شناسهٔ خبر: 4261651 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش فرانس پرس/کري و ظريف در آستانه ضرب الاجل 31 مارس ديدار کردند

صاحب‌خبر - تهران / خبرگزاری صدا و سیما / سیاسی 1394/01/06
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از لوزان به قلم سیاوش قاضی و جو بیدل نوشت :
جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی روز پنجشنبه مذاکراتی دقایق آخری را در سوییس برگزار کردند و مقامات آمریکایی نیز تاکید کردند چشم انداز یک موافقتنامه هسته ای تاریخی در حالی که چند روز به پایان یک ضرب الاجل باقی مانده ، نزدیک است.
ایران و قدرت های جهان ( پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان ) پایان ماه مارس را به عنوان یک ضرب الاجل برای دستیابی به یک موافقتنامه چارچوب تعیین کرده اند. دو طرف پس از آن برای دستیابی به یک موافقتنامه نهایی جامع تا پایان ماه ژوئن تلاش خواهند کرد.
یک مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا که همراه کری به لوزان سوییس سفر کرده است گفت :« ما تا حد زیادی باور داریم که می توانیم ضرب الاجل 31 مارس را محقق کنیم. ما می توانیم شاهد حرکت در جهت دستیابی به یک موافقتنامه باشیم.»
وی در مصاحبه با خبرنگاران همچنین هشدار داد :« این اظهارات بدین معنی نیست که ما می توانیم قطعا به یک موافقتنامه دست یابیم.»
شش قدرت جهان ( آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان ) که از اواخر سال 2013 در حال مذاکره با ایران هستند خواستار آن هستند که ایران بخش هایی از زیرساخت هسته ای خود را از کار بیندازد تا قادر نباشد به سلاح هسته ای دست یابد. آنها همچنین خواستار پایان یافتن بن بست 12 ساله برسر برنامه هسته ای ایران از طریق دستیابی به یک موافقتنامه با این کشور هستند.
دو طرف پس از آنکه دو ضرب الاجل را در سال 2014 با هدف تبدیل موافقتنامه نوامبر سال 2013 بین ایران و گروه پنج به اضافه یک به یک موافقتنامه دائم از دست دادند ، 31 ماه مارس را به عنوان ضرب الاجل برای دستیابی به یک موافقتنامه «‌چارچوب» و یکم ژوئیه را برای دستیابی به یک موافقتنامه نهایی تعیین کردند.
با این حال هنوز مشخص نیست این چارچوب بین ایران و شش قدرت جهان تا چه حد جامع خواهد بود ، به ویژه به این علت که آمریکا و فرانسه ظاهرا برسر این مسئله دچار اختلاف هستند.
یک مقام بلندپایه اروپایی نیز گفت هرگونه موافقتنامه ممکن است تنها یک سند داخلی یا « فکت شیت » باشد که در آن به رئوس کلی مسائل اشاره شده است.
این مقام بلندپایه وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد ساختار آنچه که قرار است تا 31 مارس به توافق برسد همچنان در دست بررسی است اما در آن باید به همه عناصر مهم یک موافقتنامه نهایی پرداخته شده باشد.
دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تحت فشار شدید یک کنگره مخالف است تا با سندی واقعی از لوزان بازگردد که بازتاب 18 ماه مذکرات با جمهوری اسلامی باشد.
کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد واشنگتن خواستار تعهدات ملموس و مشخص ایرانی هاست.
اما آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم ایران از یک روند دو مرحله ای انتقاد کرده است.
فرانسه که در میان گروه پنج به اضافه یک کشوری تندرو به شمار می رود تردیدهایی را مطرح کرده است.
ژرار آرو سفیر فرانسه در واشنگتن هفته گذشته در صفحه توییتر خود نوشت هدف دستیابی به چیزی تا 31 مارس یک «‌ تاکتیک بد » است زیرا باعث می شود به هر قیمتی که شده یک موافقتنامه به دست آید.
ظریف نیز که تحت فشار تندروها در داخل ایران قرار دارد نیز روز چهارشنبه از ناکامی گروه پنج به اضافه یک در دستیابی به یک موضع هماهنگ انتقاد کرد.
فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس که مانند دیگر وزیران امور خارجه گروه پنج به اضافه یک گوش به زنگ برای عزیمت به لوزان است در مورد پیامدهای ناشی از شکست در این مذاکرات هشدار داد و گفت :« دست نیافتن به موافقتنامه یعنی برنامه هسته ای ایران با هیچ محدودیتی روبرو نخواهد بود و این به معنی بی ثباتی بیشتر در منطقه و احتمال به راه افتاد یک رقابت تسلیحات هسته ای در منطقه است.»
از سوی دیگر دستیابی به یک موافقتنامه می تواند منجر به تقویت روابط بین ایران و غرب پس از چند دهه خصومت شود و همکاری بیشتر در جنگ علیه گروه دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) را در عراق و سوریه درپی داشته باشد.
اما ایران که هرگونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را تکذیب می کند تمایلی به برچیدن هیچ بخشی از تاسیسات هسته ای خود ندارد مگرآنکه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد ، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران که ضربه ای جدی به اقتصاد این کشور وارد کرده است لغو شود.
161/132

نظر شما