شناسهٔ خبر: 4280002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

العربيه:جامعه جهاني بايد بدنبال تغيير رفتار ايران باشد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/01/08
00:21:29.22
شبکه العربیه گزارش داد: بحران یمن با اینکه بر مذاکرات هسته ای لوزان بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک سایه افکنده، اما تاثیر جدی بر روند این مذاکرات نداشته است.
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، بحران یمن بر فضای مذاکرات پرونده هسته ای ایران و آمریکا سایه افکنده است. در حالی که ایران حملات هوایی عربستان به یمن را محکوم می کند، ناظران معتقدند این بحران تاثیری بر روند مذاکرات هسته ای در لوزان نخواهد داشت.
نورالدین الفریضی خبرنگار العربیه در لوزان گفت: بحران یمن بر مذاکرات پرونده هسته ای در لوزان سایه افکنده است. زمان عملیات ائتلاف عربی علیه حوثی ها در یمن با مذاکرات سرنوشت ساز در پرونده هسته ای ایران همزمان شده است. ایرانی ها حملات علیه حوثی ها را واکنش پیش دستانه نظامی به پیشرفت سیاسی در مذاکرت لوزان می دانند. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفتگوهای تلفنی با همتایان خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت که در آن بر حل سیاسی بحران یمن تاکید شد. فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا حوثی ها و یگان های مسلح وابسته به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن را مسئول وخامت اوضاع در این کشور دانست.
رضا مرعشی عضو شورای ملی ایرانیهای آمریکا به العربیه گفت:«اگر حملات هوایی عربستان به یمن دو سال پیش رخ داده بود، ایران میز مذاکرات با آمریکا را ترک می کرد. اما امروز به علت روابط جدید بین ایران و گروه پنج بعلاوه یک اصرار بر جدا کردن این دو پرونده وجود دارد. اختلاف دو طرف درباره مشکل یمن باعث فروپاشی مذاکرات و شکست دستیابی به توافقنامه هسته ای نخواهد شد.»
در ادامه این گزارش آمده است: مذاکرات پرونده هسته ای به صورت فشرده برای حل مسایل بغرنج ادامه دارد تا توافق سیاسی در مذاکرات هسته ای به دست آید. بحران یمن بر نتایج مذاکرات پرونده هسته ای ایران تاثیر نخواهد گذاشت. این مذاکرات وارد حساس ترین مرحله اش شده است. اما بحران یمن به جامعه جهانی یادآور می کند که ایران باید رفتار خود را در برابر مسایل منطقه تغییر دهد. توافقنامه هسته ای با ایران نباید پاداشی به سپاه پاسداران و سیاستهای توسعه طلبانه آن باشد.
00:23:45.23

نظر شما