شناسهٔ خبر: 42550711 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اردن: صلح در منطقه تنها با پایان اشغالگری اسرائیل ممکن است

تهران - ایرنا -"ایمن الصفدی" وزیر امور خارجه اردن جمعه شب به توافق بحرین و رژیم صهیونیستی واکنش نشان داد و افزود: تغییر مطلوب و گام اساسی برای تحقق یک صلح عادلانه و جامع در منطقه تنها در سایه پایان یافتن اشغال غیر قانونی اراضی فلسطینی توسط اسرائیل امکان پذیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از تارنمای روزنامه "الانباط" اردن، الصفدی در این بیانیه تصریح کرد: صلح تنها با پایان اشغالگری اسرائیل و تشکیل دولت مستقل فلسطینی دارای حاکمیت و به مرکزیت قدس شریف در مرزهای سال ۱۹۶۸ و تشکیل دو کشور مستقل و برپایه قوانین بین‌المللی و ابتکار عمل کشورهای عربی امکان‌پذیر است.

وی بار دیگر تأکید کرد که صلح عادلانه و امنیت و ثبات فراگیر تنها زمانی محقق خواهد شد که مردم فلسطین تمام حق قانونی خود را بدست آورند که در مقدمه آن حق آزادی، داشتن یک کشور مستقل و دارای حاکمیت بر تمام خاک ملی فلسطین مطابق با راه‌حل دو دولت است.

وزیر امورخارجه اردن اظهار کرد: اثر توافق عادی سازی روابط بحرین و اسرائیل و تمام توافقنامه‌های صلح با اسرائیل، بستگی به آنچه تل‌آویو انجام می‌دهد، دارد.

الصفدی گفت: در صورتی که اشغالگری از میان نرود و اسرائیل به الحاق اراضی، ساخت و گسترش شهرک‌ها و تجاوزات در مسجد الاقصی ادامه دهد، نزاع تشدید و عمیق‌تر می‌شود و منطقه فاقد صلح عادلانه‌ای خواهد بود که مورد قبول ملت‌ها باشد و یک ضرورت منطقه‌ای و بین المللی است.

درحالی که اردن دومین کشور عربی پس از مصر بود که روابط خود با رژیم صهیونیستی را عادی کرد، الصفدی مدعی شد که دولت امان برای دستیابی به صلح عادلانه، جامع و همیشگی و مورد پذیرش مردم  و مشروط بر تأمین حقوق ملت فلسطین مطابق با قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح صلح عربی به همکاری خود با برادران و دوستان خود ادامه خواهد داد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا شامگاه جمعه از عادی سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی خبر داد.

براساس بیانیه مشترک رهبران آمریکا، بحرین و رژیم صهیونیستی، آنها در مورد "ایجاد روابط کامل دیپلماتیک میان تل‌آویو و منامه" توافق کردند.

ترامپ خبر موافقت بحرین برای عادی سازی روابط با اسرائیل را پس از تماس تلفنی با حمد بن عیسی آل خلیفه پادشاه بحرین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی توییتری اعلام کرد.   

خبر عادی‌سازی روابط بحرین و رژیم صهیونیستی چند روز پس از آن روی می‌دهد که درخواست فلسطین برای گنجانده شدن بندی در نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب برای مخالفت با عادی سازی امارات با رژیم صهیونیستی به علت اعتراض بحرین حذف شده بود.

«الی کوهن» وزیر امنیت و اطلاعات رژیم صهیونیستی نیز ۲۷ مردادماه گذشته گفته بود که بحرین از جمله کشورهای بعدی خواهد بود که به پیروی از امارات، روابط خود با اسرائیل را عادی می‌کند.

منابع صهیونیستی فاش کردند روابط میان بحرین و اسرائیل از ۲۵ سال پیش آغاز شده و مخفیانه در جریان بوده است

آمریکا، رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی نیز روز ۲۳ مرداد با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند؛ ابوظبی و تل‌آویو رسماً روابط خود را عادی می‌کنند.

بحرین و امارات در سال‌های اخیر برای ارتباط با صهیونیست‌ها تلاش‌های زیادی کرده بودند که با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی، این روند سرعت بیشتری به خود گرفت.

منامه و ابوظبی به دنبال آن هستند که پیش از پایان یافتن دوره ریاست جمهوری ترامپ، به رابطه با رژیم صهیونیستی دست یابند؛ زیرا در اصل این رابطه، شخص ترامپ قرار دارد و معلوم نیست که وی دوباره به عنوان رییس جمهوری آمریکا انتخاب شود.

اقدام بحرین و امارات برای علنی شدن روابط با رژیم صهیونیستی محکومیت بسیاری از کشورهای اسلامی و گروه‌های مقاومت فلسطینی را به دنبال داشته است.

امضای توافق نامه کمپ دیوید بین رژیم صهیونیستی با مصر، امضای پیمان اسلو در سال ۱۹۹۳ میان یاسر عرفات و اسرائیل، امضای پیمان صلح بین اسرائیل و اردن در سال ۱۹۹۴ بعد از برگزاری کنفرانس صلح مادرید در سال ۱۹۹۱، ساخت غرفه اسرائیل در نمایشگاه دبی ۲۰۲۰، روابط گروه های مختلف نظامی و اقتصادی کشورهای عربی و اسرائیل و موضوعات دیگر همه نشان‌دهنده خیانت آشکار دولت های عربی منطقه است.

نظر شما