شناسهٔ خبر: 42604833 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اعتراض افکارعمومی پاکستان به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

اسلام‌آباد - ایرنا - هنوز خشم مردم مسلمان پاکستان همانند سایر ملت‌های منطقه و آزادی خواهان جهان از خیانت حاکمان امارات به فلسطین و پیوستن به اردوگاه صهیونیست‌ها فروکش نکرده بود که بحرین نیز با چراغ سبز دولت ترامپ و برخی اعراب منطقه، حلقه دوم خیانت به قبله اول مسلمین را تکمیل کرد؛ موضوعی که بار دیگر واکنش شدید افکار عمومی در پاکستان را درپی داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رسانه‌های پاکستان با انعکاس خشم و اعتراض افکار عمومی این کشور به اخبار رسیده چند روز اخیر درباره خیانت برخی اعراب منطقه به آرمان های فلسطین، آن را نتیجه مناسبات پنهانی آنان با رژیم اشغالگر قدس می دانند که اکنون دامن بحرین را گرفته است تا تن به صلح با رژیم صهیونیستی دهد.

به تعبیر ناظران سیاسی در پاکستان، داستان عادی‌سازی روابط توسط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی چیزی جز کسب منافع انتخاباتی از سوی دونالد ترامپ نیست و تبعات آن به کام آمریکا و به ضرر منطقه به ویژه جهان اسلام خواهد بود.

روزنامه پاکستانی «جنگ» امروز در سرمقاله خود نوشت: متاسفانه اختلافات در جهان اسلام موجب خشنودی ترامپ شده و نتایج آن نیز برقراری روابط برخی اعراب منطقه با صهیونیست‌ها است.

در این سرمقاله آمده است: جهان عرب نسبت به اهداف پنهانی و آشکار آمریکایی‌ها و شخص ترامپ بی‌توجهی کرده و یا تمایلی برای مستقل بودن ندارد.

روزنامه جنگ افزود: قطعاً برخی اعراب توسعه و طرح‌های کلان اقتصادی در شرق آسیا به دور از نفوذ و دخالت آمریکا را به ضرر خود می‌دانند و ضمن همسویی با مواضع واشنگتن، سعی می‌کنند جبهه‌ای تازه علیه توسعه کشورهای شرق آسیا ایجاد کنند.

این روزنامه اردو زبان پاکستان ادامه داد: معلوم نیست چرا اعراب منطقه بعد از تهاجم آمریکایی‌ها به سوریه، عراق، یمن و افغانستان متوجه پیامدهای ویرانگر این دخالت‌ها نمی‌شوند، چرا آنان متوجه نیستند که آمریکا هرگز دوست هیچ کشوری نیست و تنها چشم به منافع خود دوخته است.

در این سرمقاله آمده است: دوستان آمریکا تنها متعهد به تامین منافع این کشور هستند و پس از آن واشنگتن این کشورها را زیر پا خواهد گذاشت.

خیانت امارات و بحرین سبب تنهایی بیشتر فلسطین شد

روزنامه اردو زبان «۹۲» چاپ شهر اسلام آباد نیز امروز نوشت: سیاست فلسطین نزدیک اعراب منطقه دگرگون شده و دیگر حل این مناقشه دیرینه در دستور کار کشورهایی که اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرده‌اند، نیست.

در این گزارش به قلم «عدنان عادل» آمده است: رویکرد اتحادیه عرب نیز بر این موضوع صحه گذاشت که اعضای آن دیگر تمایلی برای یاری فلسطینی‌ها ندارند و از طرفی، خیانت امارات و بحرین نیز سبب تنهایی بیشتر فلسطین شد.

نقش سعودی‌ها در پشت پرده خیانت به فلسطین

روزنامه پاکستانی ۹۲ افزود: تصمیم بحرین از سوی حاکمان این کشور نبوده بلکه نشان می‌دهد آنان تحت نفوذ شدید کشورهای دیگر هستند.

به نوشته این روزنامه، بنابراین بحرین قطعاً برای شروع روابط رسمی با اسرائیل ابتدا از عربستان کسب اجازه کرده است و ریاض نیز به ظاهر هرگونه عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها را رد کرده اما در حقیقت منتظر مشاهده نحوه واکنش مردم این کشورها و سایر جهان به عادی‌سازی روابط با تل آویو است.

استاد پاکستانی: عربستان یک طرف معامله ننگین با صهیونیست‌ها است

استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه لاهور پاکستان در واکنش به تصمیم منامه برای برقراری روابط با تل آویو گفت: این تحولات درسی برای ملت شجاع فلسطین است و اگر آنان بر اصول خود ثابت قدم بمانند (بدون نیاز به همیاری اعراب منطقه) قطعاً بر اشغالگران غلبه خواهند کرد.

دکتر «فاروق حسنات» در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: شاهزادگان عرب بیشتر از اینکه نگران وضعیت مردم مظلوم فلسطین باشند، به فکر تجملات و تفریح هستند و معامله ننگین با رژیم نژادپرست اسرائیل شخصیت این معامله گران را نشان می‌دهد.

این استاد پاکستانی با سرزنش نقش پنهانی سعودی‌ها در برقراری روابط اعراب منطقه با صهیونیست‌ها و سکوت منفت طلبانه ریاض در برابر تحولات اخیر در خاورمیانه، گفت: همه جهان به جز شاهزادگان عرب در جریان نقض آشکار حقوق بشر علیه فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است.

فلسطینیان سازش با صهیونیست‌ها را خیانت به آرمان بیت المقدس می‌دانند

روزنامه انگلیسی زبان «داون» پاکستان نیز امروز در سرمقاله‌ای به تحولات پیرامون عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با اسرائیل پرداخت و نوشت: گروه‌های فلسطینی هرگز چنین توافقی را نپذیرفته و آن را خیانت به آرمان‌های فلسطین می‌دانند.

در این سرمقاله آمده است: اعراب منطقه به ویژه بحرین زیر چتر امنیتی آمریکا قرار دارند، آنان میزبان تاسیسات نظامی آمریکا بوده و همسو با کاخ سفید مواضع ضدایرانی دارند. پس نباید تعجب کرد که این کشورها برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی با یکدیگر مسابقه دهند.

روزنامه داون نوشت: نباید به قدرت‌های خارجی اجازه داد تا با ترویج ماجرای عادی‌سازی روابط با اسرائیل هدف منزوی کردن کشورهای مهم جهان اسلام از جمله ایران را دنبال کنند. برقراری صلح با رژیم صهیونیستی بدون حل عادلانه مسئله فلسطین و دستیابی به حقوق ملی و انسانی ملت مظلوم آن غیرممکن است.

نقش تعیین کننده کشورهای حامی فلسطین برابر عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

روزنامه پاکستانی «نیشن» امروز در گزارشی با عنوان " توافق بحرین و اسرائیل " نوشت که بحرین نیز مسیر امارات را دنبال کرده و تصمیم به برقراری روابط با اسرائیل گرفت که البته نقش عربستان سعودی پیرامون این تحولات غیرقابل انکار است و به نظر می‌رسد ریاض بازیگر اصلی این معادله است.

در این گزارش آمده است: تمایل بی‌سابقه اعراب منطقه برای برقراری روابط با اسرائیل هشداری برای کشورهای حامی آرمان‌های فلسطین از جمله پاکستان است، زیرا ممکن است این موضوع با گذشت زمان مشروعیت بیشتری پیدا کند.

روزنامه نیشن نوشت: همه کشورهایی که از مبارزات مردم فلسطین حمایت می‌کنند باید ثابت قدم باشند و از تمامی گزینه‌های دیپلماتیک موجود برای اطمینان از تحقق آرمان‌های فلسطین و حمایت از حقوق ملت این کشور استفاده کنند.

براساس این گزارش، انتظار می‌رود پاکستان مانند هفته‌های اخیر بار دیگر شاهد برگزاری تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف این کشور علیه خیانت بحرین به فلسطین باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه پاکستان روز گذشته در واکنش به سازش و خیانت بحرین در ارتباط با رژیم صهیونیستی به عنوان دومین کشور عربی که تصمیم به برقراری روابط با تل‌آویو گرفته، اعلام کرد: اسلام‌آباد متعهد به حمایت از فلسطین و حق مشروع مردم این کشور برای استقلال و آزادی است.

«زاهد حفیظ چودری» تاکید کرد: هیچ تغییری در مواضع پاکستان در قبال فلسطین و فرآیند صلح خاورمیانه صورت نگرفته است.

«عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان مردادماه امسال در واکنش به اقدام امارات برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: موضع پاکستان در این خصوص روشن است و ما هرگز رژیم اسرائیل را به رسمیت نخواهیم شناخت.

پس از آن وزیر امور خارجه پاکستان نیز هرگونه فشار خارجی بر این کشور برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را به شدت تکذیب کرد.

«شاه محمود قریشی» در نشست مطبوعاتی در اسلام‌آباد اظهار داشت: به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی براساس اندیشه و خط مشی "محمدعلی جناح" بنیانگذار پاکستان است و این موضع حفظ خواهد شد.

پیش‌تر بسیاری از احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان به ویژه سران حزب جمعیت علمای اسلام شاخه فضل، جماعت اسلامی و حزب مجلس وحدت مسلمین عادی‌سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کردند. 

نظر شما