شناسهٔ خبر: 42940594 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بیماری هاری چگونه منتقل می شود؟

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: بیماری هاری از طریق گاز گرفتن یا لیسیدن زخم بوسیله حیوان هار منتقل می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر علی سلیمانی رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: بیماری هاری از طریق گاز گرفتن، لیسیدن زخم یا محل پاره شدگی پوست، چنگ زدن و یا ایجاد خراش توسط حیوان هار منتقل می شود.

او افزود: طرح واکسیناسیون سگ‌ها برای مبارزه با بیماری هاری در نیشابور و زبرخان از اول مهرماه آغاز شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور ادامه داد: در این طرح حدود ۷ هزار قلاده سگ صاحبدار بصورت رایگان توسط اکیپ‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی برای پیشگیری از بیماری هاری واکسینه می شوند.

سلیمانی بیان کرد: بیماری هاری یک بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام می باشد که درمان ندارد؛ اگر در این بیماری به موقع اقدامات بهداشتی و واکسیناسیون انجام نشود، منجر به مرگ می شود.

او تصریح کرد: بیماری هاری در انسان بصورت انفالیت حاد و کشنده است که دارای علائم اولیه شامل تب، سر درد، بی اشتهایی، تهوع، درد گلو، بی خوابی، بی قراری، حساسیت زیاد است و علائم این بیماری در حیوانات ممکن است به سه مرحله اخطاری، تحریکی و فلجی تقسیم شود.
 
 رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور تاکید کرد: در بسیاری از حیوانات نشانه اولیه بصورت تغیر رفتار مشاهده می‌شود که شامل ریزش بزاق، فلج شدن سریع عضلات حلقی و جوشی است که در فرم خشمگین، سگ‌ها و حیوانات مردم و هر شی متحرک را گاز می گیرند و اشیاء خارجی را می‌بلعند.

سلیمانی با بیان اینکه پیشگیری از بیماری هاری اهمیت بالایی دارد، گفت: مردم در  روستا‌ها برای واکسیناسیون سگ‌های خود با اکیپ‌های دامپزشکی همکاری کنند و در صورتی که مورد گزش سگ قرار گرفتند سریعا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا محل زخم شست و شو و ضد عفونی و واکسن و سرم هاری به آن‌ها تزریق شود.

انتهای پیام//ر. ح

نظر شما