شناسهٔ خبر: 4270883 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بهاي نفت شاخص اروپا، برنت،کاهش يافت

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / اقتصادی 1394/01/07
نگرانی سرمایه گذاران درباره اوضاع ژئوپلیتیک خاورمیانه در پی اقدام نظامی عربستان سعودی در یمن و احتمال اینکه این موضوع بر عرضه نفت در جهان تاثیر بگذارد، باعث شد بهای نفت شاخص اروپا، برنت، در معاملات روز جمعه کاهش یابد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، بهای هر بشکه نفت خام سبک برنت دریای شمال که از آن به عنوان مرجع برای قیمت گذاری دیگر انواع نفت در بازار اروپا استفاده می‌شود، برای تحویل در ماه مه با 63 سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 58 دلار و 56 سنت رسید.
کارشناسان و تحلیلگران بانک بین‌المللی و خدمات مالی کومرتسبانک که اطلاعات و تحلیل‌های لازم را نیز در خصوص مسائل نفتی ارائه می‌کند، می‌گویند تنش های ژئوپلیتیک در خاورمیانه نقش مهمی در نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی داشته است.
این در حالی است در معاملات روز گذشته زمانی که اعلام شد عربستان سعودی برای مبارزه با حوثی ها در یمن اقدام نظامی کرده است بهای نفت خام شاخص برنت شش درصد و شاخص نیویورک هفت درصد افزایش یافت.
قیمت نفت در معاملات روز گذشته به این دلیل افزایش یافت که برخی نگرانی ها حاکی از آن بود ممکن است در تلافی اقدام نظامی عربستان در یمن ، تنگه باب المندب و هرمز بسته شود.
هر چند اقدام نظامی و بمباران های هوایی ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی در یمن شب گذشته نیز ادامه یافت ، اما بسیاری از کارشناسان مسائل نفتی می گویند احتمال اینکه تولید یا توزیع نفت در بازار جهانی مختل شود ضعیف است.
همین کارشناسان می گوید تجربه سال گذشته عراق نشان می دهد پیشروی یک گروه شبه نظامی نمی تواند در روند عرضه نفت به بازار جهانی خلل زیادی وارد کند. سال گذشته زمانی که گروه داعش به پیشروی های خوددر عراق ادامه می داد همه نگران بودند مبادا این روند عرضه وتولید نفت را در بازار جهان با مشکل مواجه کند .
اولیویه جاکوب کارشناس شرکت پترو ماتریکس در این باره می گوید در حال حاضر بزرگترین مخاطره ای که برای کاهش قیمت نفت وجود دارد ،چگونگی به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته ای ایران است. اگر بین ایران و غرب توافقی صورت گیرد قیمت نفت باز هم کاهش خواهد یافت زیرا در این صورت تحریم های ایران برداشته می شود و این کشور می تواند نفت بیشتری به بازار عرضه کند.
153/ 162

نظر شما