شناسهٔ خبر: 42941412 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

حسین دی‌پیر:

وجه تمایز موسیقی دفاع مقدس محتوای آن است

ارزیاب دفتر موسیقی سازمان صداو سیما، در رادیو گفتگو عنوان کرد: موسیقی دفاع مقدس تابع محور کلام و مضمون است و وجه تمایز این موسیقی بر سایر مقالب‌های موسیقی محتوای آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حسین دی‌پیر پژوهشگر و کارشناس موسیقی، ارزیاب دفتر موسیقی سازمان صدا و سیما، مترجم متون درسی موسیقی در برنامه گفتگوی فرهنگی رادیو گفتگو با موضوع موسیقی دفاع مقدس گفت: از همان آغاز دفاع مقدس این نوع موسیقی در حیطه‌های مختلف شکل گرفت البته این موسیقی ریشه در موسیقی حماسی ضرب زورخانه‌ای دارد.

وی ادامه داد: گروه‌های سرود آموزش و پرورش و نیرو‌های نظامی با سرود‌های مارش وپیروزی در کنار صداو سیما خط تولید آثار موسیقی دفاع مقدس بودند و در این زمان گروه‌های آزادی همچون «عارف» و «شیدا» هم وارد این عرصه شده و آثار شاخصی را عرضه کردند.

دی پیر به بخش دیگری از شکل دهندگان موسیقی دفاع مقدس که کمتر شنیده شدند اشاره کرد و گفت: گروه‌های سرودی که در اردوگاه‌های رژیم بعثی عراق تشکیل شد و سرود‌های جبهه‌ها بخش‌های دیگری از موسیقی دفاع مقدس پیش از دهه ۷۰ است.

این پژوهشگر موسیقی افزود: پس از دهه ۷۰ گروه‌های سرود مدارس ضعیف شد و موسیقی دفتر موسیقی سازمان صدا و سیمت به سمت پاپ گرایش پیدا کرد و این نوع موسیقی کمرنگ شد.

وی وجه تمایز موسیقی دفاع مقدس نسبت به دیگر قالب‌های موسیقی را محتوای آن دانست و گفت: این محتوا در چهار محور موضوعی قابل بررسی است که شهدا و رنج‌ها و درد‌های آن‌ها، آثار تهییجی برای حمله شکست دشمن و شادی پیروزی‌ها که نمونه بارز سرود «خجسته باد این پیروزی» سرود مارشی نظامی آواز «بیات ترک» با شعری از سروده‌های حمید سبزواری و آهنگسازی احمدعلی راغب و تنظیم مرحوم میرزاده است و همچنین محور روایت که پس از هشت سال دفاع مقدس هم همچنان ادامه دارد این بخش‌ها است.

این کارشناس موسیقی افزود: محور روایت بر موسیقی اقوام تکیه دارد و برای حماسه آفرینان بر اساس سبک زندگی، خاطرات و رشادت‌های آن‌ها در قالب موسیقیایی روایت‌هایی خلق می‌شود.

دی پیر گفت: موسیقی‌های محلی هر کدام شاخص‌هایی دارد که همه ذخیره‌های فرهنگی ما هستند که در موقعیت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و موسیقی دفاع مقدس از این ذخایر به بهترین شیوه بهره برده است.

نظر شما