شناسهٔ خبر: 4268491 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

این گزارش تکمیل می شود؛

لحظه به لحظه با دومین روز مذاکرات لوزان

روز دوم مذاکرات در حالی آغاز می شود که عراقچی از برگزاری دور دیگری از نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در روز جمعه خبر داده است. در روز اول نشست های دوجانبه متعددی مابین ظریف و کری و همچنین صالحی و مونیز صورت گرفت. ضمن اینکه حمله نظامی عربستان به یمن تا حدودی بر مذاکرات لوزان سایه افکند. با این حال تماس های روحانی با سران 5+1 مهمترین عاملی بود که می تواند بر روند مذاکرات تاثیر بگذارد.

صاحب‌خبر -

حساس‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 از روز پنجشنبه ششم فروردین آغاز شد تا طرفین طی شش روز سخت و نفس‌گیر، واپسین مذاکرات را برای دستیابی به توافق نهایی انجام دهند؛ توافقی که احتمال تحققش به مراتب بیش از عدم وقوعش است و تقریباً همه طرفین نسبت به دستیابی به آن خوشبین هستند.

همه شواهد از احتمال بسیار بالای توافق در روزهای پیش رو خبر می‌دهند و احتمال بسیار اندکی برای عدم دستیابی به توافق و موکول شدن به مذاکراتی دیگر وجود دارد و در این میان در شرایطی که کشورهای اروپایی با آمریکا تقریباً موضعی مشترک در حمایت از توافق داشته‌اند، فرانسه بار دیگر به نیابت از صهیونیست‌ها، موضع مثبتی نسبت به توافق نداشته است.

پس از نامه نگاری حسن روحانی به سران شش کشور طرف مذاکره و همزمان، گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر بریتانیا و روئسای جمهور روسیه و فرانسه، دفتر اولاند با صدور بیانیه ای اعلام کرد: «رئیس جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر حق مشروع ایران بر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای، بر لزوم تلاش برای رسیدن به یک موافقتنامه بادوام، محکم و قابل راستی آزمایی در خصوص برنامه هسته ای ایران تاکید کرد.»

در روز نخست مذاکرات نشست عمومی کشورهای 5+1 برگزار شد و همزمان نشست‌های دو و چندجانبه‌ای میان ایران و آمریکا و همچنین دیگر طرف‌های مذاکره برگزار شد؛ نشست‌هایی که برخی از آنها در ابعاد فنی و برخی دیگر در حوزه سیاسی و دیپلماتیک بود و ادامه این جلسات به روز دوم مذاکرات موکول شد.

 



دومین نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در روز جمعه

عراقچی از برگزاری دور دیگری از نشست عمومی معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 در روز جمعه خبر داد.

سید عباس عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اعلام کرد که دومین نشست معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 عصر روز جمعه برگزار می شود.

اولین نشست عمومی معاونان و مدیران کل وزیران خارجه 1+5 عصر روز پنجشنبه به مدت یک ساعت برگزار شد.

 

 

 بازتاب مذاکرات هسته ای در رسانه های خارجی

با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس به مراحل حساس خود رسیده است، رسانه های غربی در دو روز اخیر توجه ویژه ای به این دور از مذاکرات دارند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات ارشد انگلیسی گزارش داد «هنوز موضوع های مهمی وجود دارد که تاکنون توافقی درباره آنها به دست نیامده است.»

این رسانه نوشت: همزمان با مذاکرات هسته ای، رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه با سران فرانسه، انگلیس، چین و روسیه گفت وگو کرد که این اقدام تلاش آشکاری برای شکستن بن بست در راه رسیدن به توافق هسته ای بود. روحانی همچنین موضوع عملیات نظامی به رهبری عربستان به نیروهای انصارالله در یمن را نیز مطرح کرد.

آمریکا برای رسیدن به توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ جهان پیش از 31 مارس تلاش می کند و مقام های نزدیک به مذاکرات گفتند که رسیدن به نوعی توافق مقدماتی امکانپذیر است.

اما یک دیپلمات ارشد انگلیسی اذعان کرد :«هنوز موضوع های مهمی وجود دارد که تاکنون توافقی درباره آنها به دست نیامده است.»

این دیپلمات در حاشیه مذاکرات در لوزان سوئیس به خبرنگاران گفت: «از این رو وظیفه ما در روزهای آینده این است که ببینیم آیا می توانیم شکاف ها را از میان برداریم و به چهارچوب سیاسی قابل تبدیل به یک موافقتنامه برسیم یا نه.»

در همین حال، «برنادت میهان» سخنگوی شورای امنیت ملی باراک اوباما تائید کرد که نامه ای از رییس جمهور روحانی خطاب به رییس جمهور اوباما تسلیم تیم مذاکره کننده آمریکا در لوزان شده است. روحانی روز پنجشنبه بر خواسته اصلی تهران - برداشته شدن فوری شدیدترین تحریم ها - تاکید کرد.

براساس این گزارش، در این حال مقام های نزدیک به مذاکرات گفتند: قدرت های غربی تاکید دارند که لغو تحریم ها باید بطور تدریجی انجام شود هر چند تحریم های اروپا و آمریکا علیه بخش های نفت و مالی ایران و برخی تحریم های سازمان ملل می توانند به سرعت به حال تعلیق درآیند.




دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران در رسانه های اسپانیا

روزنامه های «آب.ث» و «ال موندو» در گزارشی درمورد آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران نوشتند که طرفین می کوشند تا قبل از پایان مهلت به یک توافق دست یابند.

گزارشگر آ.ب.ث با بیان اینکه مذاکرات فعلی دور پایانی مذاکرات به شمار می روند، تصریح کرده است حصول توافق با ایران آنچنان مهم است که می تواند میراث دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به شمار رود.

نگارنده اعتقاد دارد حل و فصل پرونده هسته ای ایران، می تواند آمریکا را در جهت تثبیت وجهه رهبری اش بر جهان یاری کند.

«در این گزارش همچنین با اشاره به اعطای جایزه صلح نوبل به باراک اوباما در سال های گذشته، موفقیت احتمالی منتج به حصول توافق هسته ای با ایران را می توان توجیه جایزه صلح نوبل رییس جمهوری آمریکا توصیف کرد. »

روزنامه ال موندو نیز در گزارش خود نوشت که دور جدید مذاکرات که روز پنجشنبه آغاز شد، می تواند دور پایانی باشد که اجازه امضای یک توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای ایران را بدهد.

ال موندو ادامه داد که در هفته های اخیر، طرفین به پیشرفت های مهمی که حل و فصل مسائل فنی را تسهیل دادند دست یافتند.

 

 

 

 نخست وزیر انگلیس بر رسیدن به توافق هسته ای با ایران تاکید کرد

سخنگوی نخست وزیری انگلیس گفت دیوید کامرون و حسن روحانی در جریان گفت وگو تلفنی بر تعهداتشان برای نیل به توافق هسته ای تاکید داشتند.

این سخنگو گفت که طرفین توافق داشتند که مذاکرات در پیش رو در سوئیس و احتمال تامین یک چارچوب سیاسی تا پایان ماه جاری، یک فرصت تاریخی شمرده می شود.

این سخنگو اگرچه اشاره ای به جزییات مواد مذاکرات هسته ای نکرد، اما گفت که انگلیس دارای رهیافت روشنی در قبال این مذاکرات بوده و معتقد است که احتمال توافق با ایران وجود دارد.

وی افزود : در ارتباط با مسایل دوجانبه، کامرون و روحانی همچنین از افزایش تعامل میان مقامات انگلیسی و ایرانی و بازسازی تدریجی روابط دوجانبه استقبال کردند.


انگلیس مشتاق بازگشایی سفارت در تهران است

این سخنگو اضافه کرد: نخست وزیرانگلیس گفت ما مشتاق به بازگشایی سفارتمان در تهران هستیم اما هنوز یک سری مسایل مهمی وجود دارد که بایستی حل وفصل شوند.

این سخنگو همچنین گفت که تماس تلفنی 30 دقیقه ای نخست وزیر انگلیس با رییس جمهوری ایران که بر روی سه موضوع یمن، مذاکرات هسته ای پنج به علاوه یک با تهران، مسایل دو جانبه از جمله بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بود، 'صمیمانه ' و ' اساسی' بوده است.

 

 

 فرانسه خواستار توافق هسته ای با ایران شد


خبرگزاری فرانسه از پاریس گزارش داد: فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در گفت وگو با حسن روحانی همتای ایرانی خود خواستار توافق هسته ای «بادوام ، محکم و قابل راستی آزمایی» با ایران شد.


بر اساس این گزارش ، همزمان با از سر گیری مذاکرات هسته ای در سوئیس ، دفتر اولاند با صدور بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهوری فرانسه ضمن تاکید بر حق مشروع ایران بر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای ، بر لزوم تلاش برای رسیدن به یک موافقتنامه بادوام ، محکم و قابل راستی آزمایی در خصوص برنامه هسته ای ایران تاکید کرد.

 

 

 

 جنگ روانی سنا در روزهای حساس مذاکرات هسته ای

 

مجلس سنای آمریکا در ادامه تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات هسته ای، این بار روز پنجشنبه طرح اصلاحیه غیرالزام آور لایحه بودجه را تصویب کرد که هدف از آن تسهیل برقراری مجدد تحریم ها در صورت نقض توافق هسته ای از سوی ایران است.

به گزارش رویترز، به موجب اصلاحیه پیشنهادی سناتور جمهوریخواه «مارک کرک» که با 100 رای موافق و بدون رای مخالف به تصویب رسید، صندوقی برای پوشش هزینه های برقراری مجدد تحریم ها علیه ایران در صورت نقض شروط توافق ژنو یا توافق احتمالی آینده، تاسیس خواهد شد.

براساس این گزارش، اصلاحیه های غیرالزام آور لایحه بودجه تبدیل به قانون نمی شوند اما بسیاری از سناتورها چنین اصلاحیه هایی را برای ارسال پیام سیاسی مطرح می کنند.

این جنگ روانی، حربه ای برای تحت فشار قرار دادن طرف مقابل در مذاکرات هسته ای قلمداد می شود؛ روشی که پیش از این بارها نمایندگان مجلس آمریکا در کنگره نیز به آن متوسل شده اند.

سنا روز پنجشنبه همچنین اصلاحیه ای غیرالزام آور برای جبران خسارت قربانیان بحران گروگانگیری سال 1979 در ایران تصویب کرد.

سناتور کرک که نسبت به مذاکرات هسته ای ایران بسیار شکاک است همچنین از تهیه کنندگان طرحی برای تشدید تحریم ها علیه ایران است؛ طرحی که باراک اوباما تهدید به وتوی آن کرده است.

«میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنا روز سه شنبه این هفته گفت که چنانچه مذاکره کنندگان بین المللی تا مهلت پایان ماه مارس به چهارچوب توافق هسته ای دست نیابند، سنا طرح تشدید تحریم های سناتور کرک را به رای می گذارد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که برای نشان دادن حسن نیت خود و اینکه فعالیت های هسته ای صلح آمیز دارد، به پای میز مذاکره آمده و همیشه براساس معاهده ان.پی.تی عمل کرده است.

با نزدیک شدن مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به مراحل حساس پایانی، طرفداران رژیم صهیونیستی در مراکز سیاسی آمریکا به تلاش های خود برای کارشکنی در روند مذاکرات شدت بخشیده اند؛ آن هم در حالی که کاخ سفید در نامه ای به سنای آمریکا هشدار داد که از دخالت در مذاکرات اتمی ایران و قدرت های جهانی بپرهیزد.

 

سنگ اندازی نتانیاهو

 

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم اسرائیل شروع به ارسال پیامی مبنی بر صرف نظر کردن از پافشاری در برابر توافق هسته‌ای ایران و این‌که دشمنش با برخی قابلیت‌های غنی سازی به مسیر خود ادامه دهد، کرده است.

به گزارش  «رویترز» این تغییر رویکرد نتانیاهو با توجه سخنرانی ستیزه جویانه وی در کنگره آمریکا د اوایل ماه جاری که جهان را به اتخاذ موضع گیری در برابر ایران و حفظ هزاران سانتریفیوژ دعوت کرده بود، تعجب آور است. نتانیاهو و دستیارانش به حداقل خواست در مذاکرات گروه 1+5 با ایران قانع شده‌اند و هم اینک گزینه نظامی به عنوان تنها گزینه و آخرین برای مقابله با توان هسته‌ای ایران عاری از واقعیت به نظر می‌رسد.

یک مقام امور هسته‌ای اسرائیل به خبرگزاری رویترز گفت که تل‌آویو در صدد فاصله گرفتن از خط دادن‌های کلی به مذاکره کنندگان هسته‌ای با ایران است. یک دیپلمات اروپایی نیز در این زمینه به رویترز گفت:«اسرائیلی‌ها هم اینک بر موضوع تحقیق و توسعه برنامه های هسته‌ای ایران تمرکز کرده‌اند و پیام آن‌ها توقف توانایی غنی‌سازی ایران است. اسرائیلی‌ها بسیار محافظه‌کارانه در هر برنامه هستند اما به نظر می‌رسد آن‌ها نیز در حال نشان دادن انعطاف در مذاکره با ایران به نسبت درخواست‌های اولیه هستند.»

در انتهای این گزارش آمده است: یک مقام ارشد اسرائیلی با احتیاط گفت که بعید است نتانیاهو به خاطر وجود 5000 سانتریفیوژ در ایران از گزینه نظامی استفاده کند.

 

 

عدم تاثیر عربستان بر مذاکرات هسته ای

 

سفیر آمریکا در واشنگتن روز جمعه در مصاحبه‌ای با اشاره به اینکه ریاض تضمین‌های امیدوارکننده‌ای از کاخ سفید درباره نتایج احتمالی مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 دریافت کرده قضاوت در این‌باره را به «دیدن جزئیات» این رایزنی‌های موکول کرد. «عادل الجبیر»، سفیر عربستان در آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» در پاسخ به این سوال که آیا ریاض در صورت توافق هسته‌ای با تهران اقدام به ساخت سلاح‌های اتمی خواهد کرد، گفت: «این چیزی نیست که درباره آن علنی گفت‌وگو کنیم.»

وی به اصرار دوباره «ولف بلیتزر»، مجری «سی‌ان‌ان» اینطور پاسخ داد: «این چیزی نیست که من درباره آن نظر بدهم و نظر هم نمی‌دهم. اما نظام عربستان سعودی برای حفظ امنیت خود هر اقدامی را که لازم باشد، انجام خواهد داد. دو چیز هستند که ما درباره آن مذاکره نمی‌کنیم؛ دینمان و امنیتمان.»

مقامات عربستان سعودی پس از تحلیل‌هایی ادعا محور در واشنگتن مبنی بر اینکه توانمندی هسته‌ای ایران می‌تواند به رقابت تسلیحات اتمی در خاورمیانه منجر شود با بیانات تلویحی یا مستقیم تلاش کرده‌اند ضمن حمایت از این تحلیل، فضای گفت‌وگوهای هسته‌ای را تحت تأثیر قرار دهند. «الجبیر» با بیان اینکه جزئیات دریافتی عربستان از دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای در حال شکل‌گیری با ایران را «مثبت» خواند اما قضاوت نهایی در این باره را به زمانی موکول کرد که کشورش از جزئیات مذاکرات با خبر شود.

 

 واکنش ظریف به ادعاهای ضد ایرانی اردوغان

وزیرامور خارجه در واکنش به سخنان اخیر رییس جمهور ترکیه گفت:کسانی که با اشتباهات استراتژیک خود، خسارات جبران‌ناپذیری ببار آورده‌اند، بهتر است با اتخاذ سیاستهای مسوولانه از ظرفیتهای موجود برای ایجاد آرامش و همگرایی در منطقه استفاده کنند.


ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص سخنان اخیر رییس جمهوری ترکیه اظهار داشت: ما برای روابط استراتژیک خود با ترکیه در زمینه های مختلف اهمیت و احترام زیادی قایل هستیم . درشرایط فعلی باید تلاش تمامی کشورها در جهت استقرار ثبات و جلوگیری از گسترش ناامنی در منطقه باشد.

ظریف افزود: کسانی که با اشتباهات استراتژیک و سیاستهای بلند پروازانه خود، خسارات جبران ناپذیری ببار آورده اند ، بهتر است با اتخاذ سیاستهای مسوولانه از ظرفیتهای موجود جهت ایجاد آرامش و همگرایی درمنطقه استفاده کنند.

وزیر خارجه کشورمان افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا بامشارکت تمامی برادران خود در منطقه، گفتگوی میان گروههای مختلف یمنی را جهت حفظ یکپارچگی و بازگشت ثبات و امنیت به آن کشور تسهیل کند.

 

 


 
 ظریف: به فضاسازی‌های غربی‌ها درباره مذاکرات توجهی نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به اظهارات رسانه‌ها و مقامات غربی می‌گوید: "به فضاسازی های غربی ها درباره مذاکرات توجهی نمی کنیم."


 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، که برای مذاکرات هسته‌ای ایران در لوزان به سر می‌برد، درباره خوش بینی منابع خبری غربی درباره مذاکرات، گفت: "ما هیچگاه به حرف‌هایی که به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات نقل می شود توجهی نمی‌کنیم."

وی افزود: "فضاسازی در کنار مذاکرات جزو برنامه هایی که همزمان با مذاکرات از سوی طرف مقابل دنبال می شود."

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "مذاکرات بسیار سخت و پیچیده است. در مراحل مختلف دیدگاههای مختلفی مطرح می شود."

هسته‌ای لوزان وارد دومین روز خود شده است تا دیپلمات‌ها بار دیگر رایزنی و چانه‌زنی‌ها را برای دستیابی به تفاهمی سیاسی درباره چارچوب یک توافق احتمالی و نیز نحوه ادامه مذاکرات، آغاز کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه 6 فروردین بار دیگر در لوزان سوئیس دیدار کردند. در این دیدار علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز حضور داشتند. سیدعباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران ساعتی پس از ورود به سوئیس با وندی شرمن مذاکره کننده ارشد آمریکا در لوزان دیدار کرد.

اما موضوعی که همزمان با مذاکرات هسته‌ای در نقطه دیگری از جهان توجه افکار عمومی و رسانه‌ها را به خود جلب کرد، حمله عربستان به یمن بود. ظریف در واکنش به تحولات یمن گفت: "این تذکر را به همه کشورهای منطقه و کشورهای غربی می‌دهیم که مراقب باشند در این بازی‌های کوته نظرانه همراه القاعده و داعش نشوند."

 سومین دور مذاکره ظریف - کری در لوزان 2/ فریدون به مذاکرات پیوست

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری وزیر خارجه امریکا سومین دور مذاکرات خود را در لوزان آغاز کردند.

در این دور گفت و گو نیز همچون دو دور گذشته علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا حضور دارند.با این تفاوت که حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری این بار در این مذاکرات حضور دارد.

برادر رییس جمهور برای شرکت در مراسم گرامیداشت مادر مرحومش با تاخیر به مذاکره کنندگان پیوست.

سیدعباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر حاضران در این دور مذاکره هستند.

ایران و امریکا از روز گذشته در لوزان در حال مذاکره برای یافتن راه حل های اختلافات هستند. در برخی از مسائل راه حل هایی یافت شده ولی به گفته وزیر امور خارجه تا زمانی که برای تمامی مسائل راه حل هایی یافت و بر سر آنها توافق نشود، گویی که هیچ توافقی صورت نگرفته است.


انتظار می رود با پیوستن سایر وزیران خارجه 1+5 به مذاکرات، این دور از گفت و گو ها روز شنبه به پایان برسد.

 

 

 عراقچی: هنوز برای پیش بینی زود است

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت که هنوز نمی توان پیش بینی کرد آیا در پایان این دور از گفت و گو ها به فهم مشترکی برای راه حل ها خواهیم رسید .


وی صبح جمعه به خبرنگاران گفت: هنوز برای اظهار نظر در این باره که آیا می توانیم به راه خل در خصوص تمام مسائل برسیم یا خیر زود است.

عراقچی که به سوالی درباره روند مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 در لوزان پاسخ می داد، افزود: مذاکرات دومین روز خود را به شکل جدی دنبال می کند. هنوز نمی توان پیش بینی کرد که آیا در پایان این دور یا این هفته می توان به فهم مشترکی در خصوص راه حل ها رسید یا خیر.

وی اظهار داشت: تلاش ما این است که در خصوص تمام موضوعات به یک راه حل برسیم و سپس در ماه های آینده این راه حل ها را مکتوب کنیم. هنوز در موقعیتی نیستیم که بتوانیم در این خصوص قضاوت کنیم اما گفت و گوها با جدیت کامل در حال انجام شدن است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران تاکیدد کرد: تا هر موقع که لازم باشد اینجا می مانیم و تلاش می کنیم بحث ها را به پیش ببریم. مقدار زیادی از پیشرفت به اراده سیاسی طرف مقابل بستگی دارد.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا اختلاف ها جدی است؟ گفت : تمام اختلاف ها جدی است و ما تلاش می کنیم که از این اختلاف ها کم کنیم. ناامید نیستیم و هنوز امیدوار و خوش بین هستیم اما هنوز برای اظهارنظر در این خصوص که آیا می توانیم به راه حل در خصوص تمام مسائل برسیم یا خیر؟ زود است.

مذاکره کننده ارشد ایران در خصوص شکل مذاکرات امروز گفت : امروز هم مانند دیروز ما در تمام سطوح مختلف مذاکره خواهیم داشت. ساعت 10 مذاکره میان وزرای امور خارجه ایران و امریکا با حضور آقایان دکتر صالحی و مونیز و معاونان دو طرف خواهد بود.

وی افزود: همزمان یا پس از آن ما با سایر اعضای 1+5 هم دیدار خواهیم داشت. احتمالا در پایان روز مانند دیروز یک جلسه مجدد با مجموعه 1+5 خواهیم داشت. امروز ترکیبی از دیدارهای دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف کارشناسی، معاونان و وزرای امور خارجه برگزار خواهد شد.

عراقچی اظهار امیدواری کرد که این دیدارها به پیشرفتی در مذاکرات منتهی شود.

 

 رایزنی معاونان وزیران ایران و چین / توقف گفت و گوی ظریف – کری


معاونان وزیران خارجه ایران و چین ساعت 12 به وقت محلی – 15 و 30 به وقت تهران – مذاکره و رایزنی دو جانبه را آغاز کردند.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی در رایزنی با یانگ یی موارد اختلافی و راه حل های پیشنهادی را مرور خواهند کرد.

این مذاکره در زمانی که رایزنی ظریف – کری بعد ازیک ساعت و نیم متوقف شد، صورت گرفت.

مذاکره علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی با ارنست مونیز وزیر انرژی امریکا همچنان ادامه دارد.

 

 

 ظریف: به هر حال هر دیپلماتی درباره یمن صحبت می کند

محمد جوادظریف وزیر امور خارجه گفت: به هر حال هر دیپلماتی که جایی بنیشند درباره یمن صحبت می کند ولی ما همیشه گفته ایم مذاکراتمان محدود به بحث هسته ای است.


ظریف که پس از توقف مذاکره با کری در حال قدم زدن بود در پاسخ به سوال خبرنگارانی این را گفت که پرسیدند آیا درباره یمن با همتای امریکایی خود صحبت است یا نه.

وزیر امور خارجه دراین باره که آیا مذاکرات یکشنبه تمام می شود یا تا سه شنبه تمدید می شود گفت: می تواند تمام شود یا تمدید شود در عین حال ما امادگی مذاکرات را داریم.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود جو مذاکرات منفی بوده تاکنون گفت: فکر نمی کنم.مذاکرات سخت است و همیشه سخت بوده است.

ظریف درباره این که ایا با کری درباره یمن صحبت کرده گفت: به هر حال هر دیپلماتی که جایی بنشیند درباره یمن صحبت می کند. این فاجعه است که مردم برای مساله ای که فایده ای برای منطقه ندارد کشته می شوند.

 

 

پایان نشست صالحی- مونیز

 

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پس از پایان دیدارش با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در جمع خبرنگاران عنوان کرد:‌ به یک فهم مشترک روی بخش قابل توجهی از موضوعات رسیده‌ایم. نه اینکه توافقی صورت گرفته باشد وی عنوان کرد: یکی دو موضوع فنی باقی مانده که در حال کار روی آنها هستیم. ما در حال تلاش برای رسیدن به فهم مشترک هستیم. موارد دشواری هستند که باید حل شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به دیدار صبح امروزش با مونیز عنوان کرد که بعدازظهر هم با مونیز مجدداً دیدار خواهد داشت.

 

 

 عراقچی: فعلا بنای تمدید مذاکرات را نداریم/ وزیران شنبه و یکشنبه می آیند

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت که این تیم در حال حاضر بنای تمدید مذاکرات تا روزو سه شنبه را ندارد.

وی ظهر جمعه پس از مذاکره دو جانبه معاونان وزیران خارجه ایران و چین در ا ین باره که آیا این دور ازمذاکرات تا سه شنبه تمدید می شود ، گفت: فعلا بنای تمدید نداریم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوالی درباره حضور وزیران خارجه سایر کشورهای 1+5 گفت: بعضی از وزیران فردا شنبه و بعضی دیگر پس فردا یکشنبه می آیند.

عراقچی در جواب به این پرسش که آیا برای دو سه مورد اختلافی راه حل هایی پیدا شده است، گفت: انشاءالله می شود.

معاون وزیر امور خارجه جلسه دو جانبه با چین را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: بعدازظهر در ساعت 14 احتمالا جلسه دو جانبه با امریکایی ها در سطح وزیران خواهد بود.

 

 

رسانه های چین: کشورهای 1+5 به دنبال کاهش اختلافات با تهران هستند

رسانه های چین با بررسی دور جدید گفت وگوهای ایران و 1+5 در لوزان سوییس نوشتند: با نزدیکتر شدن به 31 مارس -11فروردین- کشورهای مذاکره کننده تلاش های خود را برای کاهش اختلافات با ایران افزایش داده اند.

خبرگزاری شنیهوا در گزارشی نوشت: تلاش کشورهای حاضر در پرونده هسته ای ایران در حل مسایل کلیدی برای رسیدن به چارچوب توافق هسته ای کاملا مشهود است و این تلاش ها در روزهای اخیر بیشتر شده است.

خبرگزاری رسمی چین اعلام کرد که هدف از کاهش فاصله و اختلافات با تهران در واقع ایجاد چارچوب لازم برای توافق و رفع تحریم های اقتصادی است.

این گزارش ادامه می دهد، مذاکره کنندگان برای رسیدن به توافق احتمالی ابراز امیدواری زیادی کرده اند.

روزنامه چاینا ارگ نیز گزارش کرده است که ایران و طرف های مقابل 15 ماه است برای رسیدن به توافق مذاکره می کنند و پیشرفت های شایانی نیز در این مدت بدست آورده اند.

این رسانه همچنین به مذاکرات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی وی که از صبح روز گذشته - پنجشنبه - انجام شد، اشاره کرد.

گزارش رسانه ای در چین حاکی است که طرفین توانسته اند در بسیاری از مسایل سخت فاصله خود را کاهش دهند.

خبرگزاری شین هوا در تحلیل دیگری آورده است که واشنگتن در این شرایط نباید تلاش های بین المللی برای حل و فصل مساله و رسیدن به توافق با ایران را به انحراف بکشاند.

این گزارش تاکید می کند که رهیافت گفت و گو ثابت کرده است با مذاکرات متمرکز درباره مسایل سخت می توان به نتایج مثبت رسید و این مذاکرات در حال ثمر دادن است.

شین هوا افزوده است که چنین فرصتی دیگر به آسانی بدست نخواهد آمد و بی تردید برای رسیدن به هدف و توافق نهایی باید بر آن متمرکز شد.

 

 


پیاده‌روی 15 دقیقه‌ای هیات مذاکره کننده ایرانی

 اعضای هیات مذاکره کننده ایران صبح جمعه برای حدود 15 دقیقه در اطراف هتل پیاده روی کردند.

 

 

 

 

 

 مقام ایرانی: پیشرفت های عظیمی در مذاکرات کسب شده است

رویترز به نقل از یک مقام ایرانی گزارش داد در مذاکرات هسته ای لوزان، همچنان درباره دو موضوع تحقیق و توسعه و تحریم‌های سازمان ملل اختلافاتی وجود دارد.

این مقام ایرانی افزوده است پیشرفت های عظیمی در مذاکرات کسب شده است.

رویترز گزارش داده ایران و کشورهای 1+5  یکدیگر را برای دادن امتیازهای بیشتر تحریک می کنند.

 

 

ادامه دیدارهای دوجانبه در لوزان

 

ساعت 17:00 به وقت لوزان (20:30 به وقت تهران) وزرای خارجه ایران و آمریکا با حضور معاونین و نیز هلگا اشمیت، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار خواهند کرد. صالحی و مونیز نیز در این جلسه حضور خواهند داشت.

 

 

 ظریف و کری گفت و گوی هسته ای را از سر گرفتند


محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و جان کری همتای امریکایی او چهارمین دور گفت و گو های هسته ای برای یافتن راه حل مسائل اختلافی آغاز کردند.

یک دیپلمات روز جمعه گفت که هنوز اختلاف هایی بر سر تحریم ها و تحقیق و توسعه وجود دارد که باید راه هایی برای حل آن یافت شود.

در مذاکرات ظریف - کری ، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری ، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و هلگا اشمید معاون هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم حضور دارند.

 

 



یک دیپلمات ایرانی: تحریم‌های اشاعه‌ای و تسلیحاتی باید به طور کامل لغو شوند



یک دیپلمات ایرانی گفت: تحریم‌های اشاعه‌ای و تسلیحاتی مبتنی بر قطعنامه‌های شورای امنیت باید در توافق جامع به طور کامل لغو شوند.


در همین رابطه یک دیپلمات ایرانی گفت که "تحریم‌های شورای امنیت در سه نوع اقتصادی، اشاعه‌ای و تسلیحاتی باید یک جا و فوری برداشته شوند."

او گفت: در حال حاضر برای موضوع تحریم‌های اقتصادی در سطوح چهارگانه راه حل پیدا شده است، اما تحریم‌های اشاعه‌ای و تسلیحاتی هم‌چنان مورد بحث است.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی ناشی از قطعنامه‌های شورای امنیت به خودی خود ساختمان تحریم‌ها را از هم فرو می‌پاشد اما ضروری است تا تحریم‌های اشاعه‌ای و تسلیحاتی به طور کامل با توافق جامع برداشته شود چرا که باقی ماندن آن‌ها یا وعده برداشته شدن‌شان در طول مدت به این معنی است که تحریم‌های شورای امنیت باقی خواهد ماند.

وی گفت: ایران خواهان برداشته شدن فوری و همه جانبه تحریم‌هاست.

 

 

 فابیوس: پیشرفت حاصل شود توافق با تهران در ماه مارس امکان‌پذیر است

وزیر امور خارجه فرانسه گفت اگر در مذاکرات پیشرفت حاصل شود توافق با تهران در ماه مارس امکان‌پذیر است.

"لوران فابیوس" وزیر امور خارجه فرانسه گفت اگر در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت حاصل شود توافق با تهران در ماه مارس امکان‌پذیر است.

وی افزود که مکالمه روز گذشته رئیس جمهور ایران با "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه درباره توافق هسته‌ای احتمالی "خیلی دقیق" نبوده است.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت که پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران حاصل شده اما همچنان موضوعاتی حل نشده باقی مانده‌اند.

وی تاکید کرد که در مذاکرات هسته‌ای با ایران مهمترین چیز محتوا و نه ضرب الاجل است.

وزارت خارجه فرانسه از سفر روز شنبه  لوران فابیوس، وزیر خارجه این کشور به لوزان سوئیس برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

 

گفت و گوی تلفنی پوتین و نتانیاهو


17:35- دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین اعلام کرد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره اوضاع خاورمیانه و برنامه هسته‌ای ایران به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند. در بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین آمده است: «در این تبادل نظر درباره مشکلات منطقه‌ای، توجه زیادی به تنش‌زدایی در منطقه و همچنین روند مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران شد. دو طرف در این گفت‌وگو از اوضاع یمن ابراز نگرانی کردند. رئیس‌جمهور روسیه بر اهمیت تلاشها برای رسیدن به راه حلی مسالمت‌آمیز تأکید کرد.» این اولین گفت‌وگوی دو طرف از زمان روی کار آمدن نتانیاهو در انتخابات رژیم صهیونیستی بود.

 

 

 حضور احتمالی وزیر امور خارجه آلمان در مذاکرات هسته ای لوزان

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان روز جمعه از احتمال سفر فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه این کشور به لوزان برای شرکت در مذاکرات هسته ای خبر داد.

مارتین شفر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در نشست خبری هفتگی خود در برلین افزود: گرچه احتمال حضور اشتان مایر در مذاکرات لوزان سوییس وجود دارد، اما هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.

وی گفت، در این باره با هماهنگی دیگر اعضای گروه 1+5 به ویژه لندن و پاریس، تصمیم گرفته خواهد شد.

وی درباره احتمال قریب الوقوع بودن توافق هسته ای تا 31 مارس (11 فرودین) گفت، امیدواری واقعی وجود دارد که طرفین تا این مهلت به یک توافق سیاسی در باره پیمان فراگیر هسته ای دست یابند.

وی تاکید کرد، برای نخستین بار از آغاز این مذاکرات در 12 سال گذشته اکنون امکان توافق در دسترس است.

شفر ابراز امیدواری کرد که توافق فراگیر هسته ای، راه ها را برای همکاری نزدیکتر سیاسی و اقتصادی برلین با تهران هموار کند.

وی بار دیگیر تاکید کرد، ایران قدرت مهمی در خاورمیانه است که نفود آن می تواند برای حل و فصل بحران های منطقه ای، از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

این دیپلمات آلمانی همچنین با توجه به وخامت اوضاع در یمن، خواستار بهبود روابط میان تهران و ریاض شد.

 

 

 مذاکرات ایران و 1+5 در مسیر تقویت صلح و ثبات خاورمیانه است

معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد: مذاکرات ایران و 1+5 در مسیر تقویت صلح و ثبات منطقه خاورمیانه است و کشورهای منطقه نباید از آن نگران باشند.


حسین امیرعبداللهیان روز جمعه در جمع خبرنگاران در خبرگزاری روسیا سگودنیا در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با آغاز عملیات نظامی عربستان در یمن و مذاکرات هسته ای در لوزان و نگرانی کشورهای منطقه از توافق هسته ای، خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 صرفا محدود به موضوع برنامه هسته ای صلح آمیز ایران است.

امیرعبداللهیان افزود: این واقعیت را بارها به دوستانمان در کشورهای عربی و ازجمله کشورهای حوزه خلیج فارس توضیح داده ایم.

وی گفت: متاسفانه این واقعیت وجود دارد که برخی از کشورهای عربی از نتیجه مذاکرات ایران و گروه 1+5 احساس نگرانی می کنند.

معاون وزیر امورخارجه ایران متذکر شد: مذاکرات تهران و گروه 1+5 در مسیر تقویت صلح و ثبات و پیشرفت منطقه خواهد بود. در خصوص نتیجه مذاکرات باید بگویم این نتیجه در درون مذاکرات گرفته خواهد شد. طبیعی است تیم مذاکره کننده بر اساس استراتژی، مذاکراتی با قدرت و جدیت عمل خواهد کرد.

وی افزود: اجازه نخواهیم داد که هیچ عاملی بر دیپلماسی ما، دیپلماسی که در مسیر صلح و ثبات و امنیت منطقه ای و بین المللی است تاثیر بگذارد.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات ولیعهد عربستان سعودی که گفته بود اگر در مورد برنامه هسته ای ایران توافق حاصل شود عربستان به اجرای برنامه هسته ای خود خواهد پرداخت، خاطرنشان کرد: همواره از این که کشورهای منطقه از دستاوردهای صلح آمیز انرژی هسته ای استفاده کنند، خرسند هستیم.

وی ادامه داد: فراتر از آن آمادگی داریم دستاوردهای صلح آمیز هسته ای را در اختیار کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس قرار دهیم. خرسند هستیم که مقاومت ایران در موضوع هسته ای باعث شد که دیگر کشورها به ابعاد صلح آمیز این نوع انرژی توجه کنند.

 



ظریف: رسیدن به توافق به 1+5 بستگی دارد

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا به توافق نزدیک هستید؟ گفت: نه نیستیم، اما حرکت می‌کنیم. این مساله به این بستگی دارد که آنها (1+5) بین فشار و به کار گرفتن اراده سیاسی کدام را انتخاب می‌کنند.

محمد جواد ظریف رییس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان عصر روز جمعه بعد از نشست عصر خود با وزیر خارجه آمریکا به همراه علی‌اکبر صالحی و حسین فریدون در حیاط هتل مذاکرات در حال قدم زدن و گپ و گفت بودند که خبرنگاران حاضر در محل هتل در ایوان یکی از سالن‌های هتل مشغول تصویربرداری از آنها شدند.

ظریف در پاسخ به این‌که خنده‌هایتان نشانه رسیدن به توافق است؟ گفت که " من همیشه لبخند می‌زنم. مذاکرات سخت است و باید لبخند زد."

با وجود آنکه هیات ایرانی متوجه حضور تعداد زیادی از خبرنگاران در نزدیکی خود و در حال گرفتن فیلم و عکس بودند اما محل ایستادن خود را ترک نکردند و برای دقایقی دیگر ماندند.

پس از آن ظریف کمی آن طرف تر به صحبت‌هایش با صالحی ادامه داد و به سمت دیگری از حیاط هتل رفتند و در آن بخش که بسیار دورتر از دسترس و چشم خبرنگاران بود نشستند و دقایقی به صحبت‌هایشان ادامه دادند. این در حالی بود که هیات مذاکره‌کننده آمریکا نیز برای استراحت و مشورت داخلی نزدیک به هیات ایرانی نشسته بودند.

 

 

 تفاهم مشترک در مقر سازمان ملل در ژنو اعلام خواهد شد

در صورتی که ایران و کشورهای 1+5 ظرف دو روز آینده به توافق برسند، توافق مزبور در ژنو و مقر سازمان ملل اعلام خواهد شد.

یک دیپلمات حاضر در لوزان گفت اگر ایران و کشورهای 1+5 بر سر یافتن راه حل ها به تفاهم برسند ، این توافق قطعا در مقر سازمان ملل در ژنو اعلام خواهد شد.

این دیپلمات گفت: این توافق « اخرین دور توافق جامع » نیست ، « تفاهم سیاسی » نیست، « توافق روی کلیات » هم نیست، بلکه یافتن راه حل برای مسائل اساسی است.

تیم مذاکره کننده ایران در دولت روحانی تاکنون تنها در کشورهایی مذاکره کرده است که مقر سازمان ملل محسوب می شوند.

مذاکره کنندگان ایرانی از روز چهارشنبه پنجم فروردین در لوزان بسر می برد. انتظار می رود این دور از گفت و گو ها که به لوزان 2 معروف شده است روز شنبه به پایان برسد.

 

 

 منبع دیپلماتیک: موگرینی یکشنبه به مذاکرات لوزان می‌پیوندد

یک منبع دیپلماتیک از پیوستن مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مذاکرات هسته‌ای لوزان سوئیس در روز یکشنبه خبر داد.


یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یکشنبه به مذاکرات هسته‌ای لوزان سوئیس خواهد پیوست.

پیشرفت‌های زیادی در هفته‌های اخیر در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته است

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید طی هفته‌هاتی اخیر احتمال موفقیت در مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر زیادی نکرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه مذاکرات تا اوایل هفته آتی ادامه خواهد یافت گفت:‌ "پیشرفت‌های مهمی در هفته‌های اخیر صورت گرفته است اما اوباما توافقی که اهداف آمریکا را تضمین نمی‌کند نخواهد پذیرفت."

ارنست این اهداف را تضمین عدم دستیابی ایران به بمب هسته‌ای و پذیرش بازرسی‌های سرزده برای بررسی پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش توصیف کرد.

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به اینکه "احتمال موفقیت در مذاکرات هسته‌ای ایران تغییر زیادی نکرده است" گفت که "ایران باید تعهداتی جدی بدهد."

ارنست گفت که احتمال دارد رئیس‌جمهور آمریکا فردا یا اواخر هفته [شنبه و یکشنبه] با رهبران سایر کشورها درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفتگوی تلفنی داشته باشد.

وی در ادامه افزود که اکنون سختی کار در جزئیات مذاکرات هسته‌ای قرار دارد.

 

 

 هاموند: توافق نهایی نزدیک است

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس با اعلام اینکه در 48 ساعت آینده به مذاکرات هسته ای در لوزان سوییس خواهد پیوست گفت،توافق نهایی نزدیک است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هاموند که در سفری کاری در واشنگتن به سر می برد به خبرنگاران گفت، امیدوارم در دو روز آینده در مذاکرات پیشرفت حاصل شود.

وی تصریح کرد، توافق نهایی نزدیک است، اما چگونگی ارائه آن یا نگارش آن مشخص نیست.

 

 

 دستیابی به توافق هسته ای با ایران امکان پذیر است/فابیوس در راه لوزان


وزیر امورخارجه فرانسه در کنفرانس خبری در سازمان ملل برحق مسلم ایران در بهره مندی از انرژی هسته ای تأکید کرد و دستیابی به توافق هسته ای با تهران را امکان پذیر دانست.


لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه روز جمعه در این کنفرانس خبری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری ورئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی اینکه ایران تحت هیچ شرایطی به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نخواهدد بود افزود، این دقیقا سیاست دولت فرانسه در قبال مسأله هسته ای ایران است.

وی گفت، ایران در فعالیت های هسته ای صلح آمیز، صد در صد حق بهره مندی و استفاده از انرژی هسته ای را دارد.

وزیر امورخارجه فرانسه تصریح کرد: دلیل مذاکرات هسته ای خواست کشورها برای جلوگیری از رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه است.

فابیوس گفت، امشب (جمعه شب) نیویورک را به مقصد سوییس برای شرکت در مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 ترک می کند.

 

 

 اختلافات باقیمانده در مذاکرات

مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان می‌گوید: "اختلافات نسبت به دورهای قبلی کمتر شده، اما هنوز اختلافات درباره موضوعات سختی باقی مانده است."

حمید بعیدی‌نژاد، مذاکره کننده هسته‌‌ای کشورمان، در جمع خبرنگاران گفت:  "اختلافات نسبت به دورهای قبلی کمتر شده، اما هنوز اختلافات درباره موضوعات سختی باقی مانده است. الان همه متمرکز روی حل و فصل موضوعات هستیم و قضاوت زود است."

وی در ادامه گفت که هنوز اختلافاتی در حوزه رفع تحریم‌ها و نیز تحقیقات و توسعه وجود دارد.

 

 

 عراقچی: یکشنبه احتمالا نشست با حضور وزرای خارجه در لوزان خواهیم داشت

معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که یکشنبه احتمالا نشستی با حضور وزیران خارجه گروه ۱+۵ در لوزان خواهیم داشت.

"عباس عراقچی" معاون وزیر امور خارجه ایران  در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که نتیجه مذاکرات امروز چه بوده است؟ گفت: امروز مذاکرات بسیار فشرده‌ای جریان داشته است، در سطوح مختلف بین ما، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها. به هر حال بعضی از موضوعات است که هنوز اختلافات درباره آنها باقی مانده است و ما تلاش می‌کنیم که دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم.

وی افزود: امیدواریم در روزهای آینده این اتفاق بیفتد.

عراقچی درباره اینکه امروز آقای ظریف خیلی عصبانی بود نیز گفت: مذاکرات سختی در جریان است، نفس گیر است و گاهی اوقات پرتنش می‌شود. طبیعی است که در شرایط مختلف روحیات مختلفی وجود داشته باشد، ولی ما امیدوار هستیم.

معاون وزیر خارجه درباره اینکه آیا تا پایان مهلت تعیین شده به نتیجه می‌رسیم؟ عنوان کرد:‌ امیدوار هستیم و تا آخرین لحظه مهلت در لوزان خواهیم بود و تلاش خود را خواهیم کرد و بقیه با خداوند است.

وی در این باره که اختلافات درباره چه مواردی است؟ گفت:‌بعضی از مسائل است که روی آن کار می‌کنیم

معاون وزیر امور خارجه ایران افزود: اگر نشست جمع بندی در کار باشد، به دفتر سازمان ملل در ژنو خواهیم رفت.

 

سایت فردو با پتانسیل غنی‌سازی باقی می‌ماند

دیپلمات ایرانی با تاکید بر اهمیت حفظ ماهیت و پتانسیل سایت غنی‌سازی فردو گفت: این سایت از ابتدا با هدف آلترناتیو برای سایت غنی‌سازی نطنز ایجاد شده است و در توافق جامع نیز این پتانسیل باقی می‌ماند.

یکی از مهم‌ترین موضوعات عمده در مذاکرات جامع هسته‌ای مساله فردو و باقی ماندن این سایت به شکل حقیقی خود است.


یک دیپلمات ایرانی در این‌باره گفت: اگر در آینده خطری سایت نطنز را تهدید کند باید از سایت فردو بتوانیم استفاده کنیم، از این رو مهم است که پتانسیل این سایت در چارچوب توافق جامع حفظ شود و حفظ این پتانسیل یک ضمانت برای ایران است.

 

 

 وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 در لوزان دیدار می کنند

 

وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا در مورد مذاکرات هسته ای تلفنی گفت وگو کرده و در خصوص دیدار وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 در لوزان سوییس به توافق رسیدند.

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، سرگئی لاوروف و جان کری روز جمعه در این گفت وگوی تلفنی در مورد نتایج مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 در لوزان تبادل نظر کردند.

دو طرف به نزدیکی مواضع روسیه و آمریکا در بسیاری از مسایل مربوط به روند حل و فصل برنامه هسته ای ایران اشاره کردند.

وزیران امورخارجه روسیه و آمریکا در خصوص اقدامات انجام شده برای کسب توافق نهایی در مورد برنامه هسته ای ایران گفت وگو کرده و برای برگزاری دیدار وزیران امور خارجه ایران و گروه 1+5 در لوزان در روز 29 مارس (روز یکشنبه) توافق شد.


شبکه راشاتودی روسیه گزارش کرد: برای دستیابی ایران و 1+5 به توافق هسته ای در آینده نزدیک خوش بینی زیادی وجود دارد.

این شبکه به نقل از خبرنگار خود از لوزان سوییس در مورد مذاکرات هسته ای گفت: مذاکرات میان ایران و طرف های 1+5 از روز پنجشنبه آغاز شده و بسیاری از کارشناسان در مورد نتایج آن و کسب توافق خوش بین هستند.

به گزارش این رسانه روسی، ایران بر لغو تحریم های اعمال شده علیه ایران به عنوان خواسته اصلی خود در مذاکرات تاکید دارد و طرف های غربی و آمریکا نیز با ادامه غنی سازی اورانیوم در ایران برای اهداف صلح آمیز موافقت کرده اند.

نظر شما