شناسهٔ خبر: 42659336 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

توسط وزير آموزش و پرورش در اولين گفتگوي زنده با مديران مدارس سراسركشور:

سياست‌هاي وزارت آموزش و پرورش در سال جديد تحصيلي تشریح شد

وزير آموزش و پرورش در اولين گفتگوي زنده با مديران مدارس سراسركشور، سياست‌هاي وزارت آموزش و پرورش در سال جديد تحصيلي را تشريح كرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از  مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز محسن حاجي ميرزايي در اولين گفتگوي زنده با مديران مدارس سراسر كشور كه در دفتر وزير و به صورت ويدئوكنفرانس برگزارشد، ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مدیران در برگزاری امتحانات پایان سال تحصیلی گذشته و آماده کردن مدارس در آغاز سال تحصیلی جديد اظهار كرد: جلسه امروز در نوع خود جلسه‌اي بي نظير است. به هيچ طريقي نمي‌توانستيم تعداد 100 هزار نفر از مديران مدارس را يكجا و در جلسه حضوري كنار يكديگر جمع كنيم. ولي فضای مجازی این مجال را به ما داد تا با هم جمع شده و با تبادل ديدگاه‌ها و تجربيات به یک دیدگاه یکسان و هماهنگ برسیم تا نتيجه آن بهبود عملكرد و ارتقا پيش برد کارها باشد.

حاجي ميرزايي ادامه داد: از آنجايي كه اكثر ماموريت‌هاي وزارت آموزش و پرورش نظير تشكيل كلاس، فرايند ياددهي و يادگيري دانش آموزان، ارتباط با خانه، خانواده و معلمان و ... در درون مدرسه اتفاق می‌افتاده و امسال با توجه به شرايط شيوع ويروس كرونا مجبوريم بخشي از فعاليت‌ها را به صورت حضوري و بخشي ديگر را به صورت غيرحضوري به سرانجام برسانيم مي‌توانيم بگوييم كه در مقایسه با سال‌های قبل در سالی متفاوت هستیم.

وزير آموزش و پرورش ادامه داد: در سال تحصيلي جديد بايد پیوند خانواده با مدرسه و ارتباط مدرسه با خارج از مدرسه بسيار پررنگ‌تر از سال‌هاي قبل باشد. به دليل شيوع بيماري كرونا جامعه پیرامون ما جامعه‌ای نگران، ملتهب و حساس است و مديران بايد تلاش كنند تا با اطمينان بخشي به خانواده‌ها از حساسيت و نگراني خانواده و دانش آموزان بكاهند.

وي با اشاره به اينكه در شرايطي قرار داريم كه نمي‌توانيم تشخيص دهيم در هفته آينده چه اتفاقاتي را در مورد وضعيت بيماري در كشور پيش رو خواهيم داشت، تصريح كرد: بروز يكباره هر وضعيت بحراني و متفاوت می‌تواند نگران كننده، اضطراب آور و ترسناک باشد . اوضاعي که تا به حال تجربه نکرده‌ایم و شناخت کامل را در مورد آن نداشته‌ايم مي‌تواند براي ما  سردرگمی بياورد و این ویژگي سال تحصيلي جديد است. اما در کنار این جنبه‌های سخت، فرصتی برای ورود به مسائل نو در اختیار ما قرار داده شده است كه مي‌توانيم در عوض نگرانی، توانمندی‌هاي خود را بالا ببريم و ظرفيت‌هاي خود را افزایش دهيم.

وزير آموزش و پرورش هدف برگزاري اين نشست را تشريح و تبيين سياست‌هاي آموزش و پرورش در سال تحصيلي جديد دانست و گفت: جامعه در پایین‌ترین سطح نظام تعليم و تربيت با معلمان و مدیران مدارس به صورت دائمي در تماس است. اگر مديران، معلمان و كادر مدارس در جریان سیاست‌های وزارتخانه باشند می‌توانند با خانواده‌ها صحبت كرده و ضمن تبادل نظرات از نگراني خانواده تا حد زيادي بكاهند.

هيچ دانش آموزي نبايد از آموزش دور بماند

حاجي ميرزايي با اشاره  به اينكه سیاست شروع سال تحصیلی سیاستی است که جنبه‌های ثابت، قطعی-حتمی و اختیاری دارد، گفت: اولين و برجسته‌ترين اصل در سال تحصيلي جديد این است که هیچ دانش آموزی نباید از آموزش به دور باشد و مسئولیت محروم نماندن دانش آموزان ثبت نام شده بر عهده مدیر مدرسه است. این سیاست دلایل آموزشي، سیاسی، فردي و اجتماعي دارد و یک آزمون بزرگ براي جامعه فرهنگيان كشور است كه بايد مديران دقت و نظارت كافي را بكار گيرند تا از آن با موفقيت و سربلندي كامل خارج شويم.

وي افزود: برای دانش آموزان دور بودن از تحصیل ممکن است باعث گريز از تحصيل يا در بهترين حالت افت تحصيلي شود . از طرفي وقتی دانش آموزان از مدرسه دور می‌شوند تحرک آنها كمتر شده و اين مساله در پیوند اجتماعی، عاطفي و روانی دانش آموز تاثیرگذار است. و مدیران باید در همه حال بر آموزش دانش آموزان نظارت داشته باشند تا سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش را ارتقا دهند.

اولويت آموزش در مدارس كشور آموزش حضوري است

عضو كابينه دولت تدبير و اميد تصريح كرد: ما اولویت را آموزش حضوري دانش آموزان در نظر گرفته‌ايم و مدارس هم باید اولویت را به آموزش حضوری دانش آموزان بدهند. خانواده‌ها بدانند قطعا ما هم نگران سلامتی دانش آموزان هستیم ولی می‌دانیم که هیچ آموزشی تاثیرگذارتر از آموزش حضوری نیست. امکان حضور در مدرسه و رويارويي چهره به چهره معلم و دانش آموز باعث درک متقابل معلم از دانش آموز و بالعكس مي‌شود و اين درك متقابل و فهم يكديگر تنها در سايه‌ي آموزش حضوري امكان پذير خواهد بود.

حاجي ميرزايي با اشاره به اينكه مدرسه تنها كانون آموزش نيست، گفت: مدرسه كاركردهاي متفاوتي دارد كه يكي از آنها آموزش است، دانش آموزان در مدرسه برخوردهاي اجتماعي را یاد می‌گیرند و تاثير كاركردهاي تربيتي و اجتماعي مدارس از كاركرد آموزشي بالاتر و ماندگارتر مي‌باشد. اگر به گذشته برگردیم تاثیرات تربیتی مدرسه عمیق‌تر از آموزشی است . دور بودن از مدرسه در سلامت جسمی، روحی و اجتماعی دانش آموزان  تاثیر دارد.

وزير آموزش و پرورش دلیل دیگر پافشاري بر آموزش حضوري را دشواري‌هاي تنوع آموزش غيرحضوري دانست و بيان كرد: با فاصله گرفتن از آموزش حضوري با روش‌هاي متنوعي از آموزش روبرو خواهيم شد كه هر يك از اين روش‌ها دشواري‌هاي خاص خود را دارد. براي مثال امکان دسترسی به ابزار هوشمند يا شبكه اينترنت براي همه يكسان نيست.فرصت زمانی دانش آموزان در حضور در فضاي مجازي متفاوت است، خانواده شرايط متفاوتي براي حضور فرزندانشان دارند و ... بنابراين باید تا جایی که می‌توانیم آموزش هماهنگ و حضوری داشته باشیم مخصوصا در مقطع ابتدایی لزوم حضور دانش آموزان در مدارس و ارتباط با معلم به صورت مستقيم بيشتر مشهود است.

وي گفت: سال تحصيلي جديد با سال قبل متفاوت است. در سال قبل بيش از دو سوم سال و مطالب آموزشي را به صورت حضوري پيش برده بوديم اما امسال اين شرايط را نداريم. بنابراين بايد از ابتدا بر روی حضور دانش آموزان مخصوصا در دوران ابتدايي تاکید کنیم .

مدارس بايد تحت هر شرايطي فعال باشند

حاجي ميرزايي با تاكيد بر اينكه فعال بودن مدارس تحت هر شرايطي، سياست سوم اين وزارتخانه است، گفت: تنها در صورتی که مجموعه نهادهای فعال جامعه بسته شدند باید مدارس بسته شود. هدف از اتخاذ این سياست اين است که حلقه اتصال و پیوند ما با خانواده، دانش آموزان و  معلمان برقرار باشد. مدرسه باید زنده و فعال باشد تا انجام کارها و برقراري ارتباطات راحت‌تر شود. حتی اگر تنها یک دانش آموز هم به مدرسه بیاد یا همه دانش آموزان بخواهند به صورت غيرحضوري درس بخوانند باز هم بايد مدارس كشور فعال باشند.

اطلس آموزشي براي هر مدرسه تدوين شود

وي سیاست چهارم را لزوم تدوین اطلس آموزشی در هر مدرسه خواند و تصريح كرد: باید هر مدیر مدرسه بداند تمام دانش آموزان با چه شرایطي درس می‌خواند و از نظر تحصيلي در چه جايگاهي قرار دارند. ارتباط دانش آموزان را با معلمان برقرار كنند و از درستي انجام كار اطمينان حاصل كنند.

مديران بر لزوم حفظ ارتباط با خانواده دقت كنند

حاجي ميرزايي با  تاكيد بر لزوم ارتباط با خانواده‌ها افزود: ارتباط مستمر و مفيد با خانواده پنجمين سياست اين وزارتخانه در سال تحصيلي جديد است و انتظار داريم مديران بر لزوم ارتباط با خانواده دقت داشته باشند. انجمن‌هاي اولیا و مربيان مدارس فعال‌تر از قبل عمل كنند و مدیران و معلمان تلاش کنند تا با خانواده بهتر ارتباط بگیرند. نظام آموزش كشور با یک جامعه بزرگ روبرو است كه عملكرد آن را داوری می‌کند. بنابراين بايد طوري عمل كنيم كه در ذهن و قلب افراد جامعه تاثيرگذار باشد و خانواده‌ها اطمينان حاصل كنند كه ما از هيچ تلاشي براي استمرار آموزش در اين شرايط كوتاهي نخواهيم كرد.

رعايت پروتكل هاي بهداشتي مطابق با بخشنامه وزارت بهداشت در مدارس الزامي است

عضو كابينه دولت تدبير و اميد مراقبت حداکثر از رعایت دستورالعمل بهداشتی را در مدارس الزامي دانست و گفت:  باید با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و واحدهای استانی و شهرستانی آن وزارتخانه، آموزش‌هاي لازم را به دانش آموزان و خانواده‌ها در رعایت دستورالعمل‌ها و پروتكل‌هاي بهداشتي بدهیم. همچنين در معاونت تربيت بدني و سلامت هم دستورالعمل‌ها و بروشورهايي تهیه شده که در شبكه شاد بارگذاري شده است و مديران می‌توانند از آنها استفاده کنند.

وي افزود: امسال130 میلیارد تومان اعتبار براي تجهيزات بهداشتي بين مدارس توزیع کردیم که 170 میلیارد تومان هم در روزهای آینده به حساب مدارس واریز خواهد شد. يعني درحدود 300 ميليارد تومان اعتبار سرانه مدارس در رابطه با خريد تجهيزات بهداشتي مي‌باشد. همچنين در هفته اول بازگشايي مدارس، تعداد 15 هزار مدرسه توسط ناظرين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور بازديد شده است گزارش ارسالي از بازديد ناظران به وزارتخانه حاكي از آن است که 80 درصد از موارد بهداشتی ذكر شده در پروتكل وزارت بهداشت در مدارس رعایت مي‌شود

طبق توصيه وزارت بهداشت، وضعيت همه شهرها را يكسان و قرمز ديديم

وزير آموزش و پرورش گفت: با مشورت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تمام شهرها را در وضعيت يكسان و در يك شرايط تصور كرديم. وضعيت تمام شهرها را قرمز اعلام كرديم تا بتوانيم راحت‌تر و با مديريت بيشتر كارها را پيش ببريم ما اعلام کردیم که همه جا را قرمز می‌گیریم تا راحت‌تر بتوانیم کارها را پیش ببریم.از طرفی شرایط سفید بسیار نگران کننده‌تر از قرمز است بنابراین اگر در منطقه‌ای شیوع گسترده داشته باشیم وزارت بهداشت تعطیل اعلام می‌کند وگرنه در دستورالعمل وزارت بهداشت گفته شده مطالعاتی نداریم که حضور در مدرسه باعت شیوع بیماری می‌شود ولی در مطالعات تاثیر منفی اثبات شده است، بنابراین با رعایت پروتکل تاکید بر آموزش حضوري است. ما سعی کردیم یک پروتکل را برای تمام کشور اعمال كنيم تا برای یادگیری و اجرا بهتر باشد.

به نگرانی خانواده‌ها اهمیت می‌دهیم

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه اهمیت به نگرانی خانواده‌ها و ایجاد آرامش در آنها از دیگر سیاست‌های این وزارتخانه است، گفت: مدیران به نگرانی خانواده اهمیت بدهند هیچ دانش آموزی نباید به اجبار در مدرسه حضور داشته باشد. وظيفه ما تنها آموزش است ولی حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس برعهده خانواده می‌باشد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدیران دقت کنند که تصمیم خود را به خانواده‌ها تحمیل نکنیم و اجازه دهیم ارتباط با خانواده به گونه‌ای برقرار شود تا بتوانیم با آرامش آنها را به آموزش حضوری دعوت کنیم. خانواده‌ها باید حس کنند که مدرسه مسئول آموزش فرزندانشان است ولی تصمیم گیری نهایی در مورد آموزش برعهده آنان می باشد.

معلمان در مدارس حضور داشته باشند

حاجی میرزایی با تاکید بر حضور معلمان در مدارس تصریح کرد: وقتی اساس کار را بر آموزش حضوری قرار می‌دهیم. پس باید معلمان در مدارس حضور پیدا کنند و ضمن تدریس به صورت مجازی به دانش آموزان حاضر در مدرسه نیز آموزش دهند.

محتوای درسی تمام پایه‌ها را در شبکه شاد بارگذاری کردیم

وزیر آموزش و پرورش استفاده از شبکه شاد را سیاست بعدی دانست و گفت: محتوای آموزشی تمام پایه‌ها و همه درس‌ها را تولید و در شبکه آموزش دانش آموز(شاد) بارگذاری کردیم. معلمان می‌توانند برای ارتقا فرایند یاددهی -یادگیری از محتویات بارگذاری شده استفاده کنند.

مستندسازی تجربیات معلمان در سال تحصیلی جدید حائز اهمیت است

حاجی میرزایی گفت: سیاست بعدی این وزارتخانه مستندسازی تجربیات سال تحصیلی جدید است. تجربه امسال برای آینده سرزمین ما بسیار مهم است و من اطمینان دارم معلمان برای ارتقا کیفیت آموزش از روش‌های مختلف استفاده خواهند کرد. و از مدیران می‌خواهم معلمان توانمند و خلاق را به ما معرفی کنند.

وی تصریح کرد: در سال تحصیلی جدید ما آموزش ترکیبی را تجربه خواهیم کرد. یعنی بخشی از آموزش حضوری و بخشی از آن غیرحضوری خواهد بود، بنابراین لازم است با حفظ اصول به بهترین و با کیفیت‌ترین آموزش برسیم. در این مورد  به شورای مدارس اختیار دادیم تا با تصمیم‌گیری در شرایط بومی به ما کمک  کنند و روش‌های خلاق و متنوع معلمان را برای ما ارسال کنند تا ضمن مستندسازی بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

هزینه استفاده از اینترنت شبکه شاد رایگان است

وی گفت: خوشبختانه با تصمیم رئیس جمهور دسترسی به اینترنت در بهره‌برداری از شبکه شاد برای همه رایگان شده است. شاد نرم افزاری است که بیش از 12 میلیون نفر عضو دارد و بیش از 16 میلیون نفر این اپلیشکن را نصب کردند و ظرفیت و قابلیت  این شبکه در حال افزایش است تا در زیست بوم جدید بتوانیم بهتر از قبل كيفيت آموزش را مديريت كرده و ارتقا  دهیم.

وزير آموزش و پرورش در پايان سخنانش با اشاره به اينكه تمام مدارس به اینترنت متصل شده‌اند، گفت: امیدوارم همه دست به دست دهیم تا بتوانيم سالی با کیفیت و عملكرد بهتر را به همكاران فرهنگي، دانش آموزان و خانواده‌ها در سراسر کشور ارائه کنیم.

نظر شما