شناسهٔ خبر: 42872589 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اقتصاد و بهداشت؛ دغدغه‌های اصلی رأی‌دهندگان آمریکایی

تهران –ایرنا- ۴۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نظرسنجی موسسه پیو نشان می‌دهد که اقتصاد و بهداشت و درمان مهمترین دغدغه‌های رأی‌دهندگان آمریکایی هستند؛ مقوله‌هایی که در شرایط سخت کنونی آمریکا به بحران تبدیل شده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، نظرسنجی اخیر موسسه آمریکایی پیو نشان می‌دهد که اقتصاد همچون انتخابات ۴ سال پیش مهمترین دغدغه رأی‌دهندگان و ۷۹ درصد از پاسخ‌دهندگان این موضوع را در رأی‌گیری ۱۳ آبان بسیار مهم قلمداد می‌کنند. ۶۸ درصد نیز چنین اهمیتی برای خدمات بهداشت و درمان قائلند.

این پژوهش پیش از درگذشت «روث بیدر گینزبرگ» قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا انجام شده و نشان‌دهنده اهمیت بسیار زیاد انتخاب قاضی دیوان عالی برای ۶۴ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی است.

درحالی‌که دونالد ترامپ خبر داده که جانشین گینزبرگ را شنبه آتی اعلام می‌کند، نظرسنجی جدید موسسه انگلیسی یوگاو نشان می‌دهد اکثر رأی‌دهندگان آمریکایی مخالف انتصاب قاضی دیوان عالی از سوی رئیس‌جمهوری هستند.

این نتایج نشان داد که ۵۱ درصد از رأی‌دهندگان آمریکایی بر این باورند ترامپ نباید امسال قاضی دیگری را به عنوان جانشین کینزبرگ معرفی کند. ۴۲ درصد معتقدند که ترامپ باید قاضی جدید دیوان عالی را معرفی کند. ۴۹ درصد پاسخ‌دهندگان گفتند بر این باورند که جو بایدن عملکرد بهتری در انتخاب نامزد دیوان عالی خواهد داشت و ۴۰ درصد همین نظر را درباره ترامپ داشتند.

تحلیلگران معتقدند که شمار کرسی‌های حاضر در دیوان عالی آمریکا با اقدام ترامپ در انتخاب فرد جایگزین، «از پنج قاضی محافظه‌کار و متمایل به جمهوری‌خواهان در برابر چهار قاضی لیبرال با گرایش دموکرات به شش کرسی جمهوری‌خواه در برابر سه کرسی دموکرات تغییر می‌یابد»، آنگاه قدرت ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات و با توجه به اکثریت جمهوری‌خواه سنا، بیشتر خواهد شد و به پیروزی ترامپ در صورت به بن رسیدن نتیجه انتخابات کمک خواهد کرد.

با گذشت بیش از ۹ ماه از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ و اخبار جسته و گریخته از ساخت واکسن آن، مساله ویروس کرونا همچنان در میان اولویت‌های رأی‌دهندگان بوده و برای ۶۲ درصد از آنها اهمیت فراوان دارد.

جرائم خشن، سیاست خارجی و قوانین اسلحه در اولویت‌های بعدی رأی‌دهندگان و اهمیت بسیاری برای به ترتیب ۵۹، ۵۷ و ۵۵ درصد برای رأی‌دهندگان دارند.

اختلاف‌نظرهای حزبی در نظرسنجی پیو نیز نمایان است و اقتصاد و جرم و جنایت در صدر اولویت‌های انتخاباتی رأی‌دهندگان حامی ترامپ است. این در حالی است که حامیان بایدن بهداشت و درمان و ویروس کرونا را مهمترین دغدغه‌های انتخاباتی خود می‌دانند.

شکاف حزبی در تعیین اولویت‌های انتخاباتی در برخی از موضوع‌ها و چالش‌های گریبان گیر جامعه آمریکا نمود بیشتری دارد.

تغییرات اقلیمی و نابرابری نژادی دو موضوعی هستند که اختلاف نظر دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان در آنها به اوج می‌رسد. حامیان بایدن به ترتیب ۵۷ و ۵۲ درصد بیش از حامیان ترامپ این دو موضوع را در انتخابات ۲۰۲۰ تعیین‌کننده می‌دانند.

شیوع ویروس کرونا نیز از دیگر موارد اختلاف میان حامیان دو حزب اصلی آمریکا است و ۸۲ درصد دموکرات‌ها به آن اهمیت فراوان می‌دهند درحالی‌که تنها ۳۹ درصد جمهوری‌خواهان آن را بسیار مهم می‌دانند.

میانگین جدیدترین نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که بایدن با ۴۹ درصد در برابر۴۳ درصد ترامپ شانس بیشتری برای پیروزی دارد.

نظر شما