شناسهٔ خبر: 42945883 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

ترامپ علیه انتخابات

رییس جمهور آمریکا : انتقالی در کار نخواهد بود بلکه تداوم ریاست‌جمهوری من را خواهیم داشت

صاحب‌خبر -

نزدیک به ۳۹‌روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری2020 آمریکا، هر روز جنجال‌ها و حواشی بیشتری حول این موضوع، جامعه این کشور را در بر می‌گیرد. در جدیدترین مورد، برنی سندرز خواستار تشکیل کمیسیونی مستقل برای نظارت بر انتخابات آتی در آمریکا شد.  
برنی سندرز، سناتور آمریکایی گفته است: «دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور «آماده تضعیف دموکراسی برای ماندن در قدرت است». وی بر همین اساس خواستار تشکیل کمیسیونی مستقل برای نظارت بر انتخابات آتی در آمریکا شد.
سندرز در یک سخنرانی در واشنگتن گفت ترامپ در نظرسنجی‌ها عقب است و «تلاش می‌کند رأی دهندگان را به شدت سرکوب کند» و«بذر آشوب، ابهام و تئوری‌های توطئه را با تردیدافکنی درباره پیوستگی انتخابات به‌کار ببرد. این انتخاباتی میان ترامپ و دموکراسی است و باید دموکراسی پیروز شود.»
صحبت‌های سندرز  و درخواستش برای تشکیل کمیته نظارت بر انتخابات آمریکا به حرف‌های اخیر ترامپ بر‌می‌گردد. ترامپ روز چهارشنبه در پاسخ به سؤال یک گزارشگر از ابراز تعهد به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در این کشور امتناع کرد و گفت:  انتظار دارد نبرد انتخاباتی روز سوم نوامبر با جو بایدن از حزب دموکرات، توسط دادگاه عالی حل‌و‌فصل شود. وی در پاسخ به سوالی درباره تعهد وی به انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در صورت شکست خوردن در انتخابات گفت: «باید ببینیم چه پیش می‌آید... صندوق‌های رأی فاجعه و خارج از کنترل هستند! صادقانه بگویم، انتقالی در کار نخواهد بود بلکه تداوم [ریاست‌جمهوری من را] خواهیم داشت».
سندرز که از جو بایدن، رقیب ترامپ حمایت می‌کند گفت: از فراخوان‌ها برای تشکیل کمیسیونی غیرحزبی برای نظارت بر انتخابات و کمک به اطمینان‌بخشی به رأی‌دهندگان حمایت می‌کند. پیروزی جو بایدن، فرد منتخب حزب دموکرات بهترین راه برای تأمین استانداردهای دموکراتیک است. این سخنان از آن جهت اهمیت بیشتری یافته است که نظرسنجی‌ها از برتری  جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در برابر دونالد ترامپ حکایت دارند. با‌توجه به چنین وضعیتی، انتظار می‌رود ترامپ و حامیان وی، نتایج انتخابات را در بسیاری از ایالت‌ها و حوزه‌های رأی‌گیری به چالش بکشند و شکایاتی را در دادگاه‌ها مطرح نمایند. «مایکل کوهن» وکیل سابق در مصاحبه با شبکه سی‌اِن‌اِن در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «اگر او (ترامپ) شکست بخورد، هرگز انتقال قدرت، مسالمت‌آمیز انجام نخواهد شد. او دست از این قدرت نمی‌کشد. او به سادگی قدرت را تحویل نمی‌دهد». وی با بیان اینکه ترامپ هر کاری در توانش باشد انجام می‌دهد تا از قدرت کنار نرود، توضیح داد: «درباره چیزی که او [اکنون] انجام می‌دهد فکر کنید، هیچ تفاوتی با زمانی که او در حال احداث یک ساختمان است ندارد. او در حال ایجاد بنیانی از این استدلال است که با رفتن به دیوان عالی، اعتبار [نتیجه] رأی‌گیری را به چالش بکشد.» دونالد ترامپ از مدت‌ها پیش اعلام کرده است که در انتخابات شکست نخواهد خورد مگر به گفته وی دموکرات‌ها با انتخابات پستی، به شکل گسترده، تقلب کنند. در مقابل نیز 
کاملا هریس، نامزد سمت معاونت ریاست جمهوری از حزب دموکرات نیز گفته است شکست دموکرات‌ها فقط در صورت دخالت مجدد روسیه در انتخابات آمریکا رخ خواهد داد.
به عبارت دیگر، جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها قصد ندارند همچون دوره‌های قبلی انتخابات، نتایج آن و شکست احتمالی خود را بدون طرح دعوا در محاکم قضایی، بپذیرند. با این حال، سؤال مهم‌تر این است که آیا رییس‌جمهور  آمریکا شکست احتمالی در انتخابات را خواهد پذیرفت و به شکل مسالمت‌آمیز قدرت را به رییس‌جمهوری منتخب تحویل خواهد داد یا خیر.
اما نشریه پولیتیکو نوشته یکی از سازمان‌یافته‌ترین و کارآمدترین بخش‌های کاخ سفید در این روزها، بال غربی کاخ سفید است که در حال انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای انتقال قدرت ریاست‌جمهوری به جو بایدن در صورت پیروزی او در انتخابات است. بال غربی بخشی از کاخ سفید است که دفاتر رییس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در آن قرار دارد.
«کریس لیدل»، یکی از دستیاران دونالد ترامپ در چند هفته گذشته به بررسی جزئیات مربوط به تحویل احتمالی قدرت به جو بایدن پرداخته است. لیدل همچنین با رعایت ضرب‌الاجل‌های تعیین‌شده توسط کنگره، دو گزارش در ماه‌های میلادی می و اوت درباره نحوه انتقال قدرت تهیه کرده است. او همچنین در حال انجام همکاری‌های لازم با یک مقام باسابقه دولتی است که مسوولیت هماهنگی‌ها برای انتقال قدرت را به عهده دارد. با وجود این، مسأله‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر ترامپ متوجه اقدامات لیدل شود مشخص نیست که او بتواند کارش را با همین سطح حرفه‌ای‌گری ادامه بدهد. یک مقام سابق آمریکایی گفت: «گمان می‌کنم رییس‌جمهوری کاملاً از این موضوع بی‌خبر است. به محض اینکه از ماجرا با خبر شود، ممکن است این اقدامات به حاشیه رانده شوند.» ترامپ تاکنون به سؤالات متعدد خبرنگاران در این مورد پاسخ روشن نداده است و هر بار گفته است که «باید ببینیم چه پیش می‌آید. » این اظهار‌نظرها، نگرانی‌هایی را حتی در داخل حزب جمهوری‌خواه ایجاد کرده است. سناتور جمهوری‌خواه میت رامنی و نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری‌۲۰۱۲ آمریکا در واکنش به پاسخ‌های مبهم ترامپ، در توییتی نوشت: اساسی دموکراسی، انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است. هر پیشنهادی مبنی بر اینکه یک رییس‌جمهوری ممکن است به این ضمانت‌نامه قانون اساسی احترام نگذارد، غیر‌قابل تصور و غیر‌قابل قبول است.  با این حال، ترامپ در سال‌های اخیر به کرات نشان داده است که از انجام اقدامات غیرقابل تصور و غیرقابل قبول نیز ابایی ندارد.

نظر شما