شناسهٔ خبر: 42577888 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

با اجبار ترامپ ، بحرین نیز بعد از امارات به آرمان فلسطین خیانت کرد

صلح با جنگ‌طلب

پس از آنکه امارات، توافق سازش و عادی‌‌‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی را علنی کرد، رژیم آل‌خلیفه بحرین هم روز گذشته به جمع حامیان دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی پیوست تا درآستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا خوش‌خدمتی دیگری به دونالد ترامپ کرده باشد، چرا که ترامپ با ایجاد توافق صلح رژیم صهیونیستی با کشورهای ضعیف جهان (امارات، بحرین، صربستان و کوزوو) در تلاش است تا چهره متفاوتی از خود در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار دهد تا مگر در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری بتواند با اینگونه نمایش‌‌‌های رسانه‌‌ای و بهره‌گیری از اینگونه توافقات رژیم صهیونیستی با کشورهای ضعیف، برگ برنده‌‌ای در انتخابات ریاست‌‌جمهوری داشته باشد.

صاحب‌خبر -

 از نشست اقتصادی منامه تا عادی‌‌‌سازی روابط 
با رژیم صهیونیستی
منامه که از دیروز عادی‌‌‌سازی روابطش با رژیم صهیونیستی را آشکار کرده است، در ماه‌های اخیر میزبان نشست اقتصادی باز‌‌سازی کرانه باختری و غزه با حضور کشورهای مختلف غربی و رژیم صهیونیستی بود که نمایندگان امارات و عربستان سعودی نیز حضور یافته بودند؛ نشستی که در راستای اجرای طرح موسوم به معامله قرن برگزار شد و کوشنر، داماد و مشاور ترامپ آن را مدیریت کرد؛ البته منابع رژیم صهیونیستی اعلام ‌کردند روابط بحرین و اسرائیل از 25 سال پیش آغاز شده و مخفیانه در جریان بوده است.
نباید فراموش کرد علنی شدن عادی‌‌‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی در این مقطع زمانی که کمتر از 50 روز دیگر تا انتخابات ریاست‌‌جمهوری آمریکا باقی مانده است، با هدف رو‌کردن برگ برنده‌‌ای برای انتخابات کاخ سفید و دونالد ترامپ است. ترامپ با این توافقی که هفته گذشته خبر آن را در کاخ سفید اعلام کرد با یک تیر چند نشان زد؛ یکی، کمک به جایگاه نتانیاهو در اراضی اشغالی که در ماه‌ها و هفته‌‌‌های اخیر متزلزل شده است و هر روز تظاهرات گسترده‌‌ای علیه سیاست‌‌‌های اقتصادی و ضعف مدیریتی او در مهار ویروس کرونا برگزار می‌‌شود و دیگری، جلب آرای یهودیان آمریکا که معمولا به دموکرات‌ها رای می‌‌دهند و ترامپ با این اقدام گامی برای کسب آرای جامعه یهودیان برداشت تا از رقیب خود، بایدن، عقب نماند.
 
رویای غرب در عادی‌‌‌سازی روابط و نگرانی 
از فردای  بدون ترامپ
امارات، بحرین و عربستان که خواهان ماندن ترامپ در قدرت هستند با این توافق به دونالد ترامپ کمک ‌کردند تا با این اقدام در صدر توجه افکار عمومی قرار گیرد و باردیگر رییس‌جمهور آمریکا انتخاب شود و از سویی دیگر نگرانی آنها در خصوص آمریکای بدون ترامپ نیز رفع شود. از نگاه امارات و بحرین توافق با اسرائیل می‌‌تواند از هراس ابوظبی و منامه برای فردای بدون ترامپ بکاهد و اسرائیل را بیشتر درگیر مناسبات دوجانبه و منطقه‌‌ای کند. از سویی دیگر موضوع «چرخش به شرق» که از سوی اوباما مطرح و در دوره ترامپ دنبال شد، به معنای خروج آمریکا از منطقه غرب آسیا و به ویژه خلیج فارس بود تا کشورهایی مثل امارات، بحرین و عربستان عامل اسرائیل را وارد منطقه کنند و به این ترتیب، خلأ خروج آمریکا به نفع آنها پر شود و به نوعی موازنه قدرت منطقه‌‌ای را حفظ کنند.
 
هراس ابوظبی و منامه از واکنش ملت‌ها
ریاض که در برابر اقدام امارات برای برقراری روابط کامل با رژیم اشغالگر اسرائیل سکوت کرده، در این هراس است که اگر عادی‌‌‌سازی با اسرائیل را همچون امارات در پیش گیرد، شاید دستخوش تحولات داخلی و چه‌بسا منطقه‌‌ای شود و خشم ملت‌ها را علیه خود برانگیزد اما نباید فراموش کرد که عربستان عامل اصلی عادی‌‌‌سازی روابط با اسرائیل است و ابوظبی و منامه را به منزله در پشتی روابط خود با رژیم اسرائیل متصور می‌‌شود و به نوعی می‌خواهند امارات و بحرین را به «حیاط خلوت» گفتمان‌‌‌های پیدا و پنهان و توطئه‌‌‌های خود تبدیل كنند. از طرفی دیگر کشورهای غربی با اینگونه عادی‌‌‌سازی روابط می‌‌خواهند اینگونه وانمود كنند که این امر آغاز یک تحول بزرگ‌‌تر در مناسبات اعراب با اسرائیل است و فصل نداشتن رابطه با اسرائیل تمام شده و منطقه غرب آسیا با اینگونه روابط که امارات و بحرین 
در پیش گرفته است، متحول خواهد شد. تبلیغات فریبکارانه‌ای برای منفعل‌‌کردن کشورهای منطقه تا آنها را از تصمیم و اتخاذ موضعی محکم علیه توافق زیانکارانه امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی بازدارد.

 ذوق‌زدگی نتانیاهو
ترامپ خبر موافقت عادی‌‌‌سازی روابط با اسرائیل را پس از تماسی تلفنی با حمدبن آل‌عیسی، پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی توییتری اعلام کرد. خبر عادی‌‌‌سازی روابط بحرین و رژیم صهیونیستی چند روز پس از آن روی می‌‌دهد که درخواست فلسطین برای گنجانده‌شدن بندی در نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب برای مخالفت با عادی‌‌‌سازی امارات با رژیم صهیونیستی به علت اعتراض بحرین حذف شده بود. نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیروز به این توافق واکنش نشان داد و مدعی شد برای سال‌‌‌های متمادی روی صلح سرمایه‌‌گذاری کردیم و حالا صلح روی ما حساب می‌‌کند و سرمایه‌‌گذاری بزرگ اقتصادی برای اسرائیل به همراه دارد و این مساله بسیار مهم است.
 
محکومیت جمعی فلسطینی‌ها علیه اقدام بحرین
اقدام ضداسلامی رژیم بحرین در ارتباط با عادی‌‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی با واکنش‌‌‌های منفی و متفاوتی از سوی فلسطینی‌ها و دیگر کشورها روبه‌رو شده است. گروه‌های مختلف فلسطینی خیانت سازش بحرین را همراهی دراجرای معامله قرن دانستند و آن را محکوم ‌کردند. سازمان آزادی‌بخش فلسطین هم بحرین را خیانتکار توصیف کرد و اعتماد به ترامپ را از سر ضعف دانست. جنبش احرار فلسطین هم تاکید کرد كه اعلام این توافق صرفا پرده از واقعیت نظام بحرین برداشت و تمامی جهانیان در دهه‌‌‌های گذشته از حقیقت این نظام‌‌‌های زیردست که صرفا آلتی در دست آمریکا و رژیم صهیونیستی بودند، خبر داشتند. سازمان آزادی‌بخش فلسطین(ساف) نیز از این اقدام بحرین به عنوان خیانت به آرمان ملت فلسطین یاد کرد. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) نیز در این‌باره عنوان کرد كه روابط با رژیم صهیونیستی بیانگر اصرار منامه بر اجرای بندهای معامله قرن است که به دنبال نابودی آرمان فلسطین است.
 
جمعیت الوفاق بحرین عادی‌‌‌سازی روابط را محکوم کرد
هرچند «خالد بن احمد» وزیر خارجه سابق بحرین از توافق کشورش با رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌‌‌سازی روابط استقبال کرد و گفت که این اقدام به نفع منطقه است؛ اما جمعیت الوفاق بحرین در بیانیه‌‌ای با محکوم ‌کردن توافق عادی‌‌‌سازی رژیم آل‌خلیفه با رژیم صهیونیستی را خیانت بزرگ به اسلام و عربیت خواند. در این بیانیه آمده است؛ موضع رژیم بحرین در عادی‌‌‌سازی روابط با اسرائیل مشروعیت ندارد و فقط واضع دولت منامه و واشنگتن است، نه ملت بحرین. جمعیت الوفاق تصریح کرد كه تاکید می‌‌کنیم  مردم بحرین با تمام طیف‌ها و گروه‌‌‌های خود در پایبندی به آرمان فلسطین و مردود دانستن موجودیت رژیم صهیونیستی اتفاق نظر دارند.
 
یمن: اقدام بحرین خیانت و جنایت در حق فلسطین است
افزون بر این؛ دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، ضمن محکوم‌کردن اقدام بحرین برای عادی‌‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، اعلام کرد کشورهایی که با تل‌آویو روابط برقرار می‌‌کنند، نماینده مردم‌شان نیستند و روزی هزینه سنگین آن را خواهند پرداخت. آنچه در خصوص عادی‌‌‌سازی روابط جریان دارد، خیانت و جنایت در حق شهیدان و فلسطین و مقدسات آن است.
 
واکنش به احتیاط اردن
هر چند مصر، امارات، آمریکا و انگلیس از خیانت بحرین در حق ملت و سرزمین فلسطین استقبال ‌کردند اما اردن در این میان واکنش محتاطانه‌تری از خود نشان داد و خواستار این شد که اسرائیل هر چه سریع‌‌تر به اشغال سرزمین فلسطین و اقداماتی که موجب نابودی راه حل تشکیل دو کشور می‌‌شود، پایان دهد.
 
محکومیت شدید از جانب ایران و ترکیه
ایران هم برقراری روابط دیپلماتیک بین منامه و تل‌آویو را اقدامی ننگین و خفت‌بار از سوی بحرین خواند. وزارت خارجه کشورمان هم با صدور بیانیه‌‌ای ضمن محکومیت شدید اعلام برقراری روابط دیپلماتیک میان بحرین و رژیم صهیونیستی آن را اقدامی ننگین و خفت‌بار از سوی بحرین دانست که آرمان فلسطین و چندین دهه مبارزات و تحمل رنج و مصیبت مردم فلسطین را در قربانگاه انتخابات آمریکا ذبح می‌‌کند. علاوه‌بر این، وزارت خارجه ترکیه هم برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل را به شدت محکوم کرد و آن را ضربه تازه‌‌ای به تلاش‌ها برای دفاع از مساله فلسطین توصیف کرد. سازمان عفو بین‌الملل هم در واکنش به این رویداد خیانت‌بار بحرین، تاکید کرد؛ هیچ توافقی نمی‌تواند در وظایف قانونی اسرائیل به عنوان یک نیروی اشغالگر بر اساس قوانین انسانی بین‌الملل تغییر ایجاد کند.

نظر شما