شناسهٔ خبر: 42581578 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

قالیباف تصمیمات اتخاذ شده در جلسه غیر علنی مجلس برای حمایت از بازار سرمایه را تشریح کرد

رییس مجلس شورای اسلامی در گزارشی با اشاره به جلسه غیر علنی مجلس گفت: در جلسه امروز تصمیماتی برای حمایت از بازار سرمایه و بورس اتخاذ شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمد باقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز یکشنبه 23 شهریور مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیر علنی امروز مجلس گفت: جلسه غیر علنی امروز مجلس متمرکز به مسایل حوزه بازار سرمایه و بورس بود.

 

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس یازدهم با اولویت مسایل اقتصادی را در دستور کار قرار داد به ویژه در این روزهای اخیر به طور ویژه فعالیت در حوزه کمیسیون های تخصصی و به ویژه کمیسیون های اقتصادی مجلس پیگیر مسایل اقتصادی بوده اند و جمع بندی عزیزان این شد که ما امروز در مجلس جلسه غیر علنی ای را با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به جمع بندی جلسه امروز مجلس بیان کرد: مردم مطمئن باشند که مجلس شورای اسلامی مصمم است که حمایت و تقویت لازم و تثبیت را در بازار سرمایه و بورس انجام دهد و تلاش می کند که هدایت نقدینگی در بازار بورس به سمت مسایل تولیدی برود تا ما بتوانیم پروژه های صنعتی در حوزه مسایل تجاری، کارخانجات و تولید را تکمیل کنیم و این بخش ها رونق پیدا کنند و این هدایت به صورت جدی و اساسی انجام شود البته با توجه به این نکته که سرمایه و پول مردم در بورس به درستی مورد صیانت قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: حتما مجلس در راستای تثبیت و کمک به بازار بورس حمایت های لازم را از دولت انجام خواهد داد. در دو هفته گذشته بحث افزایش سرمایه یکی از موضوعات جدی بود که در این رابطه لایحه دوفوریتی توسط دولت به مجلس ارایه شد که این لایحه تصویب و ابلاغ شد و متخصصان عرصه بورس می دانند که تصویب این لایحه تا چه اندازه می تواند به عمق بخشی و تثبیت و هدایت نقدینگی و حفظ نقدینگی در بورس و اموال مردم در آنجا کمک کند. در واقع مجلس در این بخش نه تنها هیچ گونه کوتاهی ای ندارد بلکه اولویت و توجه جدی اش نیز به این حوزه است و از این به بعد نیز بیشتر خواهد شد.

 

قالیباف با تاکید بر اینکه لازم است در حوزه بورس تصمیمات جدیدی اتخاذ کنیم، گفت: امروز این تصمیمات در مجلس اتخاذ شد و وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس و مجموعه شورای عالی بورس که در روز پنج شنبه نیز جلسه ای داشتند و بنده در جریان آن جلسه و مصوبات هستم، مصمم هستیم که این کار را پیش ببریم.

 

وی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که امروز مورد تاکید قرار گرفت، بحث بازارگردانی در بورس بود که از مهمترین نکات بود و باید به دو طریق به این موضوع توجه کنیم، اینکه ما متغیرهایی را که در بورس وجود دارد، مورد توجه قرار دهیم یعنی حجم مبنا، حداقل سفارش، ضریب اعتباری سهام در حساب کارگزاران، سهام در حساب کارگزاران و سقف استفاده از اعتبار در بازار سرمایه از جمله نکاتی است که مجلس مصمم است که در کارهای کارشناسی و نظارتی خودش این مسایل را مورد توجه قرار دهد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در همین بحث بازارگردانی از جمله موضوعات اساسی که مورد تصمیم گیری قرار گرفت و از همین امروز نیز در بورس دنبال می شود و  عمدتا در شرکت های دولتی هستند و مدیریت دولتی دارند، مکلف کنیم که وجوهی را که از بازار خارج شده است، مجددا به بازار برگرداند تا بازار بورس مورد حمایت قرار گیرد و این بازارگردانی در بورس به درستی پیش رود و کسی در بورس خارج از این موضوع لیدری بورس را انجام ندهد.

 

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید استفاده از ابزارهای پوشش ریسک و بیمه و سهام را مورد توجه قرار دهیم و زیان ناموجهی را به منابع بیت‌المال وارد نکنیم تا بورس را حفظ کنیم. چیزی که توافق شد این است که ساز و کارهای سهام خزانه و کاهش مزیت ‌های سهام خزانه غیر مستقیم را برای تقویت در ساز و کارهای رسمی خزانه در بورس در دستور کار قرار گیرد.

 

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: مجلس و دولت با جمع‌بندی امروز در صحن مجلس شورای اسلامی که با حضور وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی و تصمیم روز پنج‌شنبه در شورای عالی بورس این کار را انجام می‌دهند و کمیسیون‌های اقتصادی نظارت و پیگیری لازم را خواهند داشت از فردا صبح (دوشنبه) نیز اولین جلسه با حضور روسای کمیسیون‌ های مربوطه با حضور من، روسای کمیسیون‌های مربوطه و مسئولان مرتبط از جمله رییس کل بانک مرکزی برگزار خواهد شد و به زودی شاهد تحول در حوزه بورس خواهیم بود./

پایان پیام/33

نظر شما