به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سکینه السادات پاد، معاون حقوقی موسسه بین المللی حقوق بشری صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران و دانش پژوه مقطع دکتری حقوق عمومی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم با اشاره به ابعاد حقوقی اهانت به مقدسات ادیان اظهار داشت: آزادی بیان مفهومی که فلسفه آن کشف و حمایت از حقیقت بوده و ارزشی که متناسب با آفرینش و تعاملات زندگی بشر در صدد رشد و کمالات او بوده است هرگز به عنوان یک حق مطلق در اسناد بین المللی شناسایی نشده است.
وی افزود: اعمال حق آزادی بیان بدون محدودیت در تعاملات انسانی تزاحمهای فراوانی دارد و این محدودیت به عنوان یک ضرورت عقلانی در اسناد بین المللی مورد تصریح قرار گرفته است.
معاون حقوقی موسسه بین المللی حقوق بشری صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: آنچه که در سالهای اخیر در سطح جهانی و به طور ویژه در کشورهای اروپایی اتفاق میافتد موجی از نفرت پراکنی و اهانت و خشونت علیه اسلام توسط جریانهای ضددینی است، باز خوانی و تمرکز بر عقبه فکری این تندروها و نیز حامیان قدرتمند و سیستماتیک آنها واقعیتهایی را از نظام ناعادلانه بین الملل پیش روی همگان قرار میدهد؛ نظامی که ناهنجاریی ضد صلح و هم زیستی مسالمت آمیز را ذیل تعریف مفهوم حقوق بشر مورد تأیید قرار میدهد و هشداری بر انحطاط و قهقرا در نظام مناسبات و تعاملات اجتماعی است.
این دانش پژوه دکتری با اشاره به اینکه چه حقی رفتارها و اقدامات موهن شارلی ابدو را از نظر آزادی بیان توجیه میکند، افزود: آیا حقی تحت عنوان اهانت، بی احترامی، نفرت پراکنی تحریک احساسات مذهبی و قومی در اسناد بین المللی حقوق بشر و یا هنجارها و ارزشهای مشترک بشری به رسمیت شناخته شده است؟!
پاد تصریح کرد: مفهوم حقوق بشر که به دلیل شرایط خاص زمان تصویب اعلامیهها و کنوانسیونهای موضوع آن از ابتدا شاخص و میزان ناقصی از حقوق انسان را به بشریت تحمیل کرد و راه رشد و تعالی انسان را با مفاهیم شیک و فریبنده مسدود کرد چرا که نقطه عزیمت حقوق بشر معاصر تعریف بیولوژیک انسان است؛ لذا شریفترین مخلوق خدا را با سایر موجودات در یک سطح مورد احترام قرار داد، علی رغم تلاشهای بسیار جهت سیطره این خوانش از انسان و حقوق او موج معنویت گرایی و اسلام خواهی پر شتابتر در آمار رشد قابل توجهی را نشان میدهد.
وی افزود: اسلامی که پیروان خود را به رفتار پسندیده مبتنی بر قسط و عدل دستور میدهد و اجازه قتل وکشتار پیروان مذاهب دیگر را به خاطر داشتن عقاید مخالف به پیروان خود نمیدهد، نقطه آغازین دشمنی امثال شارلی ابدو از همین جا رقم میخورد.
وی افزود: اعمال حق آزادی بیان بدون محدودیت در تعاملات انسانی تزاحمهای فراوانی دارد و این محدودیت به عنوان یک ضرورت عقلانی در اسناد بین المللی مورد تصریح قرار گرفته است.
معاون حقوقی موسسه بین المللی حقوق بشری صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: آنچه که در سالهای اخیر در سطح جهانی و به طور ویژه در کشورهای اروپایی اتفاق میافتد موجی از نفرت پراکنی و اهانت و خشونت علیه اسلام توسط جریانهای ضددینی است، باز خوانی و تمرکز بر عقبه فکری این تندروها و نیز حامیان قدرتمند و سیستماتیک آنها واقعیتهایی را از نظام ناعادلانه بین الملل پیش روی همگان قرار میدهد؛ نظامی که ناهنجاریی ضد صلح و هم زیستی مسالمت آمیز را ذیل تعریف مفهوم حقوق بشر مورد تأیید قرار میدهد و هشداری بر انحطاط و قهقرا در نظام مناسبات و تعاملات اجتماعی است.
این دانش پژوه دکتری با اشاره به اینکه چه حقی رفتارها و اقدامات موهن شارلی ابدو را از نظر آزادی بیان توجیه میکند، افزود: آیا حقی تحت عنوان اهانت، بی احترامی، نفرت پراکنی تحریک احساسات مذهبی و قومی در اسناد بین المللی حقوق بشر و یا هنجارها و ارزشهای مشترک بشری به رسمیت شناخته شده است؟!
پاد تصریح کرد: مفهوم حقوق بشر که به دلیل شرایط خاص زمان تصویب اعلامیهها و کنوانسیونهای موضوع آن از ابتدا شاخص و میزان ناقصی از حقوق انسان را به بشریت تحمیل کرد و راه رشد و تعالی انسان را با مفاهیم شیک و فریبنده مسدود کرد چرا که نقطه عزیمت حقوق بشر معاصر تعریف بیولوژیک انسان است؛ لذا شریفترین مخلوق خدا را با سایر موجودات در یک سطح مورد احترام قرار داد، علی رغم تلاشهای بسیار جهت سیطره این خوانش از انسان و حقوق او موج معنویت گرایی و اسلام خواهی پر شتابتر در آمار رشد قابل توجهی را نشان میدهد.
وی افزود: اسلامی که پیروان خود را به رفتار پسندیده مبتنی بر قسط و عدل دستور میدهد و اجازه قتل وکشتار پیروان مذاهب دیگر را به خاطر داشتن عقاید مخالف به پیروان خود نمیدهد، نقطه آغازین دشمنی امثال شارلی ابدو از همین جا رقم میخورد.
**شارلی ابدو نمایندگی تفکری است که بقاء خود را در معنای بیولوژیک انسان میداند
معاون حقوقی موسسه بین المللی حقوق بشری صلح زیبا ایران با بیان اینکه صلح و هم زیستی مسالمت آمیز و احترام به ادیان توحیدی و تمامی پیامبران و پیروان آنها مصلحت گرایی نیست، خاطرنشان کرد: اصالت صلح و آرامش به گونهای که در پرتو آن بشر با عقلانیت و منطق بتواند به انتخاب درست دست پیدا کند و در واقع تمهیدات لازم را برای اعمال حق واقعی آزادی تعبیه کند و طرفدار همگرایی حق برای صلح پایدار و کمال مطلوب بشر است.
پاد گفت: شارلی ابدو نمایندگی فلسفه و تفکری است که بقاء خود را در تنزل حقوق بشر در معنای بیولوژیک انسان میداند تا هم تجارت و اقتصاد استثماری خود را به بشر بیگانه با روح توحیدی و معنوی خود، یعنی انسان مصرف گرا که به بزرگترین تخریب گر محیط زیست تبدیل میشود تا منافع فراوان تری عاید استکبار و استثمار کند.
وی ادامه داد: علی رغم وجود حداقل محدودیتهایی که در نظام حقوق بشر بین الملل برای آزادی بیان وجود دارد نظیر بند ۳ ماده ۱۹ وبند ۲ ماده ۲۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۲۰ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، رئیس جمهور فرانسه کشوری که پیوسته افتخار میکند اعلامیههای اسناد حقوق بشری متأثر از اعلامیه حقوق بشر و شهروندش بوده است با کمال تعجب و وقاحت با صراحت تمام این اقدام موهن و تشنج زا و نفرت انگیز را به عنوان حق آزادی بیان میداند.
این دانش پژوه حقوق عمومی با بیان اینکه رسالت حرفهای و مأموریت ویژه شارلی ابدو چیست، گفت: آیا افسار گسیختگی غیر متمدنانه در این مقوله و دامنه اهانت به دین و پیامبر رحمت و مهربانی است که قریب دو میلیارد پیرو دارد و یا اینکه تبری است که قرار است بن و ریشه و شاخه همه ادیان را آرام آرام بزند و شاهد رخ نمایی تقابل فرهنگ منحط و فاقد ادب و متانتی در مقابل ادیان توحیدی خواهیم بود.
وی تاکید کرد: در دنیایی که کرونا ویروس، دشمن حقیر و منحوسی که تا کنون علم تجربی بشر مطابق اسناد حقوق بشری که تنها به بعد بیولوژیک آن متعهد است و البته با تبعیضهای ناروا و رویکرد نژاد پرستانه و غیر استاندارد نتوانسته آن را مهار کند و بشر را به تأمل و تعقل در توحید و خالق هستی هدایت میکند و همدلی و مهربانی و صلح و مواسات نسخه توصیه شده درمقابل این دشمن مشترک بشریت است، سوال جدی این است چرا شارلی ابدو با فکر مریض زمینه سازی نفرت و تفرقه را رقم میزند؟! آیا منافع و حیات و بقاء تئوریهای ورشکسته استثماری و استکباری و راه نجات آنها اسلام هراسی و نفرت پراکنی و ترویج خشونت است؟!
پاد تصریح کرد: به نظر میرسد گفتگوی ادیان و تقریب مذاهب و نیک اندیشان عالم و تأمل به قصد ایجاد تغییرات جدی در اسناد بین المللی حقوق بشری به دلیل ناقص بودن وعدم شمولیت نسبت به همه ابعاد وجودی انسان ضرورتی اجتناب ناپذیر است به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) معمار انقلاب اسلامی پیامبران هیچ یک با یکدیگر اختلافی نداشتند و اگر تفاوتی در شرایع آنها به چشم میخورد به سبب نیازهای زمانی و شرایط خاص بوده است.
وی با بیان طرح این سوال که بی احترامی به دین بزرگ اسلام و رسول خاتم حضرت محمد (ص) دوست داشتنیترین مخلوق عالم در راستای منافع چه کسانی است؟، گفت: آیا شارلی ابدو با اشراف اطلاعاتی از مبانی جذاب اسلام و گرویدن فوج فوج انسانها به سمت آن که حسب اصول دموکراسی مورد تأیید خودشان میبایست تغییرات جدی در قلب اروپا اتفاق بیفتد، میترسد بشریت گمشده خود را پیدا کند و عاشق محمد شود؟
**فرانسه ید طولایی در نقض حق آزادی مذهب و نقض حقوق بنیادین اقلیتها دارد
وی افزود: فرانسه ید طولایی در نقض حق آزادی مذهب و نقض حقوق بنیادین اقلیتها به بهانه دفاع از اصول لائیسیته دارد حتی در دفاع از اصول خود حقوق کودکان مسلمان را نقض و با تصویب قانون منع ورود مادران محجبه به فضاهای آموزشی و تفریحی نشان داد تمام قد و به طور سیستماتیک نقض حقوق بشر میکند.
معاون حقوقی موسسه بین المللی حقوق بشری صلح زیبا ایران ادامه داد: علی رغم بی اعتمادی و امیدواری کم نسبت به نقش آفرینی سازمانهای به اصطلاح حقوق بشری از شخص دبیر کل سازمان ملل در راستای وظیفه قانونی خود ذیل دلیل تئوری دپیلماسی آرام عمومی مبتنی بر بند ۱۲ وظایفش و نیز بند ۶ اهداف منشور سازمان ملل مبنی بر به مخاطره افتادن صلح و امنیت بین المللی در قضیه توهین شارلی ابدو موضع خود را نسبت به تحریک احساسات دو میلیارد مسلمان مشخص کند.
**شورای فرمایشی حقوق بشر گزارشگر حقوق بشر برای فرانسه تعیین کند
وی اضافه کرد: شورای فرمایشی حقوق بشر نیز نسبت به نقض حقوق مذهبی مسلمانان و اهانت به مقدسات آنها با توجه به دفاع رئیس جمهور فرانسه ونیز نقضهای مستمر حقوق بنیادین جلیقه زردهای فرانسه گزارشگر ویژه حقوق بشر بدون تبعیض برای فرانسه تعیین کند.