شناسهٔ خبر: 42616335 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

آیت‌الله سید علی سیستانی:

انتخابات زودهنگام عراق زیرنظر سازمان ملل برگزار شود

اشاره: پس از برکناری عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر پیشین عراق در پی اعتراضات مردمی سال گذشته در سراسر عراق، مصطفی الکاظمی پیش از انتصاب به‌عنوان نخست‌وزیر وعده داده بود که انتخابات زودهنگام پارلمانی را برگزار خواهد کرد. او سرانجام پس از چند ماه وعده خود را عملی کرد و قرار است انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق روز 6 ژوئن 2021 میلادی (16 خرداد 1400) برگزار شود. اکنون کمیساریای عالی و مستقل انتخابات عراق که یک‌نهاد بی‌طرف و مستقل از دولت است و مسئولیت برگزاری و نظارت بر تمامی انواع انتخابات و همه‌پرسی‌ها در عراق را بر عهده دارد، پنج شرط را برای برگزاری انتخابات زودهنگام تعیین کرده است. این نهاد مستقل همچنین بیانیه آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالی دینی عراق پس از دیدار با نماینده دبیرکل سازمان ملل را تاریخی و مهم توصیف کرده است. در این ارتباط شفقنا گزارش داد آیت‌الله سیستانی روز یکشنبه با تاکید بر اینکه انتخابات زودهنگام عراق باید زیر نظارت سازمان ملل متحد و به موقع برگزار شود، گفتند: «انتخابات به تنهایی یک هدف نیست، بلکه راه مسالمت‌آمیز برای خروج کشور از بحران‌هاست.»

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

کمیساریای عالی و مستقل انتخابات پارلمانی عراق در بیانیه‌ای شرط کرد که پارلمان در اسرع وقت قانون انتخابات را که به‌منزله چارچوب قانونی روند انتخابات است، تدوین کرده و آن را در جرائد رسمی عراق منتشر کند. همچنین کمیساریا شرط کرد پارلمان تدوین و تصویب قانون دادگاه فدرال را به‌عنوان تنها ارگانی که ازنظر قانونی مجاز به تأیید نتایج انتخابات است، به اتمام برساند. علاوه بر این‌ها کمیساریا در ادامه شرط کرد، دولت بودجه انتخاباتی را تأمین کرده و لوازم و تجهیزاتی را که پیش‌ازاین کمیساریا از وزارتخانه‌های مربوطه خواستار شده بود و برای برگزاری انتخابات در تاریخ تعیین‌شده به آن‌ها نیاز دارد، فراهم کند. کمیساریای عالی انتخابات در عراق با اشاره به بیانیه مرجعیت عالی دینی عراق پس از دیدار «جنین هنیس پلاسخارت»، نماینده سازمان ملل در عراق با ایشان، این بیانیه را تاریخی و مهم توصیف کرد. در بیانیه کمیساریای عالی انتخابات آمده است که اظهارات باارزش آیت‌الله سیستانی در خصوص انتخابات پارلمانی پیش از موعد که قرار است در سال آینده برگزار شود دلیلی روشن بر این است که ایشان اهتمام فراوانی به مسئله برگزاری انتخاباتی آزاد و سالم دارند و شهروندان را به مشارکت در آن تشویق می‌کنند.

انتخابات آزاد و شفاف
میدل ایست نیوز نیز گزارش داد، کمیساریای عالی انتخابات در عراق ضمن اعلام پایبندی کامل به انجام مأموریت قانونی خود با تمام اخلاص افزود که به مردم متعهد می‌شویم که آرای خود را با اعتماد قانونی و اخلاقی برای اجرای فرآیند انتخابات بر اساس معیارهای شناخته‌شده در سیستم‌های دموکراتیک در صندوق‌های رأی قرار دهند. در ادامه بیانیه کمیساریای، ضمن اعلام آمادگی برای برگزاری انتخابات پیش از موعد در عراق، آن را مشروط به اقدام پارلمان برای تکمیل فوری قانون انتخابات و انتشار آن در روزنامه‌های رسمی علاوه بر تکمیل قانون دادگاه فدرال به‌عنوان تنها نهاد قانونی تصویب نتایج انتخابات دانست. اقدام دولت برای آماده‌سازی بودجه انتخابات و تأمین مستلزمات ضروری اعلام‌شده توسط کمیساریای عالی، تصویب تعیین مدیران کل انتخاب‌شده توسط هیئت کمیساریا در شورای وزیران و فراهم شدن نظارت لازم در انتخابات برای برگزاری انتخاباتی آزاد، با شفافیت و سالم که نشان‌دهنده اراده ملت عراق باشد و کمک کمیساریای سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی به برگزاری انتخابات از دیگر شروط کمیساریای عالی انتخابات در عراق برای برگزاری انتخابات پیش از موعد است. کمیساریا از سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی مربوطه خواست به برگزاری این انتخابات کمک کرده و نظارت لازم جهت برگزاری انتخاباتی آزاد، شفاف و پاک را که بازتاب خواسته واقعی مردم عراق باشد، فراهم کنند.

نظر شما