کرد.و در رابطه با ادامه تیراندازی ها در خطوط حائل که منجر به تلفات انسانی از جمله در بین غیرنظامیان شده است، ابراز نگرانی کرد.

طرف روسی با تاکید بر صرورت برقراری آتش بس فوری خاطرنشان کرد که روسیه به همراه سایر اعضای گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به اقدامات میانجیگرایانه برای تثبیت اوضاع ادامه می دهد.

روسیه عضو گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا است و به همراه آمریکا و فرانسه اعضای دیگر این گروه از سال ۱۹۹۴ برای حل و فصل مناقشه قره باغ تلاش می کنند اما مذاکرات و تلاش های برای حل این مناقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است.

درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک از سر گرفته شد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را به آغاز عملیات متهم کرد که نخست وزیر ارمنستان هم اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آغاز کننده حمله بوده است .

 وزارت دفاع جمهوری آذربایجان  صبح امروز ( یکشنبه ) نیروهای ارمنستان را متهم به حمله به مواضع  ارتش جمهوری آذربایجان و مناطق مسکونی مرزی این  کشور و کشتن افراد غیرنظامی کرد.

نخست وزیر ارمنستان نیز امروز اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان حمله به مواضع مرزی این کشور را آغاز کرده اند.

نیکول پاشینیان گفت که نظامیان ارمنستان موفق شدند ۲ بالگرد ، ۳ پهپهاد و ۳ تانک مهاجمین را ساقط کنند.

درگیری میان نیروهای ارمنی و آذری دومین درگیری مسلحانه در سه ماه اخیر است. 

در ماه جولای گذشته درگیریهای مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان حدود ۲۰ کشته و چندین مجروح برجای گذاشت و دو کشور یکدیگر را به آغاز این درگیریها متهم کردند.

درگیری‌های گسترده ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ نیز موجب کشته شدن ده‌ها تن از هر دو طرف شده بود.

مناقشه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی تبدیل شد .

بر اثر مناقشه منطقه قره‌باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان دیگر در همجواری آن تحت تصرف نیروهای ارمنستانی درآمد .

  در سال ۱۹۹۴ میلادی با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، ولی تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است .

نظر شما