شناسهٔ خبر: 42714141 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

اخبار انتخاباتی 2020 آمریکا؛

بایدن: پیروز انتخابات باید جانشین گینسبرگ را تعیین کند/ ترامپ: کرسی خالی دیوان عالی را با یک «زن» پر می‌کنم!

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا-رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد یک زن را برای تصاحب کرسی خالی دیوان عالی معرفی کند تا به این ترتیب هم رای قشر مؤنث را برای خود تضمین کند و هم ترکیب دیوان را به نفع حزب جمهوریخواه تغییر دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از گاردین، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است که به‌رغم مخالفت دموکرات‌ها، طی هفته آتی، یک زن را برای پر کردن کرسی خالی دیوان عالی این کشور، نامزد خواهد کرد.
وی همچنین گفت که گزینه مورد نظر او، زنی مستعد و شجاع خواهد بود.
اما رئیس جمهور آمریکا از این هم پیشتر رفت و افزود: او باید یک زن باشد؛ چراکه من زن‌ها را به مراتب بیشتر از مردها دوست دارم- ابراز نظری که می‌تواند حاکی از تلاش او برای تبرئه خود از اتهام زن‌ستیزی باشد به ویژه آنکه اخیراً، یک شاکی جدید به پرونده سوء‌استفاده‌های جنسی او افزوده شده است.
روز گذشته، «راث بیدر گینسبرگ» یکی از 9 قاضی دیوان عالی آمریکا در سن 87 سالگی بر اثر ابتلا به سرطان، فوت کرد.
مرگ وی از آن بابت حائز اهمیت است که یکی از 4 قاضی دموکرات این مرجع قضایی نیز بود و به این ترتیب، انتظار می‌رفت که خیلی زود، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای تغییر ترکیب دیوان به نفع حزب جمهوریخواه، خیز بردارد.
همزمان، «میچ مک کانل» رئیس اکثریت جمهوریخواه سنای آمریکا ابراز امیدواری کرده که نامزد مورد نظر ترامپ از حمایت کنگره برخوردار شود.
این در حالی است که «چاک شومر» رئیس اقلیت دموکرات سنا می‌گوید کرسی شماره 9 دیوان عالی آمریکا باید تا زمان برگزاری انتخابات 2020 و روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید خالی بماند. جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات آمریکا نیز با شومر هم عقیده است و باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم نظر مشابهی دارد.
هم‌اکنون پنج تن از قضات دیوان عالی آمریکا جمهوریخواه هستند و این دست ترامپ را برای اعمال تغییرات به نفع خود باز گذاشته حال آنکه اضافه شدن یک قاضی جمهوریخواه دیگر به این ترکیب، از این هم بیشتر خوشایند وی خواهد بود.

ریاض قرارداد تسلیحاتی با آمریکا را به پس از انتخابات موکول کرد
برخی منابع آگاه فاش کردند که وزارت دفاع عربستان سعودی امضای چند قرارداد تسلیحاتی با وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) را به پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور موکول کرده است.
 برخی منابع آگاه از تعویق امضای چند قرارداد تسلیحاتی بین عربستان سعودی و آمریکا به پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، خبر داد.
طبق گزارش وبگاه « الخلیج الجدید »، «خالد بن سلمان» معاون وزیر دفاع عربستان سعودی گفته است که این قراردادها مربوط به خرید سامانه های دفاع هوایی، سلاح و تجهیزات مربوط به نیروهای دریایی عربستان است.
بر اساس این گزارش، تعویق این قراردادها به درخواست «محمد بن سلمان» ولی عهد و وزیر دفاع سعودی صورت گرفته است و «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی نیز با پیشنهاد بن سلمان در خصوص تعویق قراردادها تا پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موافقت کرده اما گفته است که وزارت دفاع سعودی در این مرحله با پنتاگون در تماس باشد به ویژه اینکه پنتاگون همواره در تلاش است تا روابط تسلیحاتی سعودی و آمریکا تحت تأثیر هیچ گونه فشار سیاسی نباشد.

سایۀ سنگین مرگ قاضی روث گینزبرگ بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
مرگ قاضی گینزبرگ کفۀ ترازو را به نفع محافظه کاران آمریکا سنگین کرد و این فرصت را در سنای این کشور در اختیار آنها گذاشت تا بتوانند از میان قضات محافظه کار، جانشینی هم عقیده با خود را برای این کرسی برگزینند. دیوان عالی آمریکا متشکل از 9 قاضی است و دونالد ترامپ از زمان ورودش به کاخ سفید دو قاضی محافظه کار را برای این مقام منصوب کرده؛ چنانچه او موفق به انتصاب سومین قاضی برای این مقام بشود آنگاه در مجموع 6 قاضی محافظه کار در مقابل 3 قاضی چپگرا در بالاترین نهاد قضایی آمریکا حضور خواهند یافت که اتفاقی کم سابقه در تاریخ این کشور است.
به ندرت مرگ شخصیتی در ایالات متحده آمریکا تا این اندازه برای آینده این کشور مهم بوده است.
روث بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی ایالات متحده روز جمعه 18 سپتامبر در سن 87 سالگی پس از دورانی طولانی دست و پنجه نرم کردن با سرطان لوزه المعده درگذشت. خبر درگذشت او مانند بمبی در واشنگتن صدا کرد.
این قاضی چپگرا که توانسته بود با موفقیت بر چند سرطان و بیماری های دیگری فائق آید، تقریبا به چهره ای جاودانه تبدیل شده بود و دست کم این امیدواری را در میان دموکرات ها (که با هر بار بستری شدن قاضی گینزبرگ در بیمارستان نفس ها را در سینه حبس می کردند) بوجود آورده بود که می تواند تا ژانویه 2021 میلادی یعنی زمان برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آمریکا زنده بماند.
اما 18 سپتامبر به گونه ای دیگر رقم خورد و اکنون ذی نفعان انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا در هر دو حزب، باید در کنار دست و پنجه نرم کردن با چالش هایی مانند همه گیری ویروس کرونا، رکود اقتصادی و تنش های حاصل از تبعیض نژادی، تنها 6 هفته مانده به برگزاری این انتخابات وارد نبرد بر سر تعیین جانشین برای قاضی گینزبرگ و پر کردن کرسی خالی او در دیوان عالی ایالات متحده شوند.
خانم گینزبرگ در سال 1993 میلادی از سوی بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا برای فعالیت در عالی ترین نهاد قضایی این کشور انتخاب شد. او قصد داشت در سال 2016 میلادی پس از پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری، خود را بازنشسته کند. اما شکست کلینتون و در مقابل به قدرت رسیدن دونالد ترامپ باعث شد که او با وجود وخیم تر شدن وضعیت جسمانی اش، همچنان کرسی قضاوت را حفظ کند.

خشم ترامپ از رئیس FBI احتمال اخراج او را قوت بخشید  
امتناع رئیس اف بی آی از تروریستی خواندن گروه آنتیفا و تأکید بر تلاش روسیه برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خشم رئیس جمهور این کشور را برانگیخت.
 اظهارات «کریستوفر ری» رئیس اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) در کنگره آمریکا خشم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را برانگیخته و او را در معرض اخراج از سمتش قرار داد.
به نوشته روزنامه « ایندیپندنت »، ری روز پنجشنبه با حضور در کمیته امنیت ملی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «ما آنتیفا را بیشتر یک ایدئولوژی یا یک جنبش می دانیم تا یک سازمان».
این در حالی است که ترامپ همواره این گروه را که بخشی از اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا را رهبری می کند، تروریستی اعلام کرده است.
ترامپ روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واکنش به اظهارات ری گفت: «آنتیفا گروه بدی است و آن ها جنایتکار و هرج ومرج طلب هستند. آن ها آشوبگرند، آن ها غارتگر و شورشی هستند».
رئیس جمهور آمریکا افزود: «وقتی که مردی این را نمی گوید مرا آزار می دهد. متعجبم چرا این ها را نمی گوید».
هنگامی که از ترامپ پرسیده شد آیا قصد اخراج ری را دارد پاسخ داد: «گزینه های بسیار مختلفی را در دست بررسی داریم. دیروز از جواب های او خوشم نیامد. مطمئن نیستم خودش هم خوشش آمده باشد. مطمئنم که احتمالاً با من موافق است که آنتیفا بد است، واقعاً بد».
اعتراضات علیه خشونت پلیس و ضدنژادپرستی بعد از قتل «جورج فلوید»، یک سیاهپوست آمریکایی در شهر مینیاپولیس برپا شد و اقدام پلیس در کشتن چند سیاهپوست دیگر در شهرهای دیگر آمریکا به این اعتراضات دامن زد.
علیرغم تشدید اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا، ترامپ با شورشی و غارتگر توصیف کردن معترضان به نژادپرستی و خشونت پلیس آمریکا، بارها آن ها را به سرکوب توسط نیروهای ویژه و گارد ملی تهدید کرده است.

رقیب ترامپ تلفن سردبیر «فوربس» را به اشتراک گذاشت
«کانیه وِست» خواننده رپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رقیب ترامپ، شماره تلفن سردبیر مجله معروف «فوربس» را برای میلیون ها فالوور خود در توئیتر به اشتراک گذاشت.
به گزارش بیزنس اینسایدر ، روز چهارشنبه، «کانیه وست» شماره تلفن متعلق به ویرایشگر ارشد در فوربس را با پست کردن یک توئیت منتشر کرد، اقدامی معروف به «doxxing»(افشاسازی) که سیاست های توییتر را نقض می کند.
«کانیه وِست» خواننده رپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و رقیب ترامپ، شماره تلفن سردبیر مجله معروف «فوربس» را برای میلیون ها فالوور خود در توئیتر به اشتراک گذاشت.
این توییت که سردبیر فوربس را «طرفدار برتری نژادی سفید پوستان» می خواند و طرفداران وست را به تماس با او دعوت می کرد، 30 دقیقه در صفحه کانیه وست ماند و تا قبل از حذف شدن بیش از 17000 بار بازتوییت شد.
مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری «کانیه وست» به این معنی است که وی اکنون پس از دونالد ترامپ ، دومین نامزد ریاست جمهوری آمریکا است که به دلیل نقض سیاست ها، پست رسانه های اجتماعی وی از صفحه اش حذف شده است.
پس از اینکه وست شماره تلفن متعلق به سردبیر مجله فوربس را منتشر کرد، پست توییت وی حذف شد.
اقدام انتشار اطلاعات خصوصی شخص دیگر بدون اجازه، موسوم به «doxxing»(افشاسازی) نقض خط مشی های توییتر تلقی می شود. این توییت نزدیک به 30 دقیقه بعد از ظهر چهارشنبه در دید عمومی بود، تا اینکه به دلیل نقض قوانین توییتر حذف شد.
قبل از حذف این توئیت، سخنگوی توییتر به «بیزنس اینسایدر» گفت که این توئیت برای بررسی به تیم نظارت داده شده است.

بایدن:ترامپ باید از قدرت کناره گیری کند
نامزد دموکرات ها برای انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا از رئیس جمهوری کنونی این کشور به دلیل سوء مدیریت در مقابله با ویروس کرونا خواست که از قدرت کناره گیری کند.
«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه در سخنانی خواستار کناره گیری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از قدرت به دلیل سوء مدیریت در مقابله با ویروس کرونا شد.
وی که در ایالت پنسیلوانیا در جمع مردم صحبت می کرد، گفت که ترامپ مسئول مرگ هر فردی است که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا جان خود را از دست می دهد.
بایدن اضافه کرد: «اگر رئیس جمهور از همان ابتدا به وظایفش عمل می کرد تمام کسانی که جان خود را از دست دادند امروز زنده بودند.»
نامزد دموکرات ها برای انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا گفت که ترامپ به جز بورس و انتخابات به هیچ چیز دیگری اهمیت نمی دهد و با انتقاد شدید از ترامپ، خواستار کناره گیری وی شد.
نرخ ابتلای روزانه به ویروس کووید-19 (کرونا) در آمریکا در هفته گذشته بعد از هفته ها کاهش بار دیگر صعودی شده است.
بنا بر آمار دانشگاه آمریکایی «جانز هاپکینز» در شبانه روز گذشته با ثبت 44 هزار و 360 مورد جدید ابتلا تعداد کل مبتلایان در این کشور به 6 میلیون و 674 هزار و 411 نفر رسید. تعداد قربانیان هم با ثبت 870 مورد جدید، به مجموع 197 هزار و 633 مورد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری «سی ان ان» اخیراً آمار ابتلای روزانه در آمریکا با افزایش همراه بوده و میانگین تعداد موارد روزانه در هفته گذشته تا روز پنجشنبه 39 هزار و 700 مورد بود که در مقایسه با چند روز قبل از آن 13 درصد رشد داشته است. میانگین آمار قربانیان کرونا اما در هفته گذشته 838 نفر بوده که در مقایسه با هفته های قبل آن کاهش داشته است.

بایدن: پیروز انتخابات ریاست جمهوری باید جانشین گینسبرگ را تعیین کند
نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر این باور است که پیروز انتخابات نوامبر باید جانشین روث گینسبرگ قاضی ارشد دیوان عالی را انتخاب و تعیین کند.
به گزارش رویترز، جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری در اظهاراتی در واکنش به مرگ گیسنبرگ و تصمیم دونالد ترامپ برای معرفی جانشین وی به مجلس سنا، گفت: شکی وجود ندارد که پیروز انتخابات نوامبر باید جانشین روث گیسنبرگ را انتخاب کند.
بر اساس این گزارش وی افزود: اجازه بدهید شفاف بیان کنم که رای دهندگان باید رئیس جمهور را انتخاب کنند و رئیس جمهور هم باید فرد مورد نظرش در دیوان عالی آمریکا را به مجلس سنا معرفی نماید.
به نظر می رسد اظهارات بایدن آغاز یک جنگ و منازعه بین دموکرات ها و جمهوریخواهان بر سر تعیین جانشین این قاضی ارشد دیوان عالی خواهد بود.
مرگ گینسبرگ قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا در فاصله 50 روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر، می تواند یک چالش بزرگ برای حزب دموکرات و جو بایدن به شمار رود.
حدود یک ساعت پس از آنکه سخنگوی دیوان عالی آمریکا رسما مرگ گینسبرگ را تایید کرد، میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا وعده داد که نشست مجلس سنا را برای رای گیری درباره جانشینی که ترامپ معرفی خواهد کرد، برگزار می کند.
این در حالی است که چارلز شومر رهبر اقلیت مجلس سنای آمریکا گفته است که هر کسی که در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر پیروز شود، باید فرد جانشین گینسبرگ در دیوان عالی آمریکا را معرفی کند.
ترامپ اکنون این فرصت را دارد تا ترکیب قضات دیوان عالی آمریکا را به نفع جمهوریخواهان تغییر دهد. اکنون جمهوریخواهان اکثریت شکننده 5 به 4 در برابر دموکراتها دارند و ترامپ می تواند با انتخاب فرد مورد نظر خود این موازنه قدرت را 6 به 3 تغییر دهد.
ترامپ در چند هفته اخیر لیستی 20 نفره از گزینه‌های مورد نظر خود برای عضویت در دیوان عالی آمریکا انتخاب کرده است که مهمترین آنها عبارتند از « آمی کانی برتت» دفتردار سابق قاضی «اَنتونین گرگوری اسکالیا» که از قضات دیوان عالی ایالات متحده آمریکا بود که در سال 2016 فوت کرد.

فاصله 10 درصدی بایدن از ترامپ همزمان با آغاز رای گیری زودهنگام
به گزارش الجزیره، با وجود آغاز رای گیری زودهنگام در چهار ایالت آمریکا، نظرسنجی های انتخاباتی در این کشور همچنان در حال انجام هستند و آخرین ارزیابی ها نشان می دهد اختلاف «جو بایدن» از «دونالد ترامپ» در حدود 10 درصد است. 
هر چند تاریخ رسمی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سوم نوامبر (13 آبان) اعلام شده؛ اما به دلیل وسعت این کشور و تفاوت هایی که انتخابات این کشور با سایر کشورها دارد، امروز شنبه چهار ایالت مینه سوتا، ویرجینیا، داکوتای جنوبی و ویومینگ در ایالات متحده صحنه برگزاری انتخابات هستند.
البته پیش از این مرحله غیر حضوری (پُستی) انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا آغاز شده بود.
نتایج آخرین نظرسنجی های انجام شده توسط نیویورک تایمز و دانشکده سینا نشان می دهد بایدن تقریباً 10 امتیاز بیشتر از ترامپ از حمایت رای دهندگان احتمالی در آریزونا برخوردار است.
براساس این نظرسنجی، بایدن 49 درصد حمایت مردم آریزونا در مقایسه با 40 درصد رئیس جمهور ترامپ را به دست آورد.
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که بایدن با یک اختلاف حیرت انگیز 17 امتیازی در ایالت مین، از ترامپ پیش است و توانسته 55 درصد آرای این ایالت را به خود اختصاص دهد و این درحالی است که ترامپ 38 درصد آرای مین را از آن خود کرده است. 
این نظرسنجی که بین دهم تا پانزدهم سپتامبر انجام شده است همچنین نشان دهنده رقابت تنگاتنگ بین بایدن و ترامپ در کارولینای شمالی است بگونه ای که بایدن 45 درصد و ترامپ 44 درصد تنها با یک امتیاز اختلاف آرای این ایالت را بدست آوردند. 
نظرسنجی مشترک نیویورک تایمز و دانشکده سینا همچنین نشان می دهد که بایدن از حمایت 57 درصدی در میان رای دهندگان لاتین آریزونا در مقایسه با حمایت 26 درصدی ترامپ در میان همان جمعیت برخوردار است. 

نظر شما