شناسهٔ خبر: 4277599 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرانس24: مذاکرات هسته اي ايران در لوزان به سختي تداوم دارد

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/01/08
00:11:58.05
نشانه ها حاکی است مذاکرات هسته ای ایران به سختی به پیش می رود.
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، مذاکرات هسته ای این روزها در لوزان سوئیس تعیین کننده خواهد بود. مذاکره در مورد برنامه هسته ای ایران در لوزان ادامه دارد اما این گفتگوها به سختی پیش می رود زیرا هریک از طرفین امتیازهای خاص خود را طلب می کند.
مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق روز سه شنبه پایان می یابد.
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه تا ساعاتی دیگر به وزیران امورخارجه ایران و آمریکا در لوزان می پیوندد.
در حالی که تنها چهار روز به پایان مهلت تعیین شده باقی مانده است مذاکرات هسته ای پیش می رود. طبق گزارش منابع خبری نزدیک به مذاکرات ،دستیابی به چارچوب توافقنامه در دو یا سه صفحه نزدیک است. اما روز جمعه وزیر امور خارجه ایران همچنان محتاطانه سخن می گفت. محمد جواد ظریف اعلام کرد ما باید به مذاکرات ادامه دهیم. مذاکرات دشوار است. اختلاف نظرهایی وجود دارد که ما تلاش می کنیم آنها را حل کنیم.
اختلاف نظرها به ویژه در مورد لغو تحریم ها که ایران خواستار آن است، همچنان وجود دارد. اما برخی نشانه ها حاکی است مذاکرات در جهت خوبی پیش می رود. وزیران امور خارجه چین، انگلیس، آلمان و روسیه احتمالا روز یکشنبه برای نهایی کردن توافق به لوزان سفر خواهند کرد. در حالی که فرانسه یکی از سازش ناپذیرترین کشورها با ایران در مورد پرونده هسته ای است لوران فابیوس وزیر امور خارجه این کشور امروز برای ادامه مذاکرات وارد لوزان خواهد شد.
لوران فابیوس در مورد موضع فرانسه در قبال پرونده هسته ای ایران می گوید موضع ما شناخته شده است و همان موضعی است که از ابتدا بوده است. ما معتقدیم ایران به طور کامل حق داشتن برنامه هسته ای غیرنظامی را دارد. این مسئله کاملا مشروع است. اما ما به وضوح به داشتن به اتم نه می گوییم.
پس از حمله نظامی به شورشیان حوثی در یمن این مذاکرات در شرایطی دشوار دنبال می شود.
محمد جواد ظریف حمله عربستان سعودی به یمن را محکوم کرد. این درحالی است که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از این حمله حمایت می کند.
00:12:23.16

نظر شما