شناسهٔ خبر: 4262962 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرانس پرس / فابيوس روز شنبه به مذاکرات ايران در لوزان ملحق مي شود

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/01/06
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لوزان ، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه گفت لوران فابیوس وزیر امور خارجه این کشور قصد دارد روز شنبه به مذاکرات بین ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) در سوییس ملحق شود.
فابیوس ک مدتهاست نگران انعقاد موافقت نامه ای ملایم با ایران و احتمال دستیابی این کشور به تسلیحات هسته ای است به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در شهر لوزان سوییس ملحق خواهد شد که مذاکرات خودشان را روز پنجشنبه آغاز کردند.
هنوز مشخص نیست آیا وزیران امور خارجه دیگر قدرت های جهان یعنی انگلیس ، روسیه ، چین و آلمان نیز به این مذاکرات نفس گیر خواهند پیوست یا خیر.
ایران و قدرت های جهان پس از آنکه دو ضرب الاجل را در سال 2014 با هدف تبدیل موافقت نامه نوامبر سال 2013 بین ایران و گروه پنج به اضافه یک به یک موافقت نامه دائم از دست دادند ، 31 ماه مارس را به عنوان ضرب الاجل برای دستیابی به یک موافقت نامه «‌چارچوب» و یکم ژوئیه را برای دستیابی به یک موافقت نامه نهایی تعیین کردند.
دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحت فشار شدید یک کنگره مخالف است تا با سندی واقعی از لوزان بازگردد که بازتاب 18 ماه مذکرات با جمهوری اسلامی باشد. با این حال هنوز مشخص نیست چارچوبی که قرار است ایران و شش قدرت جهان به آن دست یابند تا چه حد جامع خواهد بود ، به ویژه با توجه به اینکه آمریکا و فرانسه در این زمینه اختلاف هایی نیز دارند.
161/132

نظر شما