شناسهٔ خبر: 4261458 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تظاهرات یمنی ها علیه جنایات آل سعود

صاحب‌خبر -




به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل ازپایگاه المسیره، دهها هزارنفر از مردم یمن در محکومیت حملات تجاوزکارانه عربستان سعودی امروز راهپیمایی گسترده ای در صنعا پایتخت یمن برگزار کردند.


این در حالی است که امروز کمیته عالی انقلاب یمن از مردم این کشور خواسته بود در محکومیت عملیات تجاوزکارانه عربستان سعودی علیه خاک یمن و نقض حاکمیت ملی این کشور تظاهرات کنند. مردم یمن در این تظاهرات گسترده هشدار دادند پاسخ کوبنده ای به جنایت های عربستان و آمریکا خواهند داد و انتقام خون یمنی ها را خواهند گرفت.


شرکت کنندگان در این تظاهرات، شعارهای مرگ بر عربستان و مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر می دادند. آنها برای اولین بار با حمل سلاح در این تظاهرات حاضر شدند و وعده دادن پاسخ دندان شکنی به عربستان سعودی بدهند.


خالد المدانی عضو کمیته انقلابی یمن در سخنانی در این تظاهرات تاکید کرد: برخی از کشورهای عربی علیه ما توطئه می کنند اما ما می گوییم خدا ما را بس است این مردم جمع شدند تا پاسخ دشمنان را بدهند. اگر شاخ شیطان (نظام سعودی) مزدورانی را اجیر کرده است تا به ما تجاوز کنند بدانند یمن گورستان آنها خواهد شد.


تشدید حملات در شمال یمن




در ادامه تجاوز جنگنده های عربستان سعودی به شمال یمن، مناطق ضحیان و النقعة، وشحة در استان حجة، منطقه الملاحیظ و المزرق در شهر کتاف آماج بمباران قرار گرفتند.


به گزارش العربیه، جنگنده های سعودی یک مدرسه در حقة و منطقه جبل سامر و شماخ در حجة در شمال یمن را نیز هدف قرار دادند.فرودگاه صنعا و کاخ ریاست جمهوری در این شهر نیز هدف بمباران جنگنده های سعودی قرار گرفت.

تاکنون اجساد50 تن از کشته شدگان در حملات هوائی عربستان سعودی به یمن از زیر آوارها بیرون کشیده شده است. پیش از این تلفات حمله عربستان به یمن 24 کشته و40 زخمی گزارش شده بود.

وزیرخارجه مصر: نیروی زمینی می فرستیم



سامح شکری وزیر امورخارجه مصر روز پنجشنبه گفت: قاهره در حال هماهنگی با عربستان سعودی برای مشارکت دادن نیروهای هوایی، دریایی و زمینی خود جهت دفاع از یمن و برقراری ثبات و اتحاد در اراضی این کشور است.


منابع آگاه ناظر بر تردد دریایی درکانال سوئز روز پنجشنبه اعلام کردند؛ 4 فروند ناو نیروی دریایی مصر از این کانال عبور کردند و مسیر خود را به سمت خلیج عدن یمن ادامه دادند.


حمایت اتحادیه عرب از حمله به یمن


نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب روز پنجشنبه «حمایت کامل» خود را از مداخله نظامی به رهبری عربستان سعودی در حمایت ازرئیس جمهور مستعفی یمن در برابر پیشروی جنبش انصار الله اعلام کرد.


وی در نشست وزرای امور خارجه کشورهای عربی که در حال تهیه مقدمات نشست سالانه اتحادیه عرب برای روز شنبه در شرم الشیخ مصر هستند گفت: این عملیات علیه اهداف وابسته به حوثی هاست که کودتا کرده اند.


در نشست روز پنجشنبه، وزرای امور خارجه مصر و کویت اعلام کردند مداخله در یمن ضروری است..


فتوای جهاد علیه عربستان/ اسارت سربازان سعودی




پس از فتوای جهاد علمای یمن علیه تجاوزگری عربستان سعودی گزارشها از اسارت چند سرباز سعودی بدست نیروهای مردمی حکایت دارد.

شبکه العالم اعلام کرد کمیته های مردمی یمنی چند سرباز عربستان سعودی را درروستاهای مرزی اسیر کردند. این در حالی است که جمعیت علمای یمن از مردم این کشور خواسته است با حمل سلاح برای جهادی مقدس علیه متجاوزان آماده شوند.

تاکنون یک جنگنده اماراتی درحرف سفیان درشمال یمن و دو جنگنده اف 16 سعودی در أرحب درشمال شرق یمن وغرب صنعا سرنگون شده اند.



شبکه المیادین ازوقوع درگیریهای پراکنده میان ارتش یمن و نیروهای طرفدارعبدربه منصورهادی رئیس جمهور مستعفی یمن درمحله های عدن خبر داد. در درگیری جنبش انصارالله و نیروهای طرفدار منصورهادی در جنوب یمن، 18 نفر کشته شدند.



عراق حمله به یمن را محکوم کرد 


وزیرخارجه عراق پنجشنبه مداخله نظامی تحت فرماندهی عربستان سعودی در یمن را محکوم و حمایت خود را از راه حل مسالمت جویانه اعلام کرد.


ابراهیم جعفری در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ما موافق حمله و موافق مداخله خارجی نیستیم.


او این سخنان را در مرکز تفریحی شرم الشیخ در حاشیه نشست وزیران امور خارجه کشورهای عربی که در حال فراهم کردن مقدمات اجلاس سالانه سران  کشورهای عضو هستند بیان کرد. این نشست سران قرار است شنبه آغاز شود.


فرار رئیس جمهور مستعفی یمن به عمان


یک منبع امنیتی در عمان روز پنجشنبه اعلام کرد عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن وارد آن کشور شده است.


صبح پنجشنبه یک منبع نظامی یمن گفت: هادی وارد بندر مکلا در جنوب این کشور شده است و قصد دارد به یکی از دو کشور عربستان یا عمان برود.


نگرانی شدید روسیه از حمله به یمن




وزارت خارجه روسیه اعلام کرد این کشور تماس خود را با همه طرفهای درگیر در یمن حفظ خواهد کرد تا به سرعت راهی مسالمت آمیز برای حل مشکلات پیدا شود. وزارت امور خارجه روسیه در پایگاه اینترنتی خود از گروه های درگیر در یمن درخواست کرد فعالیت های نظامی را متوقف کنند. 


تعطیلی بنادر مهم یمن




مقامات حوزه صنعت و مقامات محلی یمن روز پنجشنبه اعلام کردند بنادر مهم این کشور در پی حملات نظامی عربستان سعودی و متحدان عرب آن به حوثی ها، تعطیل شد.

یک مقام آگاه حوزه صنعت در یمن در این باره گفت: با توجه به افزایش درگیری ها، همه بنادر مهم یمن روز پنجشنبه تعطیل شد.بخش عمده نفت تولیدی یمن محصول مناطق شمالی این کشور است. این در حالی است که مابقی تولید نفت خام یمن در منطقه جنوبی شبوا صورت می گیرد.


شرکت نفتی توتال فرانسه، بزرگترین سرمایه گذار خارجی در یمن شمرده می شود و تاسیسات صادرات گاز «بلحاف» را در اختیار دارد.گاز تولیدی این تاسیسات عموملا به کشورهای آسیایی و اروپایی صادر می شود.


پس از بیانیه ۵ کشور عربی در حمایت از ریاست جمهوری منصورهادی رئیس جمهور فراری یمن، هواپیماهای عربستان دیشب به پایگاههای نظامی و مناطق غیر نظامی یمن حمله کردند.

دستورآغاز حمله، ساعت 12 به وقت ریاض توسط پادشاه عربستان صادر شد.هم زمان با این حملات که عملیات «عاصفة الحزم»(طوفان قاطع) نامگذاری شده است، سفیرعربستان در آمریکا در کنفرانسی خبری از مشارکت ده کشور در این عملیات خبر داد.

کشورهای قطر، امارات، بحرین، کویت،‌ پاکستان، مغرب،ترکیه، سودان و اردن حمایت خود را از این تجاوز اعلام کرده اند. وزارت خارجه مصر نیزحمایت خود را از عملیات ضد یمن اعلام و تاکید کرد اگر لازم باشد با نیروهای زمینی، دریایی و هوایی از این عملیات پشتیبانی می کند.عمان تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که در این عملیات شرکت نمی کند.


کاخ سفید نیز اعلام کرد باراک اوباما از طرح حمله مطلع بوده و دستور داده است تا از این عملیات پشتیبانی اطلاعاتی و لجستیکی صورت گیرد.

پایگاه خبری العهد لبنان به نقل ازرادیو اوستون اعلام کرد: گزارشهای اطلاعاتی غربی حاکی از مشارکت جنگنده های رژیم صهیونیستی درحمله عربستان به یمن است.


نظر شما