شناسهٔ خبر: 42891868 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

جدیدترین تحرکات نمایندگان عراقی برای پایان دادن به اشغالگری آمریکا

نمایندگان پارلمان عراق در چارچوب اعمال فشار حداکثری برای پایان دادن به اشغالگری آمریکا، به دنبال تصویب اصلاحیه قانون دادگاه عالی کیفری و برگزاری نشست پرسش از نخست‌وزیر درباره حضور نیروهای خارجی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مختار الموسوی» عضو کمیسیون روابط خارجه پارلمان عراق امروز (چهارشنبه - ۲۳ سپتامبر) بر ضرورت فعالسازی نقش دادگاه عالی کیفری عراق برای محکومیت کلیه جنایات واشنگتن در حق ملت عراق تاکید کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: پارلمان عراق قرائت اولیه اصلاح قانون  شماره ۱۰ دادگاه عالی کیفری مصوب ۲۰۰۵ را به پایان رسانده است. قانونی که به موجب آن کلیه کشورها و سازمان‌هایی که شنیع‌ترین جنایات را در حق ملت ما مرتکب شده‌اند، محکوم می‌شوند.

این نماینده عراقی توضیح داد: آمریکا خود قوانین جدیدی را وضع کرده که به خانواده‌های قربانیان ۱۱ سپتامبر اجازه می‌دهد علیه دولت‌های خارجی و عربی در دادگاه فدرال شکایت کنند و غرامت دریافت کنند.

وی افزود: اگر این قانون تصویب شود پیامدهای سختی گریبانگیر آمریکا و کشورهای منطقه و عربستان و سایر کشورها که در وارد کردن تروریسم به عراق سهیمند، خواهد شد.هدف از اصلاح قانون دادگاه عادل، محکوم کردن جنایات ضد بشری و کشتارهای سازمان‌های تروریستی و آمریکا از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون در عراق است.

از سوی دیگر، «صباح الساعدی» نماینده ائتلاف سائرون در پارلمان گفت که نمایندگان عراقی از «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر درباره حضور نیروهای خارجی و در رأس آنها آمریکا در خاک عراق توضیح خواهند خواست. 

وی افزود: رنج عراقی‌ها از در نتیجه تداوم حضور نیروهای آمریکایی و خارجی در عراق نمی‌تواند پایان یابد.این نیروها بخشی از خاک عراق را اشغال کرده‌اند.نیروهای آمریکایی همچنان در حال دستکاری در اراضی عراق و اشغال آن برای احداث پایگاه‌های نظامی هستند. لذا ما بر اساس ماده ۶۱، بند هفتم و بند ۱۳ ماده ۲۹ آیین‌نامه پارلمانی مصوب در سال ۲۰۱۸، از نخست وزیر درباره تداوم اشغالگری آمریکا پرسش خواهیم کرد.

دی ماه گذشته به دنبال اقدام جنایتکارانه آمریکا در به شهادت رساندن سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نائب رئیس سازمان الحشد‌الشعبی در بغداد، پارلمان عراق طرح اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را تصویب کرد. مصوبه‌ای که نمایندگان عراقی آن را غیرقابل بازگشت و برای الکاظمی الزام‌آور می‌دانند و تاکنون بارهای بر ضرورت اجرای آن تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام/م

نظر شما