شناسهٔ خبر: 43000060 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

انقلابیون یمن: به لحظه سرنوشت‌ساز جنگ یمن نزدیک شده‌ایم

فرماندهان ارشد دولت نجات ملی یمن، ضمن محکوم کردن اشغالگری ائتلاف سعودی، درباره انجام عملیات تلافی‌جویانه در ریاض و ابوظبی تأکید و اعلام کرده اند که لحظه سرنوشت‌ساز در جنگ نزدیک شده است.

صاحب‌خبر -



بیش از 2000 روز از تجاوز ائتلاف سعودی به یمن
می‌گذرد و عربستان و امارات در ضعیف ترین شرایط ممکن هستند. این مسئله باعث شده تا پیروزی نهایی انصارالله بسیار نزدیک باشد. در همین ارتباط، وزیر دفاع یمن در دولت نجات ملی اعلام کرده که لحظه سرنوشت‌ساز و پیروزی بر ائتلاف سعودی و اماراتی و نیروهای مزدور این ائتلاف نزدیک شده است. سرلشکر محمد ناصر العاطفی، طی دیداری که با «محمد عبدالکریم الغماری»، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح داشت، طی بیانیه‌ای مشترک به عربستان و امارات در باره هر گونه اقدامات اشغالگرانه آن‌ها در استان‌های یمن هشدار داد. آن‌دو تأکید کردند که ریاض و ابوظبی با هماهنگی و همکاری رژیم اشغالگر قدس قصد دارند در استان‌های «المَهره» و «سُقُطری» دست به اشغالگری بزنند.
وزیر دفاع یمن و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح این کشور گفتند که دست نیروهای دولت نجات ملی یمن به عربستان و امارات خواهد رسید کما اینکه در گذشته پایتخت‌ها و تأسیسات حیاتی آن‌ها را در عمق خاکشان هدف قرار دادند. در این بیانیه آمده است: «وزارت دفاع دولت نجات یمن هرگز اجازه نخواهد داد که یک وجب از اراضی این کشور تحت اشغال این ائتلاف و گروه‌های تحت امر آن باشد». فرماندهان ارشد یمن در پایان تأکید کردند که لحظه «فیصله دادن به نبرد به نفع خود و پیروزی بزرگ» بر ائتلاف متجاوز به یمن و مزدوران آن‌ها نزدیک شده است.
نگرانی آمریکا
از سوی دیگر، عملیات کنونی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان «مأرب» که ائتلاف سعودی را عقب رانده، آمریکا را نگران کرده است. وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که باید «حمله به مأرب به سرعت متوقف شود» و این بهانه را مطرح کرد که حدود یک میلیون آواره در این شهر حضور دارند. تا امروز آمریکا نگران آوارگان یمنی نبود که در نتیجه حملات هوایی سعودی‌ها و اماراتی‌ها از کاشانه خود کوچانده شده‌اند اما اکنون که ارتش یمن خود را به نزدیکی میادین نفتی این استان رسانده و به اردوگاه راهبردی «الرویک» که نیروهای سعودی در آن حضور دارند، نزدیک شده،‌ آمریکا نگران آوارگان یمنی شده است. روزنامه الاخبار لبنان به این تحولات پرداخته و نوشت، با این پیشروی، مشخص می‌شود که سعودی‌ها به عنوان جانشین آمریکا در جنگ علیه ملت یمن، به نقطه صفر رسیده‌اند. الاخبار در پایان نوشت، آمریکا در هیچ مرحله‌ای از جنگ یمن، از حوادث میدانی و سیاسی دور نبوده است؛ زیرا این جنگ، از واشنگتن اعلام شد، دولت کنونی آمریکا، از ارتش‌های سعودی و اماراتی حمایت اطلاعاتی به عمل آورد، تصاویر ماهواره‌ای در اختیار اتاق عملیات های آنان گذاشت و معاملات سلاح با آنان امضا کرد. البته مشارکت غربی‌ها محدود به آمریکا نبوده، بلکه 6300 کارشناس انگلیسی در اتاق‌های عملیات سعودی و در یمن و فرودگاه‌ها و پایگاه‌های این کشور حضور دارند. در همین ارتباط، منابع خبری بامداد شنبه گزارش داده‌اند دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، در حال بررسی گام‌هایی تازه جهت تشدید فشارها روی انصارالله یمن است.
روزنامه واشنگتن‌پست با گزارش این خبر به نقل از چندین مقام نوشت از جمله اقداماتی که دولت ترامپ در دست بررسی دارد قرار دادن انصارالله در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» است. مقام‌های مورد استناد واشنگتن‌پست خاطرنشان کرده‌اند هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده، اما دولت آمریکا چندین اقدام احتمالی را در دست بررسی دارد. معرفی رهبران انصارالله به عنوان «تروریست‌های جهانی» هم از جمله گزینه‌هایی است که تحت بررسی است. این در حالی است که «عبدالعزیز بن حبتور»نخست‌‌وزیر دولت نجات ملی یمن ضمن تشریح مداخلات آمریکا در یمن قبل از انقلاب 21 سپتامبر ۲۰۱۴، اعلام کرد، آمریکا و ائتلاف متجاوز دنبال تجزیه یمن هستند.

نظر شما