شناسهٔ خبر: 42719883 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سراب عربی

تهران- ایرنا- تحلیلگران رسانه‌های عربی معتقدند ترامپ در راستای اهداف انتخاباتی خود و تامین منافع رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند کشورهای عربی بیشتری را به مسیر عادی‌سازی روابط با اسرائیل سوق دهد، اما مخالفت‌های مردمی و برخی از دولت‌ها در کنار واقعیات موجود منطقه سبب می‌شود مشتاقان عادی‌سازی روابط در تنگنا قرار گیرند.

صاحب‌خبر -

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه گذشته پس از دیدار با یک هیات کویتی مدعی شد به زودی کویت هم به کشورهایی که با اسرائیل روابط خود را عادی‌ ساختند، ملحق خواهد شد.

ترامپ همچنین اظهار کرد فکر می‌کنم هفت، یا هشت یا ۹ کشور دیگر نیز روابطشان را با اسرائیل عادی‌سازی خواهند کرد. افزون بر این «تیموتی لندرکینگ» معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس روز پنجشنبه گذشته گفت قطر یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس است که به طور بالقوه آماده عادی‌سازی روابط با اسرائیل است.

این در حالی است «مرزوق الغانم» رئیس مجلس کویت به تازگی در جریان استقبال از «رامی طهبوب» سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشته کویت از راه حل تشکیل دو کشور با تکیه بر طرح صلح عربی و قطعنامه‌های بین‌المللی و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی حمایت می‌کند.

الغانم تصریح کرده کویت در هیچ سطحی در مراسم امضای توافق عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید شرکت نکرد.

همچنین «لولوة الخاطر» معاون وزیر امور خارجه قطر هم هفته گذشته گفت تا زمانی که مساله فلسطین حل‌وفصل نشود، قطر به امارات و بحرین برای برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل نخواهد پیوست. این موضع‌گیری‌ مقام‌های کویت و قطر در شرایطی است که روز سه شنبه گذشته مراسم امضای توافق عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با بحرین و امارات با حضور «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات و «عبداللطیف الزیانی» وزیر امور خارجه بحرین در کاخ سفید برگزار شد.

مخالفت‌ها با عادی‌سازی روابط با اسرائیل

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان که اشاره شد مدعی شده احتمال زیادی وجود دارد کویت به زودی رابطه خود با رژیم اسرائیل را عادی‌ کند. این اظهارات ترامپ در حالی صورت گرفته است که تلاش‌ها ‌برای نزدیکی قطر و رژیم اسرائیل از سوی آمریکا ادامه دارد. با وجود این تلاش‌ها کشورهای کویت و قطر بر موضع خود مبنی بر مشروط کردن عادی‌سازی روابط به یافتن راه‌حلی منصفانه برای فلسطینی‌ها پافشاری می‌کنند و حساسیت بیشتری در عادی‌سازی روابط با این رژیم دارند.

به نوشته روزنامه «العرب» چاپ لندن، موضع کویت درباره عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل در مقایسه با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) از حساسیت بیشتری برخوردار است. اگرچه دولت این کشور به دنبال حفظ روابط با آمریکا است اما باید در این زمینه دیدگاه نمایندگان مجلس الامة را هم در نظر داشته باشد. این در حالی است که ۴۱ تن از نمایندگان مجلس الامه کویت پس از عادی‌سازی روابط امارات با رژیم اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای مخالفت خود را با عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل اعلام کردند و بر حمایت از مساله فلسطین تاکید کردند.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «خالد الجیوسی» نوشت عده‌ای ادعا می‌کنند که کویت هم در پایان به صف عادی‌سازان روابط خواهد پیوست، اما عده‌ای دیگر از جمله نخبگان کویتی معتقدند که کویت، کشور نهادها و قوانین است. این کشور دارای پارلمان قدرتمندی به نام مجلس الامه است که به راحتی اجازه عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را نخواهد داد. بر خلاف دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، در کویت یک فرد به تنهایی نمی‌تواند تصمیم بگیرد. افزون بر این، مردم این کشور هم مخالف عادی‌سازی روابط کشورشان با رژیم اسرائیل هستند.

به نوشته تارنمای شبکه «الجزیره» قطر، همزمان با حضور وزیران امور خارجه بحرین و امارات در واشنگتن برای امضای توافق با رژیم اسرائیل، «لولوة الخاطر» سخنگوی وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که از نظر دوحه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی راه‌حل پایان دادن به مساله فلسطین نیست و این کشور به روند عادی‌سازی روابط با تل آویو نمی‌پیوندند. عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل نمی‌تواند به عنوان بخشی از راه حل تنش‌ میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مطرح شود بلکه راه حل این موضوع اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و اعطای حقوق مردم فلسطین و ایجاد یک راه حل عادلانه برای مساله فلسطین است. شرایط جانکاهی که مردم فلسطین تحت اشغالگری رژیم اسرائیل در آن به سر می‌برند عامل اصلی تنش‌ها است.

به نوشته شبکه خبری الجزیره، «انور الرشید» رئیس جریان لیبرال کویت معتقد است همه تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی محکوم به شکست است و مجبور کردن مردم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای برقراری روابط با رژیم اشغالگر ناممکن است. رویکرد کلی مردم کشورهای حاشیه خلیج فارس مخالفت با عادی‌سازی است. برخی نظام‌های مستبد با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند برای شکست اراده مردمی در مسیر دموکراسی خواهی پشتیبانی برای خود داشته باشند.

انگیزه‌های عادی‌سازی

روزنامه الکترونیکی رای الیوم در گزارشی به قلم «احمد القطامبن» آورد عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل با کشورهای عربی و عقد قرار داد با این کشورها منافع حیاتی بزرگی را برای رژیم اسرائیل به دنبال دارد. عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل با کشورهای عربی سبب می‌شود که از دامنه فشار روانی که طی بیش از ۷۰ سال گذشته صهیونیست‌ها را در منطقه در تنگنا قرار داده بود، کمتر شود.

به نوشته روزنامه «عربی ۲۱» مصر، هدف رژیم اسرائیل و آمریکا از عادی‌سازی روابط این رژیم با کشورهای عربی تقویت حضور این رژیم در منطقه خاورمیانه است. این رویکرد به طور آشکار از زمان راهیابی ترامپ به کاخ سفید در پیش گرفته شده است. او به طور آشکار مخالف خود را با برپایی کشور فلسطین اعلام کرد و به حمایت بی‌چون و چرا از رژیم اسرائیل پرداخت. او خود را با دیدگاه‌های نتانیاهو همراه کرد و با بی‌توجهی به مردم فلسطین هرگونه مذاکره با آنان را رد کرد.

 تحلیلگران معتقدند ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به شدت به دنبال جلب نظر مردم این کشور است. شکست‌ سیاست‌های واشنگتن در سال‌های اخیر و ناامیدی رئیس‌جمهوری آمریکا از پیروزی در انتخابات سبب شده است وی با ترفندهای مختلف از عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی در راستای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کند.

به نوشته روزنامه عربی ۲۱، از نظر زمانی تلاش برای عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی با بحران‌های سیاسی که ترامپ و نتانیاهو از آن رنج می‌برند در ارتباط است. ترامپ پس از شکست در مسائل داخلی و مخالفت شهروندان آمریکایی با وی، دیگر برگ برنده‌ای برای استفاده از آن در انتخابات ندارد. او افزون بر شکست در داخل در عرصه خارجی هم با شکست روبرو شده است. او نتوانسته است ایران را تسلیم سازد و در تسلیم‌سازی جریان‌های مقاومت هم با ناکامی روبرو شده است. در چنین شرایطی ترامپ و نتانیاهو معتقدند که عادی‌سازی روابط با کشورهایی عربی حاشیه خلیج فارس می‌تواند آنان را از بحران‌ها رهایی بخشد. این در حالی است که کشورهایی که در منطقه در حال عادی‌سازی روابط خود با رژیم اسرائیلند از جایگاه چندان خوبی برخوردار نیستند.

تارنمای «فلسطین الیوم» در گزارشی به قلم «أبو الحسن حمید» عضو جنبش جهاد اسلامی فلسطین آورد اقدامات رهبران کشورهایی که به صف عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل ملحق شدند ثبات سیاسی و اقتصادی به همراه نخواهد شد. بلکه این موضوع مشروعیت این سرمداران را زیر سوال خواهد بود. عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل سودی برای کشورهای عربی به دنبال نخواهد داشت، بلکه این موضوع به سود استعمارگران خواهد بود که درصدد به کنترل در آوردن گذرگاه های آبی و تامین منابع انرژی هستند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، اگر خاندان حاکم در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس معتقدند که پس از عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل در امنیت به سرخواهند برد در اشتباه به سر می برند، بلکه عکس خواسته آنان رخ خواهد داد زیرا رژیم اسرائیل نمی تواند از خود دفاع کند تا چه رسد که بتواند از آنان دفاع کند.

نظر شما