شناسهٔ خبر: 4262827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تصويري//دادستان پرونده ايرباس: کمک خلبان قصد از بين بردن هواپيما را داشته است

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/01/06
00:09:25.04
دادستان رسیدگی به تحقیقات در مورد سقوط هواپیمای ایرباس در فرانسه در کنفرانسی خبری به ارائه توضیحات درباره محتوای جعبه سیاه پیدا شده پرداخت و گفت بر اساس تحلیل کارشناسان از وقایع کابین پرواز می توان گفت که کمک خلبان قصد از بین بردن هواپیما را داشته است.
به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی خبرگزاری صدا و سیما، بریس رابین دادستان مارسی و مسئول رسیدگی به تحقیقات درباره دلایل حادثه سقوط هواپیمای ایرباس شرکت جرمن وینگز در جنوب شرقی فرانسه در جمع خبرنگاران گفت، جمع آوری اجساد قربانیان این حادثه از عصر دیروز آغاز شده است و کارهای شناسایی هویت قربانیان از روی مشخصات دی ان ای نیز شروع شده است. تا امروز هنوز جعبه سیاه دوم پیدا نشده است و تنها یک جعبه سیاه هواپیما را در اختیار داریم. این جعبه سیاه که مخصوص ضبط صدای کابین خلبان است بررسی شده و متن صحبت های سی دقیقه آخر پرواز را به طور کامل در اختیار داریم. طی بیست دقیه اول دو خلبان مکالمات عادی دارند و هیچ موضوع غیر عادی در مکالمات مشاهده نمی شود. سرخلبان شرایط فرود در دوسلدورف را بررسی و آماده می کند و پاسخ های کمک خلبان نیز موجز و مختصر به نظر می رسد. شنیده می شود که سرخلبان از کمک خلبان می خواهد کنترل پرواز را در دست بگیرد و سپس صدای عقب رفتن صندلی و صدای بسته شدن در کابین شنیده می شود. قاعدتاً این گونه برداشت می شود که خلبان برای رفع نیازی طبیعی کابین را ترک کرده است. در این زمان کمک خلبان در کابین تنها است و به تنهایی هدایت هواپیما را بر عهده دارد. در این زمان که کمک خلبان تنها بوده است دکمه های سیستم نظارتی پرواز را برای پایین آمدن هواپیما و کاهش ارتفاع دستکاری می کند. اقدام برای انتخاب ارتفاع به صورت خود خواسته بوده است. بارها صدای خلبان شنیده می شود که خواهان ورود به کابین پرواز هواپیما بوده اما هیچ پاسخی از طرف کمک خلبان داده نشده است. در این زمان صدای نفس کشیدن انسان در داخل کابین شنیده می شود و تا پایان ضبط صدا ها نیز ادامه دارد این نشان می دهد که کمک خلبان زنده بوده است. سپس صدای تماس های برج مراقبت مارسی شنیده می شود که چندین بار تکرار شده است اما کمک خلبان هیچ پاسخی به آن ها نمی دهد. کمک خلبان به در خواست کنترل پرواز برای اعلام کد پیام اضطراری نیز پاسخ نمی دهد. این نشان می دهد که این هواپیما در اولویت مراقبت های پروازی برای هرگونه فرود اضطراری قرار گرفته بوده است. برج مراقبت حتی از هواپیماهای دیگر خواسته است برای انتقال تماس و ارتباط برقرار کردن با این ایرباس وارد عمل شوند که باز هم هیچ پاسخی داده نمی شود. صدای آژیر های نزدیک شدن به سطح زمین بلند می شود و سپس صدای ضربه زدن به در برای ورود با زور به داخل کابین به گوش می رسد. سپس صدایی شبیه سائیده شدن ته هواپیما به زمین پیش از اصابت به کوه شنیده می شود. باز هم یادآوری می کنم که هیچ گونه پیام اضطراری از سوی مرکز کنترل هوایی دریافت نشده است و به هیچ یک از تماس های متعدد مرکز کنترل هوایی پاسخی داده نشده است. واقعی ترین تعبیر و تفسیر ما به عنوان محققان این حادثه این است که کمک خلبان «به طور عمد» از باز کردن در کابین پرواز به روی سرخلبان خودداری و با دستکاری دکمه ها اقدام به کاهش ارتفاع هواپیما کرده است. دلیل این کار هنوز هم برای ما مشخص نیست اما می توان آن را به عنوان «داشتن قصد از بین بردن هواپیما» تعبیر و تحلیل کرد.
از دولت آلمان خواسته ایم برای کسب اطلاعات بیشتر اطلاعاتی از وضعیت کاری، زندگی و خانوادگی این کمک خلبان که ملیت آلمانی داشته است ارائه کند.
00:18:36.22