شناسهٔ خبر: 4266785 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

رئیس اتاق بازرگانی ایران: درصد ناچیزی از آنچه رهبری درباره اقتصاد مقاومتی گفتند عملی شد

نسیم

غلامحسین شافعی در گفتگو با «نسیم» افزود: با اعانه دادن مردم را نمی‌شود توانمند کرد/ لایحه خروج از رکود تا پایان سال ۹۴ نمی‌تواند ما را از رکود خارج کند

صاحب‌خبر -

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با «نسیم» در خصوص اینکه چرا با توجه به رشد 4 درصدی اقتصادی در نه ماهه سال گذشته مردم این رشد را به طور کامل در زندگی شان احساس نمیکنند؟ گفت: این موضوع کاملا درست است، شاید یکی از علت‌هایی که این رشد مشاهده نمی‌شود این باشد که عمق مشکلات اقتصادی کشور زیاد است که خیلی از اقدامات به سطح مشاهده هنوز نمی‌رسند و تا این عمق مشکلات پر نشود دیدگاه عمومی در مورد این اتفاقات قابل لمس ممکن است نباشد.

وی اظهار داشت: مطمئن هستیم آماری که داده می‌شود اشتباه نیست اینکه در صحنه جامعه هم مشاهده نمی‌شود کاملا درست است. شاید علتش این شکاف عمیق هست که در این شرایط برای اقتصاد ما ایجاد شده است.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار «نسیم» درباره اینکه آیا می‌توان امیدوار باشیم که اقتصاد ایران با اجرای لایحه خروج از رکود بتواند در سال 94 به طور کامل از رکود اقتصادی خارج شود؟ گفت: با مواردی که در این لایحه دیده شده است در کوتاه‌مدت نمی‌توان جواب کامل را بدهد لذا فکر می‌کنم که به بعد از سال 94 هم کشیده خواهد شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود که در لایحه بودجه سال 94 اقتصاد مقاومتی به طور جدی به آن توجه نشده است؟ گفت: بسیاری از مواردی که رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی مطرح فرموده‌اند تا الان اعلام درصد ناچیزی از آن در صحنه عمل دیده شده است. اگر ما فرمایشات رهبری را صد درصد عملی کنیم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل خواهد شد و نیاز به خیلی چیزهای دیگر هم نداشتیم در اینکه فرمایشات ایشان در صحنه عمل دقیقا اجرا نمی‌شود در فرمایشات گذشتشان هم این طور بوده در این مسأله هم همین طور است.

شافعی درخصوص اینکه تا چه میزان بنگاه‌های کوچک اقتصادی از رکود خارج شده‌اند و به رشد اقتصادی دست یافته‌اند؟ گفت: در موارد نادری بله ممکن است که در بخشی از رشته‌ها تغییراتی مشاهده شود ولی در اکثریت بنگاه‌ها در صحنه عمل این را کمتر می‌بینیم. در این بنگاه‌ها اشتغال هنوز افزایش پیدا نکرده و میزان تولیدات خیلی نسبت به گذشته تغییر نیافته است اما در برخی از موارد مثل صنایع پتروشیمی، فولاد و صنایع غذایی تغییرات عمده‌ای صورت گرفته ولی در کل بخش تولید ما این را متوازن ببینیم که اتفاق افتاده خیر.

وی در پاسخ به این سوال که دولت بر طبق قانون قرار بود که فقط به اقشار آسیب‌پذیر جامعه یارانه بدهد، ولی دولت بر خلاف قانون عمل کرده است گفت: در این شکی نیست. با اعانه دادن مردم را نمی‌شود توانمند کرد و این شیوه‌ پرداخت نقدی که صورت می‌گیرد مردم را ناتوان‌تر می‌کند و توانمندتر نمی‌کند.

وی افزود: این شیوه باید تغییر پیدا کند و راهکارش را دولت باید پیدا کند. ما می‌توانستیم با استفاده از منابع هدفمندی رشد اقتصادی، اشتغال و ابزار کار لازم برای توسعه اقتصاد روستایی ایجاد کنیم و یک تحول بنیادین ایجاد کنیم. پرداخت یارانه نقدی ما را به ناتوانی سوق می‌دهد.
 

نظر شما