شناسهٔ خبر: 4265691 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شين هوا / تحليلگران : مداخله نظامي در يمن يک شمشير دو لبه است

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 94/01/07
خبرگزاری شین هوا در گزارشی از صنعا به قلم فواد راجه نوشت :
نیروهای ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی پنجشنبه برای دومین شب متوالی حملاتی هوایی را در صنعا پایتخت یمن و دیگر شهرهای این کشور انجام دادند. در این حملات مواضع حوثی ها و همچنین علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن هدف قرار گرفت که متهم به متحد شدن با حوثی ها برای تسلط بر کشور است.
این اقدام نظامی در پاسخ به درخواست عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن آغاز شد که مداخله نظامی فوری کشورهای عربی را در یمن درخواست کرده بود. این درخواست هادی پس از حمله حوثی ها به مناطق جنوبی یمن مطرح شد.
ناظران گفتند مداخله خارجی یک شمشیر دو لبه است که هم می تواند به تضعیف گروه های شبه نظامی خودسر و خشونت طلب کمک کند و هم می تواند واکنش معکوس داشته باشد و منجر به افزایش خشونت ها شود.
فواد الصلاحی استاد جامعه شناسی سیاسی در دانشگاه صنعا گفت هر نوع مداخله خارجی ناخوشایند است زیرا در هر صورت این مردم یمن هستند که آسیب می بینند.
وی افزود :« مداخله نظامی بر حق حاکمیت یمن تاثیرگذار است. من فکر نمی کنم چنین اقدامی بتواند به حل مشکل یمن یا احیای مشروعیت این کشور کمک کند بلکه باعث عمیق تر شدن اختلاف ها و شدت گرفتن کشمکش قدرت در یمن خواهد شد.»
این اقدام نظامی در حالی آغاز شد که یمن به علت ناآرامی های شدید در این کشور در آستانه یک جنگ داخلی تمام عیار و یک فاجعه انسانی قرار گرفته بود.
عبدالسلام محمد تحلیلگر مسائل سیاسی گفت این اقدام نظامی آخرین راه برای نجات روند سیاسی پس از اصرار برخی گروه ها در یمن بر ادامه خشونت بود.
وی افزود :« گروه حوثی در یمن فرصت داشت اوضاع را کنترل و از مداخله خارجی در این کشور جلوگیری کند. این گروه می توانست به جای جنگ ، آرامش را به این کشور بیاورد.»
پنج کشور عرب خلیج فارس ، مصر ، اردن ، مغرب ، سودان و پاکستان در عملیات نظامی علیه حوثی ها در یمن مشارکت دارند.
نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب در نشست سران این اتحادیه که روز پنجشنبه در شرم الشیخ مصر برگزار شد گفت در صورت لزوم ، نیروهای زمینی عربستان سعودی ، مصر ، سودان و پاکستان مداخله خواهند کرد.
نجیب غالب استاد علوم سیاسی در دانشگاه صنعا گفت تسلط حوثی ها بر قدرت ممکن است منجر به فروپاشی اقتصادی و ثبات یمن شود.
وی افزود عملیات نیروهای ائتلافی تحت رهبری عربستان سعودی نباید به عنوان یک مداخله یا تجاوز تلقی شود زیرا یمن از اعضای اتحادیه عرب است.
در همین حال ناظران می گویند اقدام نظامی کشورهای عربی در یمن باعث افزایش کشمکش قدرت در منطقه خواهد شد یا اینکه می تواند بر مذاکرات هسته ای ایران تاثیرگذار باشد.
علی منصور تحلیلگر مسائل سیاسی و نویسنده در عدن گفت انتظار نمی رود اوضاع در یمن بر مذاکرات هسته ای ایران تاثیر داشته باشد. نفوذ ایران در یمن باعث نگرانی کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عرب خلیج فارس و مصر شده است.
مبارزان حوثی طی چند روز گذشته در تلاش برای به دست گرفتن کنترل جنوب یمن ، درگیری های شدیدی با ارتش و جنگجویان قبیله ای طرفدار منصور هادی داشته اند.
161/104

نظر شما