شناسهٔ خبر: 4257561 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

ایرباس آلمانی چگونه در آلپ سقوط کرد؟

معمای ۸ دقیقه سکوت در کابین خلبان ایرباس آلمانی

سکوت ۸ دقیقه‌ای خلبانی که هواپیمایش در حال شیرجه به سمت دامنه های آلپ در جنوب فرانسه بوده و له شدن جعبه سیاهی که برای فشارهای خیلی بالا طراحی شده، پرسش های بسیاری در ذهن کارشناسان هوانوردی و خانواده‌ های جان‌ باختگان ایرباس ۳۲۰ ایجاد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، سقوط هواپیمای خطوط هوایی «جرمن‌وینگز» که به کشته شدن 148 مسافر از جمله 2 خبرنگار ایرانی منجر شد، نقطه تاریکی دارد و آن بی‌خبری از علت سقوط و علت عجیب سکوت خلبان در هشت دقیقه سقوط به سمت زمین است.

هواپیمای سانحه‌ دیده، 24 سال در خدمت خطوط هوایی آلمان بوده که البته مقامات شرکت جرمن‌وینگز که برَند ارزان شرکت لوفت‌هانزا محسوب می‌شود، اصرار دارند که با تعویض به موقع قطعات، هواپیما در وضعیت مناسبی بوده است.

با این اصرار مستدل آلمانی‌ ها، نگاه‌ ها از احتمال سقوط هواپیما به علت فرسودگی قطعات دور شد و نگاه‌ها به سوی 8 دقیقه سکوت رفت.

8 دقیقه سکوت دقائق پس از ساعت 10:30 به وقت محلی است که هواپیما در ارتفاع 38 هزار پایی، همه ارتباط‌ های خود با برج مراقبت را قطع می‌کند و با شیبی تند، به سمت زمین شیرجه می‌رود.

8 دقیقه طول می‌کشد تا این شیرجه به برخورد با کوه‌های آلپ منجر می‌شود.

به گزارش فارس، برابر قوانین «یاتا»(هواپیمایی بین المللی) خلبانان هنگام بروز هرگونه مشکل از جمله «هواپیماربایی» یا «نقص فنی» پیغام اضطرار می‌ فرستند که سیگنال این پیغام، همه برج‌های مراقبت موجود در اطراف محل پرواز را به حالآماده‌باش درمی‌آرود.

با این حال خلبان خطوط هوایی «جرمن‌ وینگز»  در 8 دقیقه سقوط هیچ پیغام صوتی و یا پیام اضطراری مخابره نکرده اند که همین موضوع، گمانه‌ زنی‌ ها را درباره وقایع غیرعادی رخ داده در کابین خلبان تقویت می‌کند.

هواپیمای مالزیایی که سال پیش در مسیر رفتن به چین ناپدید شد نیز وضع مشابهی داشت؛ هواپیما از مسیر خود خارج شد، اما هیچ صدا و پیغامی از کابین خلبان مخابره نشد.

امدادگران فرانسوی این بار به محل حادثه رسیدند و با جستجویی یک روزه، جعبه سیاه را پیدا کردند؛ در جعبه سیاه بخشی وجود دارد که به ضبط همه صداهای موجود در کابین خلبان می‌پردازد.

پیدا شدن این ضبط صوت باید به شایعه ها و گمانه‌زنی‌های ضد و نقیض پایان می‌ داد، اما وقتی امدادگران اعلام کردند که «ضبط صوت برای مقاومت در برابر فشاری بسیار سنگین‌تر از سقوط ساخته شده ولی این ضبط صوت، له شده»، دوباره بازار شایعات داغ شد.

اروپایی‌ها گفته‌ اند که در آزمایشگاه‌ های پیشرفته ایرباس تلاش خواهند کرد اطلاعات موجود در این ضبط صوت را که حالا بیشتر به آهن‌ پاره می‌ ماند، بازیابی کنند.

اروپایی‌ ها و به ویژه فرانسوی‌ ها که هنوز خاطره سریال 3 روزه تیراندازی و گروگانگیری چند ماه پیش از خاطرشان پاک نشده، از همان دیشب گفتند که «هیچ علتی را برای سقوط این پرنده رد نمی‌ کنیم و همه احتمال ها را در نظر می‌ گیریم.»

امروز اما لغت «تروریسم» و احتمال عملیات خرابکارانه در ایرباس 320، آشکارا در رسانه‌ های اروپایی منتشر شد.