شناسهٔ خبر: 42778002 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

خطیب‌زاده در نشست خبری:

ایران به هرگونه راهزنی دریایی پاسخ جدی خواهد داد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه به آمریکایی‌ها می‌گوییم دوران راهزنی‌ها تمام شده است، گفت: به هر اقدامی که ناقض حاکمیت ایران باشد، با جدیت و بدون تردید پاسخ داده خواهد شد.

صاحب‌خبر -




سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح یکشنبه در نشست خبری با گرامیداشت یاد و خاطره ۸ سال دفاع مقدس گفت: فرزندان این سرزمین در دفاع مقدس اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک این سرزمین ‌اشغال شود.
خطیب‌زاده با بیان اینکه مجمع عمومی سازمان ملل امسال بصورت مجازی برگزار خواهد شد، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی اعلام شده، سخنرانی وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب و سخنرانی رئیس‌جمهور نیز سه‌شنبه انجام خواهد گرفت.
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه با بازگشت تحریم‌های ضدایرانی جهان امن‌تر خواهد شد، خاطرنشان کرد: جهان خیالی پمپئو هم امن‌تر نخواهد شد، او از روزی که تصمیم گرفت در این فضای پرمکر وارد شود، دنیای ذهنی خود را هم ناامن کرد.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: دنیا با اقدامات آمریکا چیزی جز ناامنی، جنگ، خشونت و خونریزی به خودش ندیده است. میراث شوم سال‌های حضور آمریکا در مناطق مختلف دنیا بویژه منطقه غرب آسیا از افغانستان تا فلسطین مظلوم چیزی جز این میراث شکست خورده و خانمان‌برانداز برای مردم این منطقه نبوده است.
خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه واکنش ایران به بازرسی کشتی‌های ایرانی توسط آمریکا و دیگر کشورها چیست؟، اظهار کرد: آمریکا در ادعای خود بسیار منزوی است. اینکه آمریکا در مرکز ادعایی قدرت خود این چنین منزوی شود، بهترین نشانه است که به شما بگوید چقدر قدرت آمریکا پوشالی است.
وی تاکید کرد: هر اقدامی که ناقض حاکمیت ایران و ناقض قوانین بین‌المللی باشد با جدیت و بدون لحظه‌ای تردید پاسخ داده خواهد شد. به آمریکایی‌ها می‌گوییم که دست از راهزنی‌های دریایی، هوایی و زمینی بردارند زیرا دوران راهزنی‌ها تمام شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سؤال که آمریکایی می‌گویند تلاش ما برای گسترده‌تر کردن برجام است، گفت: پاسخ ما به این سخنان داده شده است. برجام یکبار مذاکره، جمع‌بندی، امضا و مهر و موم شده است و هراقدامی بخواهد این مهر و موم را باز کند یعنی پایان برجام. بنابراین ما از همه کشورها می‌خواهیم به بدیهی است روابط بین‌الملل و تعهدات حقوقی خود پایبند باشند.
خطیب‌زاده ادامه داد: در موضوع برجام، تعهدات اروپایی‌ها از روزی که ترامپ از برجام خارج شد، انجام نشده است و در این موضوع ما شفاف بودیم و چندین جلسه در این خصوص برگزار شد البته آنها تلاش‌هایی داشتند که موثر نبوده است.
وی درباره پیگیری آخرین اقدامات برای دریافت مطالبات ایران از کره جنوبی اظهار داشت: پای سنت سنت و ریال ریال ایران ایستاده‌ایم. هم به آنهایی که مدعی هستند که نمی‌توانند و هم به آنهایی که نمی‌خواهند هم گفته‌ایم. مذاکرات در جریان است و پیشرفت‌هایی حاصل شده است ولی در مورد آنچه قضاوت می‌کنیم، اقدام است و نه کلام.

نظر شما