شناسهٔ خبر: 43011149 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با درخواست کناره‌گیری لوکاشنکو

فاز جدید مداخله غربی ها در امور بلاروس کلید خورد

تهران - ایرنا - در ادامه دخالت‌های خارجی و به دنبال آنکه اتحادیه اروپا اعلام کرد «الکساندر لوکاشنکو» را به عنوان رئیس جمهوری بلاروس به رسمیت نمی‌شناسد، اکنون برخی سران اروپایی به صراحت می گویند که لوکاشنکو باید از قدرت کناره گیری کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، اتحادیه اروپا پنجشنبه گذشته، یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهوری بلاروس که با وجود تظاهرات اعتراض‌آمیز مخالفان به صورت مخفیانه برگزار شد، در بیانیه‌ای رسما اعلام کرد: این اتحادیه الکساندر لوکاشنکو را به عنوان رئیس جمهوری بلاروس به رسمیت نمی شناسد.

در تازه ترین اظهارنظر اروپایی ها، امانوئل مکرون به صراحت گفته است که لوکاشنکو باید برود.

«جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اروپا در این بیانیه ادعا کرد: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری روز ۹ اوت (۱۹ مرداد) در بلاروس «دستکاری» شده است و الکساندر لوکاشنکو «هیچ گونه مشروعیت دموکراتیک» ندارد. او گفته «انتخابات ۹ اوت نه آزاد بود و نه منصفانه!»

پیش از اعلام موضع اتحادیه اروپا، کاخ سفید هم روز چهارشنبه در اظهارنظری مداخله جویانه به صراحت گفت که الکساندر لوکاشنکو را به عنوان رئیس جمهوری قانونی بلاروس به رسمیت نمی شناسد.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، ده‌ها هزار نفر از مخالفان الکساندر لوکاشنکو در هفته های اخیر با برگزاری تظاهرات در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس به نتیجه این انتخابات اعتراض کرده‌اند.

مخالفان مدعی هستند که انتخابات سالم و شفاف برگزار نشده است.

در ادامه مخالفت‌های سران اروپا با قدرت‌گیری لوکاشنکو در بلاروس، رئیس جمهوری فرانسه که قرار است از فردا – ۲۸ سپتامبر/ هفتم مهر علاوه به کشورهای لتونی و لیتوانی در منطقه بالتیک سفر کند و با سران این کشورها درخصوص موضوع بلاروس رایزنی کند. این نخستین سفر یک رئیس جمهوری فرانسه به منطقه بالتیک از زمان ژاک شیراک است.

مکرون در آوریل سال ۲۰۱۸ بمناسبت یکصدمین سالروز استقلال بلاروس، لتونی و لیتوانی، با رهبران این سه کشور حوزه بالتیک دیدار و گفت و کرده بود. او در این دیدار رئیس دولت فرانسه گفته بود که کشورش در چارچوب پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در کنار آنها خواهد بود.

رئیس جمهوری فرانسه که تابستان امسال سفیر جدید خود را در مینسک منصوب کرد، در آستانه سفر به «ویلنیوس» و «ریگا» به نشریه ژورنال دو دیمانش گفته «روسیه با بلاروس روابط بسیار نزدیکی دارد.» او یادآوری کرد:‌ من در ۱۴ سپتامبر/ ۲۴ شهریور با «ولادیمیر پوتین» صحبت کردم و به او گفتم که روسیه نقشی دارد و اگر لوکاشنکو را به حقیقت صندوق‌های رای وادار و زندانیان سیاسی را آزاد کند، این نقش می‌تواند بسیار مثبت باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ مکرون در این سفر قرار است علاوه بر دیدار و گفت و گو با رهبران لتونی و لیتوانی، در عین حال از پایگاه نظامیان فرانسه در «روکلا» لیتوانی در چارچوب تقویت نیروهای ناتو در منطقه دیدن کند.

دخالت‌های اروپایی‌ها و آمریکا در امور داخلی بلاروس در حالی صورت می‌گیرد که مسکو تمام قد از اقدام‌های این متحد خود حمایت کرده است و از سوی دیگر این اقدام‌ها، واکنش و محکومیت کشورهای غربی را در پی داشت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که در صورت بی ثبات شدن اوضاع بلاروس، مسکو به حکومت بلاروس به عنوان همپیمان خود کمک خواهد کرد.

مخالفت‌ها و اعتراض‌ها به انتخاب لوکاشنکو در شرایطی انجام می‌شود که کمیته انتخابات بلاروس اعلام کرده او بیش از ۸۰ درصد آرا را به دست آورده است.

«ولادیمیر ماکی - Vladimir Makei» وزیر خارجه بلاروس روز شنبه کشورهای غربی را به تلاش برای ایجاد هرج و مرج در این کشور متهم کرد. او در نطق ویدئویی خود به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: شاهد تلاش‌هایی برای بی ثبات کردن وضعیت بلاروس هستیم. ماکی تاکید کرد: دخالت در امور داخلی، تحریم‌ها و دیگر محدودیت‌ها علیه این کشور نتجیه عکس خواهد داشت و برای همه مضر است.

پیشتر، وزارت خارجه بلاروس در روز ۱۹ سپتامبر/ ۲۹ شهریور به قطعنامه «شورای حقوق بشر سازمان ملل» که در ارتباط با نظارت این سازمان بر نقض حقوق بشر در این کشور است، اعتراض و آن را مداخله در امور داخلی خواند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با قطعنامه ارسالی اتحادیه اروپا مبنی بر تحت نظر گرفتن وضعیت بلاروس و ارایه گزارش از سوی «میشله باچلت» رئیس این شورا تا پایان سال جاری میلادی موافقت کرده بود.

لوکاشنکو از ۲۶ سال گذشته تاکنون قدرت را در بلاروس در دست داشته است.

رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا قرار است وضع تحریم علیه الکساندر لوکاشنکو و گروهی از مقامات بلاروس را در نشست این آینده خود در بروکسل بررسی کنند.

نظر شما