شناسهٔ خبر: 4272995 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

/گزارش خبرنگار جماران از سوئیس/

جمع بندی روز سوم مذاکرات: دو موضوع مورد اختلاف در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 وجود دارد + گزارش تصویری

صاحب‌خبر -

مذاکرات پیرامون پرونده هسته ای ایران در سومین روز خود جریان دارد.
طبق گزارش خبرنگار جماران از محل مذاکرات در لوزان سوییس، جلسات میان هیات آمریکایی و ایرانی در روز جمعه نیز مشابه روز قبل در سطوح مختلف ادامه داشت که طی آن نشست مشترک دو هیات در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد. وزرای خارجه دو کشور آقایان کری و ظریف نیز جداگانه دیدار و پیرامون ابعاد مختلف پرونده هسته ای کشورمان بحث و تبادل نظر کردند. ملاقاتهای دونفره وزاری خارجه ایران و آمریکا که در گذشته ای نه چندان دور، محال می نمود اکنون به امری عادی بدل شده است. به موازات این جلسات، معاونین وزرای خارجه کشورمان، آقایان عراقچی و روانچی هم در دو نوبت با همتای آمریکایی خود خانم وندی شرمن دیدار کردند که در این دیدار ها، خانم اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشت. آقای صالحی نیز با همتای آمریکایی خود آقای مونیز دیدار و درباره مسائل فنی تبادل نظر کرد.
حسین فریدون، دستیار ویژه و برادر رییس جمهور نیز که بدلیل شرکت در مراسم گرامیداشت مادر مرحومش، تهران را با تاخیر ترک کرده بود، امروز به مذاکره کنندگان پیوست و در جلسات حضور پیدا کرد. 
هیات ایرانی امروز همچنین جلسه ای را نیز در سطح معاونین وزرای خارجه با هیات چینی برگزار کرد. 
گمانه زنی های مختلف در مورد زمان و نحوه حضور وزرای خارجه سایر کشورهای عضور 1+5 در مذاکرات لوزان بالاخره رنگ واقعیت به خود گرفت و دکتر عراقچی، معاون وزیر خارجه کشورمان طی مصاحبه ای اعلام کرد که وزرای خارجه کشورهای چین، روسیه و سه کشور اروپایی به همراه خانم موگرینی، مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی روزهای 8 و 9 فروردین (شنبه و یکشنبه) به لوزان سوئیس خواهند آمد و گفت: "وزرای خارجه گروه 1+5 فردا و پس‌فردا به مذاکرات هسته‌ای می‌پیوندند." گفته می شود علاوه بر وزرای خارجه این کشورها، خانم موگرینی مسوول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به مذاکرات ملحق خواهد شد.
گرچه فعلا اعلام شده که مذاکرات روز یکشنبه خاتمه خواهد یافت، اما شایعاتی مبنی بر امکان تمدید آن به مدت یک یا دو روز وجود دارد، که عراقچی در این زمینه گفت: "فعلا بنایی برای ادامه مذاکرات تا روز سه شنبه نداریم."
وی در مورد اختلافاتی که هنوز حل نشده نیز اظهار داشت: دو موضوع مورد اختلاف در مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5 وجود دارد که یکی برداشتن کامل تحریمها بصورت یکجا و دیگری پژوهشهای هسته ای و پیشرفته کردن برنامه های هسته ای ایران است. 
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در مصاحبه جداگانه ای، «فضاسازی در کنار مذاکرات» را یکی از برنامه های همیشگی طرف مقابل عنوان کرد و گفت: برخی اوقات اختلاف نظرها در داخل گروه مذاکره کننده با ما وجود دارد که باعث می شد دیدگاه های متناقض و متقاوتی مطرح شود.
وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: دلیل آنکه مکرر بر لزوم وجود اراده سیاسی از سوی طرف مقابل تأکید می کنم این است که جمهوری اسلامی ایران اراده سیاسی در بالاترین سطوح و در سطح مقام معظم رهبری و رئیس جمهور دارد. مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود فرمودند که همه در ایران خواهان رسیدن به توافق برای حل موضوع هسته ای هستند. لذا ما هیچ شکی در اراده سیاسی از سوی ایران نداریم.
لازم به ذکر است که فضای امروز مذکرات متاثر از نامه های رییس جمهور کشورمان به روسای کشورهای 1+5 و همچنین تماس های تلفنی دکتر روحانی با روسای جمهور فرانسه، انگلیس و روسیه بود. گرچه منابع رسمی ایرانی و کشورهای 1+5 در مورد محتوای این نامه ها اظهار نظر نکرده اند، اما منابع مطلع غربی در حال گمانه زنی در مورد محتوای این نامه ها بودند و اغلب مطبوعات اروپایی و آمریکایی هم بخشی از تحلیل های خود را به این نامه ها و تماس های تلفنی اختصاص دادند و آنها را مهم تلقی کردند. از دید آنان، این نامه ها و تماسها بخشی از سیاست خارجی فعال ایران و نشانه ای از اراده جدی ایران برای دستیابی به توافق است.

نظر شما