شناسهٔ خبر: 43017294 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگو با دانشجو مطرح شد؛

عابدینی: اتهام سلطه‌گری به ایران دردی از آمریکا دوا نخواهد کرد / اگر محور مقاومت نبود رژیم صهیونیستی کشورها را بلعیده بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یا سایر مقامات آمریکا ایران را به سلطه‌گری متهم کنند دردی از انزوای آمریکایی دوا نمی‌کند که سه بار کشور‌های عضو شورای امنیت به انزوای آمریکا تمسک جسته‌اند.

صاحب‌خبر -

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در مورد واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سخنان رئیس جمهور کشورمان مبنی براینکه  اگر دوران هژمونی و سیطره بر جهان به پایان رسیده پس چرا ایران نیروهای خود را از عراق خارج نمی کند و به دنبال سیطره بر لبنان از طریق حزب الله است گفت: به نظر می رسد آمریکایی‌ها به دلیل استفاده بی رویه از قوه قهریه قوه عاقله خود را از دست داده‌اند. براین اساس شاهد انزوای بیشتر واشنگتن در حوزه نظام بین‌الملل هستیم و حرف‌های آمریکایی‌ها شگفتی همه تحلیلگران و ناظران سیاسی در جهان را به دنبال داشته است.

 

عابدینی با اشاره به نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی دو ملت ایران و عراق گفت: فاصله ایران و عراق بسیار اندک است و این دو کشور مرز طولانی با یکدیگر دارند، مراودات فرهنگی و سیاسی در این دو کشور گسترده است و گذشته از همه این ها ایران در چارچوب دعوت دولت رسمی عراق و برای مبارزه با داعش به این کشور رفت، در حالی که آمریکایی ها برای اشغالگری و از مایل ها دورتر عازم عراق شده‌اند.

 

این  کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: حاصل این کوچ آمریکایی به عراق ظهور پدیده‌ای به نام زندان ابوقریب در این کشور بود و جنایاتی نظیر کشتار مردم عراق و حمایت از گروه تروریستی داعش بود.

 

وی در تکمیل این ادعا به سخنان انتخاباتی ترامپ در سال 2016 اشاره کرد و گفت: خود ترامپ صراحتا در کارزار انتخاباتی اعلام کرد داعش ساخته و پرداخته اوباما و کلینتون وزیرخارجه او بوده است شرایط امروز نیز تغییری با چند سال قبل نکرده آیا این جمهوری اسلامی است که به خلیج خوک‌ها و خلیج مکزیک رفته است؟ یا آمریکاست که از فاصله‌ای طولانی به خلیج فارس و عراق آمده است این در حالی است که جمهوری اسلامی برای دفاع از مرزهای خود که تحت الشعاع حملات داعش قرار داشت به دفاع پرداخت.

 

عابدینی ادامه داد: چه کشوری به سوریه حمله کرد؟ آیا شما نبودید که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما و ترامپ صراحتا اعلام کردید دولت مرکزی سوریه باید تغییر کند و ترامپ عنوان کرد که دستور ترور بشار اسد را می‌دهد؟ کشوری که تروریست بین‌المللی را تدارک دیده چه طور به خود اجازه می‌دهد تا در مورد روابط دو همسایه اظهارنظر کند.

 

این  کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: این در حالی است که بین ایران و عراق سالانه 20 میلیون سفر صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد این روابط هرگز از چشم افکار عمومی دور نخواهد ماند.

 

وی با مخاطب قرار دادن تصمیم‌گیران آمریکایی گفت: آمریکا به جای فرافکنی و قلب واقعیت موضوعات بهتر است به آنچه در صحنه عمل اتفاق می‌افتد تن دهد.

 

عابدینی تصریح کرد: اگر محور مقاومت نبود رژیم صهیونیستی تاکنون سایر کشورها را بلعیده بود اگر حزب‌الله و دیگر گروه‌های جهادی فلسطین نبودند سرنوشت کشورهای غرب آسیا با هاله ای از ابهام مواجه بود.

 

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در سال 1967 بخشی از سوریه، مصر و اردن توسط رژیم صهیونیستی تصرف شد رژیمی که مستمرا مورد حمایت آمریکایی هاست.

 

وی با تاکید براینکه اتحاد کشورهای منطقه نتیجه‌ای جز امنیت و استقلال نخواهد داشت گفت: اگر کشورها برای جلوگیری از استمرار  اشغالگری آمریکا و اسرائیل با یکدیگر همکاری می‌کنند این حرکت امنیت منطقه‌ای است نه تجاوزکاری و به نظر می‌رسد بهتر است آمریکایی‌ها دست از خشونت، افراطی گری و ترور هدفمند سران سایر کشورها بردارند و به واقعیات موجود تن دهند.

 

عابدینی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد خروج آمریکا از غرب آسیا امنیت منطقه را به دنبال خواهد داشت و این که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا یا سایر مقامات آمریکایی ایران را به سلطه‌گری متهم کنند دردی از انزوای آمریکایی دوا نمی‌کند. انزوایی که در کمتر از یک ماه، سه بار کشورهای عضو شورای امنیت به آن تمسک جسته‌اند و دست رد به سینه خواسته‌های غیرمعمول ترامپ زده‌اند.

نظر شما