شناسهٔ خبر: 4264475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پرس تی‌وی | لینک خبر

صالحی: در زمینه‌های فنی به فهم مشترک رسیده‌ایم

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید در مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 دو طرف در زمینه‌های فنی به فهم مشترک رسیده‌ایم.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، پیش از دور نخست مذاکرات امروز در شهر لوزان سوئیس به پرس تی‌وی گفت از نظر فنی به یک فهم مشترک در مجموعه زمینه‌های فنی رسیدیم و این فهم مشترک برای رسیدن به توافق است.  

دو دوم مذاکرات صالحی و مونیز که از ساعت 19 و 15 دقیقه به وقت تهران آغاز شده بود ساعت 21 به وقت تهران پایان یافت.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: «اگرچه در برخی موضوعات درک خوبی وجود دارد اما برخی زمینه های دیگر مستلزم تبادل نظر برای رسیدن به فهم مشترک است.»

وی گفت ما امروز به گفت‌وگوهای خود درباره موضوع‌های فنی ادامه می‌دهیم. صالحی تاکید کرد تا زمانی که درباره همه‌ چیز به توافق نکنیم، توافق نهایی انجام نخواهد شد.

به گفته صالحی رسیدن به فهم مشترک درباره موضوع‌های فنی «به پیشرفت در زمینه‌های سیاسی و حقوقی کمک خواهد کرد زیرا مسائل فنی، حقوقی و سیاسی وجود دارد که باید درباره آن‌ها صحبت کرد. این موضوع‌ها به یکدیگر وابسته‌اند و هر یک به دیگری کمک‌ می‌کند.»

او همچنین، درباره مذاکرات ابراز «خوش‌بینی» کرد اما گفت مسائل زیادی باقی مانده است.

شیب مثبت مذاکرات

صالحی در مصاحبه با شبکه هیسپان تی‌وی «شیب مذاکرات را مثبت» دانست و گفت روند مذاکرات همواره رو به پیشرفت بوده است. وی افزود: «ما به جلو حرکت می‌کنیم اما هنوز به پایان مسیری که آغاز کردیم نرسیده‌ایم.»

دور جدید مذاکرات هسته‌ای از روز پنج‌شنبه در سطح معاونان وزيران امور خارجه ايران، آمريکا و اتحاديه اروپا، وزيران امور خارجه ايران و آمريکا و رئيس سازمان انرژی اتمی و وزير انرژی آمريکا انجام شد.

صالحی و مونیز نیز پنجشنبه (امروز)، صبح و بعد از ظهر با یکدیگر رایزنی کردند. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: صالحی و مونیز درباره رأکتور آب سنگین اراک، فردو، غنی سازی و نیز تحقیق و توسعه که از موضوعات فنی مذاکره هسته ای ایران و 1+5 است تبادل نظر می‌کنند.

وی همچنین یادآور شد: در برخی از این موضوعات فهم مشترکی بین دو طرف حاصل شده و در این دور از مذاکرات دو طرف تلاش می‌کنند تفاهماتی در خصوص موضوعات مورد اشاره بدست آورند.

م ف/ م ح

نظر شما