شناسهٔ خبر: 42961298 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

اعتراض از دقیقه یک و با سوت اول

پرونده| داوری‌مان مثل فوتبالمان است

اشتباه داوری در فوتبال عارضه است. یک نقص است که اگر برطرف یا کمرنگ شود فوتبال حال و هوای بهتری می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرورزشی، آیا چیدمان تیم‌ها در جدول رده‌بندی بر اساس سوت‌های داوران بوده است؟ از قدیم گفته‌اند اشتباه داوری جزئی از فوتبال است در حالی که این حرف از بیخ و بن غلط است. جزء بخشی از کل است و تا نباشد کل شکل نمی‌گیرد در حالی که اگر اشتباه داوری در فوتبال نباشد فوتبال جذاب‌تر و کامل‌تر خواهد شد.
اشتباه داوری در فوتبال وجود دارد و قطعاً نمی‌توانیم روزی شاهد باشیم هیچ اشتباه داوری در فوتبال ایران رخ ندهد، اما می‌شود منتظر بود این اشتباهات به حداقل برسد. برخی از اشتباهات داوری در نتایج بازی‌ها تأثیر‌گذار است، اما با همه انتقاد‌ها از سوی کادر فنی تیم‌ها و محرومیت‌هایی که کمیته داوران در نظر می‌گیرد و کلاس‌هایی که کمیته داوران برای داوران برپا می‌کند این اشتباهات کمرنگ نشده است! این، دلیل دارد و کمتر کسی به دنبال آن است.
همه تیم‌ها به گونه‌ای مصاحبه می‌کنند که از اشتباهات داوری متضرر شده‌اند حال سؤال اینجاست پس چه تیم‌هایی از اشتباهات داوری سود برده‌اند؟ طبیعی است نفع و ضرر تیم‌ها از اشتباهات داوری یکسان نباشد. در این باره باید آنالیز دقیق و موشکافانه داشت تا مشخص شود تیم‌ها به تفکیک به چه مقدار از اشتباهات داوری منتفع شده‌اند یا متضرر شده‌اند. اصلاً و ابداً این‌طور نیست که اشتباهات داوری فقط به ضرر یک تیم باشد.
در بازی سپاهان- پرسپولیس، علیرضا فغانی باید خطای منشا را اعلام می‌کرد نه اینکه به سود تیم پرسپولیس اعلام پنالتی کند. امیر قلعه‌نویی، سرمربی سپاهان حق دارد به این تصمیم داور معترض باشد و حتی علیه علیرضا فغانی صحبت کند، اما اذعان او به این مسئله که همه اشتباهات داوری به ضرر سپاهان بوده اظهارنظر نادرستی است. برخی از اشتباهات داوری به سود تیم سپاهان بوده و به واقع سپاهان هم از اشتباهات داوری نفع برده است. نمونه اش در بازی با نساجی. اشتباه کوپال ناظمی در اعلام پنالتی به سود تیم سپاهان آن‌هم در ثانیه‌های پایانی بازی موجب شد نساجی بازی را ۳-۲ ببازد. یا در بازی با ماشین‌سازی کاملاً واضح بود ساسان انصاری داور را فریب داد و موجب اخراج بازیکن ماشین‌سازی شد و ماشین‌سازی مدت زمان زیادی را ۱۰ نفره بازی کرد. یا بازی با استقلال که داور خطای پنالتی روی دانشگر را نگرفت و سپاهان بازی را یک بر صفر برد.
اعتراض همه‌جانبه از سوی بازیکنان دو تیم که با اولین سوت آغاز می‌شود تمرکز را از داوران گرفته است. از سویی به تازگی برخی تیم‌ها یاد گرفته‌اند پیش از بازی بیانیه بدهند. تصور کنید در جایی مشغول انجام کاری هستید، مدام آدم‌های اطراف به شما نق بزنند. آیا باز هم روی کاری که قرار است انجام دهید تمرکز خواهید داشت؟ بی‌شک نه.
اخیراً صحبت از به‌کارگیری تکنولوژی var در فوتبال شده، اما پیش از به‌کارگیری این تکنولوژی باید به فرهنگ استفاده از آن دست پیدا کنیم. امروز فوتبال ما در چه جایگاهی قرار دارد؟ با فرارسیدن نیم‌فصل معدل گل زده هیچ تیمی در هر بازی به دو گل نمی‌رسد. معدل گل زده ۱۱ تیم در این جدول یک گل و کمتر از یک گل است. برای چنین فوتبالی باید چه داورانی داشته باشیم؟
چرا علیرضا فغانی مهم‌ترین بازی‌های جهانی را به راحتی سوت می‌زند، اما در بازی‌های داخلی اشتباهات فاحشی را مرتکب می‌شود؟ او چرا خطای منشا را ندید؟ آیا این به خاطر فشاری نیست که از ابتدای بازی بازیکنان دو تیم به او وارد کردند. اعتراض به هر صحنه‌ای. همه چیز فوتبالمان خوب است الا داوری؟ قطعاً این‌طور نیست و داوری‌هایمان هم در اندازه فوتبالمان است.

نظر شما