شناسهٔ خبر: 42694212 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

در دوران جدید باید زندگی مان را با سبک جدید بنیانگذاری کنیم

رئیس جمهور گفت: حتی اگر واکسن کرونا هم در دسترس قرار بگیرد، باید با تغییر سبک زندگی، زندگی مان را با سبک جدید بنیانگذاری کنیم.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 آقای روحانی امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر افزایش مراقبت‌ها در برابر ویروس کرونا و آنفلوآنزا و شیوع برخی از بیماری‌ها از جمله شبه ذات الریه در تعدادی از کشور‌های همسایه، افزود: احتمال اینکه این بیماری، چون در همسایگی ماست، وارد کشورمان شود، وجود دارد که البته ما باید تمام مراقبت‌ها را در این زمینه انجام دهیم.
 رئیس جمهور گفت: ما وارد فصلی می‌شویم که باید همه مراقبت‌ها را بالا ببریم، مردم ما اطلاع دارند که بالای ۳۰ میلیون نفر در جهان به کرونا مبتلا شدند و نزدیک به یک میلیون نفر هم جان خود را از دست دادند.
 آقای روحانی با اشاره به مشکلات ناشی از ویروس کرونا در مسائل روحی، روانی و جان مردم، گفت: این بیماری در اقتصاد، فرهنگ و آموزش جامعه تاثیرگذار است که امروز با همه گیری خود دنیا گرفتار کرده است.
 رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این زمینه اقدامات مهمی را انجام داده ایم و باز هم باید بر برخی از اقدامات تاکید کنیم و با مراقبت بیشتر و دقت بیشتر کار را به پیش ببریم، گفت: در دوران کرونا و پسا کرونا که ما مدتی درگیر آن خواهیم بود، سرمایه گذاری‌ها شکل متفاوتی به خود گرفته است و ما هم در کشورمان باید همین کار را انجام دهیم.
آقای روحانی در ادامه گفت: امروز سرمایه گذاری در بخش سلامت، بهداشت، اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد دیجیتالی و دولت الکترونیک را باید تشدید کنیم، سرمایه گذاری‌ها از برخی از امور باید به سمت این بخش‌ها هدایت شوند که ضرورت دارند.
 رئیس جمهور با اشاره به اینکه حرکت در این بخش‌ها باعث تغییر در زندگی و اقتصاد خواهد شد، گفت: باید سبک زندگی با توجه به بیماری کرونا تغییر کند، ما باید سبک زندگی را سبک زندگی میان مدت و بلندمدت ببینیم و باید تمام امسال را مدنظر قرار دهیم، حتی ممکن است سال آینده نیز نیاز باشد همه اصول بهداشتی را مراعات کنیم.
 آقای روحانی گفت: باید زندگی مان را با سبک جدید بنیانگذاری کنیم، حتی اگر واکسن هم در دسترس قرار بگیرد، باید باز سبک زندگی ما ادامه پیدا کند.
رئیس جمهور با اشاره به آمار تعدادی از استان‌ها در زمینه بیماری کووید ۱۹ گفت: در این آمار دیده شد که در برخی استان‌ها کسانی که پیش از این کرونا گرفته و بهبود یافته بودند، دوباره در بیمارستان بستری شدند.
 آقای روحانی افزود: این موضوع، واکسن را نیز زیر علامت سوال قرار می‌دهد که اگر واکسن آمد، چقدر تاثیر خواهد داشت؟
<div id="video-display-embed-code_315042" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/801180/315042?width=400&height=300"></script></div>
 
مردم همچنان پروتکل ها را رعایت کنند
 رئیس جمهور گفت: بنا بر آمار اعلام شده از جانب وزارت بهداشت، میزان مراعات اصول بهداشتی از جانب مردم در هفته‌های قبل از ۸۲ درصد به ۶۲ درصد رسیده که این نگران کننده است.
 آقای روحانی در ادامه اظهاراتش در ستاد ملی مقابله با کرونا هشدار داد: اگر مردم به تاکید و هشدار‌ها و آموزش‌های عمومی، پزشکان از رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها توجه نکنند با مشکلی بزرگ مواجه می‌شویم.
 رئیس جمهور گفت: گراف‌ها و نمودار‌ها کاملا نشان می‌دهد که هر جا مراعات مردم پایین آمده است، از هفته بعدش با افزایش بیماری، بالا رفتن آمار بیماران بستری و افزایش شمار مرگ و میر‌ها مواجه شدیم و این زنجیره است.
 آقای روحانی تاکید کرد: از همگان می‌خواهم که همواره و همه جا اصول بهداشتی را مدنظر قرار دهند و وزارت بهداشت، رسانه ملی و دیگر نهادها، آموزش‌های ملموس تری با شیوه‌های مختلف به مردم ارائه کنند.
 رئیس جمهور گفت: برخی مبتلایان به کرونا ممکن است یک هفته در اداره حضور داشتند و زمانی که از آنان پرسیدند که آیا حس نمی‌کرده که مبتلا شده است؟ پاسخ داده «چیز خاصی نبوده، سردرد بوده که قرص خوردم و خوب شدم!»
 آقای روحانی افزود: از این پس این گونه افراد در فصل پاییز و زمستان بیماری احتمالی خود را صرفا سرماخورگی خود تلقی می‌کنند و فکر می‌کنند با خوردن چند مسکن و استراحت بهبود می‌یابند.
 رئیس جمهور گفت: از این پس باید هر گونه علائم بیماری را شدیدتر و بدتر فرض کنیم و هر علامتی دیدیم آن را کووید ۱۹ بدانیم این گونه نیست که الزاما علامت این بیماری، سرفه باشد. صرفا سرفه و عطسه علائم این بیماری نیست بلکه علائم مختلفی دارد.
 آقای روحانی گفت: برخی می‌گویند ما صرفا بدن درد داشتیم، اما سرفه نمی‌کردیم و خیال می‌کنند مبتلا نشدند، وقتی از آنان درباره اختلال در بویائی و چشائی شان سوال می‌شود تاکید می‌کنند که اتفاقا در این زمینه دچار اختلال شدند و در پاسخ به این که چرا به پزشک مراجعه نکردند می‌گویند تصورشان، ابتلا به بیماری عادی بوده است.
 رئیس جمهور بار دیگر از نهاد‌های ذی ربط خواست، آموزش‌های دقیق تر، جزئی‌تر و ملموس تری به مردم ارائه کنند و هر کس مبتلا شد خودش را قانونی و شرعی موظف بداند که دو هفته در خانه قرنطینه شود و حتی با خانواده اش در تماس نباشد.
آقای روحانی با تاکید دوباره بر رعایت اصول بهداشتی گفت: حتی اگر واکسن هم ارائه شود، باید اصول بهداشتی شامل استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مکرر دست و ضدعفونی کردن‌ها ادامه یابد و از تردد‌های غیر ضرور پرهیز شود.
رئیس جمهور همچنین گفت: گاهی برخی دوگانه انگاری‌ها در جامعه، فضای مجازی و روزنامه‌ها مطرح می‌شود که باید آن را کنار گذاشت، مثل دوگانه سلامت یا معیشت، سلامت یا دیانت، سلامت یا فعالیت اجتماعی و سلامت یا آموزش و مهارت، این دوگانه انگاری‌ها نادرست است.
 آقای روحانی افزود: فکر نکنید نوجوانی به مدرسه برود مبتلا می‌شود، اما در کوچه بازی کند مبتلا نمی‌شود، تصور نکنیم اگر جوانی به دبیرستان برود مبتلا می‌شود و اگر به میهمانی برود مبتلا نمی‌شود، کووید ۱۹ متعلق به مکان خاصی نیست این ویروس همه جا است و در صورت رعایت اصول بهداشتی می‌تواند نباشد.
 رئیس جمهور گفت: وقتی فاصله اجتماعی را رعایت می‌کنیم این ویروس به ما نمی‌رسد؛ خطری بالقوه است که بالفعل نمی‌شود مگر این که اصول بهداشتی را رعایت نکنیم.
 آقای روحانی افزود: طبق آمار‌ها در جایی که کارمند و کارگران زیادی باشند، اما اصول بهداشتی را رعایت کرده اند شمار مبتلایان کمتر بود و جایی که آمار کارگران و کارمندان کمتر و مراعات شان نیز کمتر بود، بیشتر مبتلا شده اند. بنابراین آنچه اهمیت دارد رعایت بیشتر اصول بهداشتی است.
 رئیس جمهور گفت: در ماه محرم اصول بهداشتی در هیات‌های بزرگ بهتر رعایت شد و هیات‌های کوچک‌تر کمتر رعایت کردند و گرفتاری درست شد.
 آقای روحانی برگزاری موفق کنکور را نمونه دیگری از تاثیر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دانست و افزود: پیش از برگزاری کنکور برخی از عزیزان نگران بودند و نامه نوشتند که «از برگزاری آزمون سراسری نگرانیم که یک میلیون جوان را کنار هم می‌نشانید، امسال این موضوع را رها کنید و بگذارید یک سال عقب بماند».
 رئیس جمهور گفت: شما می‌دانید اگر کنکور برگزار نمی‌شد چه بار سنگین روحی، اضطراب، دلهره و حتی افسردگی ایجاد می‌شود، این هم یکی از دو گانه‌ها بود در حالی که هر دو را باید در نظر گرفت و دیدیم که حدود یک میلیون نفر در کنکور شرکت کردند و هیچ ابتلایی نداشت که این از عجایب است.
 آقای روحانی افزود: پس از کنکور غربالگری کردند و از ۵۶ شرکت کننده‌ای که احتمال می‌رفت مشکل داشته باشند تست گرفتند که نتیجه آن منفی شد، پس معلوم می‌شد که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی چقدر موثر است.
 رئیس جمهور تاکید کرد: قبلا می‌گفتند فقط افراد مسن یا افراد دارای بیماری زمینه‌ای به کرونا مبتلا می‌شود، اما دیدیم که این بیماری سن هم سرش نمی‌شد، پس همه افراد از کودکان گرفته تا سالخورده باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا کاملا مصون شوند.

نظر شما