شناسهٔ خبر: 42699025 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با امضای تفاهم 3 جانبه؛

توسعه شهر هوشمند سرعت می‌گیرد

تهران- ایرنا- تفاهم‌نامه سه جانبه همکاری در زمینه توسعه اکوسیستم نوآوری شهری و راهکارهای شهر هوشمند در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران به امضا رسید، تفاهم‌نامه‌ای که توسعه شهر هوشمند را سرعت می‌بخشد.

صاحب‌خبر -

تفاهم‌نامه همکاری در زمینه توسعه اکوسیستم نوآوری شهری و راهکارهای شهر هوشمند، بین سازمان فاوای شهرداری، شرکت ارتباطات سیار ایران و شرکت مبین نت امروز (شنبه) به امضا رسید.

«ماهیت تفاهم‌هایی که با اپراتورها به امضا می‌رسانیم، توسعه اکوسیستم نوآوری شهری است و کمک می‌کند تا هر روز این اکوسیستم بزرگ‌تر شود.»

مدیرعامل فاوای شهرداری با این توضیح گفت: در سندی که سال ۹۷ برای تهران هوشمند تدوین شد، بر توسعه سرویس خدمات شهری توسط مجموعه‌های خصوصی تاکید کرده و سعی کردیم با همین رویکرد جلو برویم.

«محمد فرجود» اضافه کرد: در این مسیر دست یاری به سوی فعالین حوزه اینترنت اشیا و زیرساخت‌های شهر هوشمند دراز کردیم. برای رفع نیازهای حوزه هوشمندسازی شهر، شهرداری و اپراتورها باید با یکدیگر همراه شوند و امضای این تفاهم‌نامه و استفاده از استارتاپ‌های فعال در این حوزه، می‌تواند این مساله را شتاب بخشد.

مدیرعامل فاوای شهرداری تصریح کرد: در این مدت همکاری خوبی بین شهرداری تهران و نظام صنفی رایانه‌ای کشور شکل گرفته و از شرکت‌های مختلف دعوت کرده‌ایم تا در این مسیر همراه ما باشند. امیدوارم با این مشارکت‌ها فضای کار برای شرکت‌های متخصص ایجاد شود تا مردم در حوزه شهر هوشمند بهترین خدمات را دریافت کنند.

او در خصوص سابقه همکاری با اپراتورها در حوزه شهر هوشمند افزود: «اپراتور ایمنی شهری» یکی از کارهایی است که با مشارکت اپراتورها آن را پیش خواهیم برد. هدف اصلی در توسعه این سامانه، در قدم اول اعلام حریق ساختمان‌های حساس به آتش‌نشانی است. این طرح به عنوان لایحه به شورای شهر رفته و آن‌را به جمع‌بندی خواهیم رساند تا به سرعت انجام شود.

مهدی غیناقی عضو هیات مدیره همراه اول درباره اتفاقی که در شهر هوشمند رخ خواهد داد گفت: اینترنت اشیا تکنولوژی جدیدی در کشور است که ما آن را هم‌زمان با کل دنیا آغاز کرده‌ایم تا در این عرصه عقب‌ماندگی نداشته باشیم. این صنعت هنوز به بلوغ کامل نرسیده است اما گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که این تکنولوژی تا سال ۲۰۲۵ چهار میلیارد اتصال و بیش از یک میلیارد تومان درآمد کسب خواهد شد. پتانسیل‌هایی در این حوزه وجود دارد که در ایران نیز می‌توان به درستی از آن استفاده کرد.

اینترنت اشیا تعامل اشیا با یکدیگر است. کاهش هزینه و انرژی و بالا بردن بهره‌وری سیستم‌ها از جمله دستاوردهای این تکنولوژی است. توسعه در این مسیر نیاز به زیرساخت دارد. همراه اول قدم‌های در این زمینه برداشته اما این کار نیاز به ساخت اکوسیستم دارد. این اکوسیستم نیز شکل نمی‌گیرد مگر این که دولت و مجلس به ما کمک کند.

غیناقی اشاره کرد: سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این زمینه انجام شده و برنامه‌سازی کلانی صورت گرفته است. و تمام این کارها در شرایط سخت انجام شده است. به دلیل تحریم زیرساخت ها با محدوودیت مواجه بودیم و توانستیم با روش‌هایی تحریم را کنار بزنیم و از بومی‌سازی تولید داخلی کمک بگیریم.

«مدیر عامل مبین نت» با تاکید بر این که مبین نت بازوی اجرایی اینترنت اشیا در شرکت ارتباطات سیار است، افزود: علی‌رقم تمام سختی‌هایی که در تشکیل اکوسیستم حوزه اینترنت اشیا وجود دارد، اما این اراده برای توسعه اینترنت اشیا در کشور شکل گرفته است.

«حسین تهرانی» خاطرنشان کرد: ما از دو وجه یکی به عنوان اپراتور و دیگری به عنوان راهبر کسب و کارهای سازمانی در این تفاهم نامه حضور داریم.

این تفاهم‌نامه برای توسعه راهکارهای شهر هوشمند بین این سه مرکز به امضا رسید و کارهای اجرایی آن به سرعت طی خواهد شد.

نظر شما