شناسهٔ خبر: 42935562 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

درپی تهدید جدید ترامپ؛

تاکيد جمهوري خواهان آمريکا به انتقال مسالمت آميز قدرت

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- ترامپ ضمن خودداری از پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتقال مسالمت آمیز قدرت گفت که انتظار دارد نبرد انتخاباتی اش با جو بایدن توسط دادگاه عالی حل شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از خبرگزاری رویترز، میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا و دیگر جمهوری خواهان ارشد روز پنج شنبه این مسئله را انکار کردند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تعهد انتقال مسالمت آمیز قدرت را رد کرده است و به رای دهندگان آمریکایی اطمینان دادند قانونگذاران نتیجه انتخابات پیش رو را می‌پذیرند.
ترامپ روز چهارشنبه از پاسخ به سوال خبرنگاری درباره پذیرش انتقال مسالمت آمیز قدرت خودداری کرد و گفت که انتظار دارد نبرد انتخاباتی اش با جو بایدن دموکرات توسط دادگاه عالی حل شود.
این گفتگوی ترامپ با خبرنگاران خشم و عصبانیت‌ها را برانگیخت و موجب شد چند جمهوری خواه در کنگره از ترامپ فاصله بگیرند.
با وجود نزدیک به چهار سال اظهارات جنجال برانگیز ترامپ، اعضای حزبش معمولا تمایل نداشتند از وی انتقاد کنند، زیرا بسیاری از آن‌ها از مجازات‌های سیاسی ترس داشتند.
مک کانل در توئیتر نوشت «برنده انتخابات سوم نوامبر در بیستم ژانویه سوگند خواهد خورد. یک انتقال قدرت منظم اتفاق خواهد افتاد، همانطور که از سال 1792 هر چهار سال یک بار اتفاق افتاده است.»
مک کانل هم مثل دیگر جمهوری خواهان به طور مستقیم از ترامپ انتقاد نکرد.
کیلی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری در کاخ سفید گفت «رئیس جمهور نتیجه یک انتخابات آزاد و عادلانه را می‌پذیرد.».
اما ماه‌ها است که ترامپ ادعا می‌کند در انتخابات نوامبر تقلب می‌شود و بار‌ها از دموکرات‌ها برای ترویج رای گیری پستی برای رای دهندگانی که نمی‌خواهند به علت شیوع ویروس مرگبار کووید 19 به شکل حضوری در انتخابات شرکت کنند، به شدت انتقاد کرده است.
ترامپ در یک مصاحبه با رادیو فاکس نیوز رای گیری پستی را یک نمایش ترسناک خواند، هرچند مطالعات نشان می‌دهد در این سال‌ها استفاده از این شیوه هیچ مشکلی نداشته است.
دموکرات ها، ترامپ را به تهدید کردن دموکراسی آمریکایی متهم و بیش از پیش گزینه ترامپ را برای جایگزینی روت بدر گینسبورگ رئیس سابق دادگاه عالی سیاسی کردند و گفتند گزینه بعدی ترامپ برای انتصاب در این سمت در نتیجه انتخابات مداخله خواهد کرد.
برخی دیگر از هم حزبی‌های مک کانل از جمله مارکو روبیو سناتور ایالت فلوریدا و میت رامنی سناتور ایالت یوتا و کوین مک کارتی رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا به تلاش‌ها برای کاهش نگرانی‌ها درباره انتخابات ملحق شدند و به خبرنگاران گفتند «بدون توجه به نتیجه، یک انتقال آرام خواهیم داشت.»
ترامپ که در نظرسنجی‌های ملی از بایدن عقب افتاده، مدت‌ها است تلاش می‌کند تا مشروعیت انتخابات را زیر سوال ببرد و بدون ارائه سند ادعا می‌کند رای گیری پستی با تقلب همراه خواهد بود.
چاک شومر رهبر دموکرات‌ها در سنا در صحن سنا خطاب به ترامپ گفت «رئیس جمهور ترامپ شما دیکتاتور نیستید و آمریکا به شما اجازه نمی‌دهد یک دیکتاتور باشید.» وی رئیس جمهور را «بزرگ‌ترین تهدید» برای دموکراسی آمریکا خواند.
سناتور برنی سندرز که سناتوری مستقل، اما با دموکرات‌ها همسو است و در رقابت‌های درون حزبی به بایدن باخت، تشکیل یک کمیسیون مستقل را برای نظارت بر انتخابات پیش رو خواستار شد.
نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درباره وحشت نسبت به اظهارات رئیس جمهوری که به گفته وی رهبران خودکامه را تحسین می‌کند، هشدار داد. وی در یک کنفرانس خبری، آمریکایی‌ها را به رای دادن دعوت کرد و به ترامپ هشدار داد «شما در کره شمالی نیستید، شما در ترکیه نیستید، شما در روسیه نیستید.»

چالش‌های دادگاه
به گفته تحلیلگران سیاسی، اگر نتیجه انتخابات نوامبر نزدیک باشد، ترامپ به این امید که آراء کافی الکترال به وی داده شود تا بتواند در کاخ سفید بماند، به دادگاه شکایت خواهد کرد.
تنها در یک دوره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را دادگاه عالی تعیین کرد و آن هم انتخابات سال 2000 بود که در آن جورج بوش و ال گور دموکرات با هم رقابت داشتند.
لیندسی گراهام رئیس کمیته قضایی سنا و متحد ترامپ که نقش بسزایی در بررسی گزینه ترامپ برای پر کردن جای خالی گینسبورگ ایفا خواهد کرد، گفت امکان دارد در مورد انتخابات ریاست جمهوری به دادگاه عالی رجوع شود. گراهام به فاکس نیوز گفت «دادگاه عالی تصمیم خواهد گرفت و اگر جمهوری خواهان بازنده باشند، ما نتیجه را می‌پذیریم. اما ما به یک دادگاه کامل نیاز داریم.»
اگر ترامپ همانطور که انتظار می‌رود یک حقوقدان محافظه کار را برای عضویت در دادگاه عالی کشور معرفی کند و مجلس سنا که تحت کنترل جمهوری خواهان است، آن نامزد را تائید کند، دادگاه عالی از 6 قاضی که محافظه کار شناخته می‌شوند و 3 قاضی لیبرال تشکیل خواهد شد.

نظر شما