شناسهٔ خبر: 42572610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش

حکم شبکه ارتشا اکبر طبری و همدستانش اعلام شد

اشاره: اکبر طبری که حدود 20 سال در کنار روسای قوه قضاییه سمت کلیدی داشت چند روز بعد از روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی بازداشت و روانه زندان شد. این عنصر مرموز هرچند در دادگاه اتهاماتش را تکذیب کرد و گفت دوستانی دارد که حاضرند لواسان را برای او بخرند، اما سرانجام دادگاه او را به 31 سال حبس و 100 میلیارد تومان جریمه نقدی و همچنین انفصال دائمی از خدمات دولتی محکوم کرد. او معاون حوزه ریاست صادق لاریجانی بود که سال‌ها بود حرف‌وحدیث درباره او مطرح بود. سرانجام این عنصر فاسد دستگیر و روانه زندان شد. پرسش این است که آیا مرتبطین با اکبر طبری و کسانی که وی در پناه آن‌ها دست به سو استفاده زده بود مجازات و مورد بازخواست قرار خواهند گرفت یا خیر؟

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از صدور رأی پرونده اکبر طبری و دیگر متهمان خبر داد و گفت: اکبر طبری در این پرونده ۱۰ عنوان اتهامی داشت که در ۸ مورد دادگاه وی را مجرم شناخت، در دو عنوان اتهامی جرم وی برای دادگاه به اثبات نرسید. طبری بابت تشکیل شبکه چند نفرِ ارتشان با وصف سردستگی و اخذ رشوه‌های متعدد به ۳۱ سال حبس تعزیری و ضبط اموال ناشی از ارتشان و انفصال دائم از خدمات دولتی و بیش از ۴۳۰ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم‌شده است. البته رأی هنوز غیرقطعی و قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است. در عنوان اتهامی تحت عنوان پول‌شویی اکبر طبری به ۱۲ سال و نیم حبس تعزیری و قریب به ۶۰۰ میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط اموال موضوع پول‌شویی محکوم‌شده است.

فهرست واحدهای مسکونی
 ضبط‌شده طبری
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به برخی از عناوین ضبط اموال ناشی از ارتشان در پرونده، گفت: سه دستگاه آپارتمان مسکونی در برج روما در کامرانیه تهران که یک واحد به مساحت ۶۳۳ متر و واحد دیگر به مساحت ۳۸۸ متر و واحد سوم به مساحت ۳۸۰ متر که حکم ضبط آن‌ها صادرشده است. یک واحد آپارتمان در خیابان پاسداران دریکی از برج‌های مجلل به مساحت ۶۳۳ متر از ناحیه دادگاه مورد ضبط قرارگرفته است. اسماعیلی یادآور شد: ۵ قطعه زمین در شهرستان بابلسر که تبدیل به یک باغ ویلای بسیار بزرگ‌شده و ویلایی مجللی در آن ساخته‌شده هم مورد ضبط قرارگرفته است. وی بیان داشت: یک قطعه زمین مشجر به مساحت ۱۶۷۵ متر در نجارکلای لواسان نیز مورد ضبط قرارگرفته است. همچنین یک واحد آپارتمان اداری به مساحت ۱۰۸ متر در مجتمع اداری سانا و یک قطعه زمین به مساحت ۳۰۰ متر در بلوار کریم‌خان زند و طبقات پنج و شش ساختمان احداثی در بلوار کریم‌خان زند به‌عنوان بخشی از اموال و وجوه ناشی از ارتشا ء است که از ناحیه دادگاه حکم به ضبط آن‌ها صادرشده است. سخنگوی قوه قضاییه افزود: درمجموع این متهم به قریب به هزار میلیارد ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم‌شده است و علاوه بر آن به حدود ۱۷۹ میلیارد ریال ضبط وجوه نقدی که بابت ارتشان اخذ کرده و املاکی که اشاره کردم، محکوم‌شده است. اسماعیلی بیان داشت: در شش مورد دیگر به‌تناسب با عناوین اتهامی دادگاه بر اساس ضوابط و مقررات قانونی حکم به مجازات حبس و جزای نقدی صادر کرده است. در صورت قطعی شدن این دادنامه، بر اساس قانون مجازات اشد که سی‌ویک سال حبس و ضبط اموال ناشی از ارتشان و جزای نقدی و انفصال ابد از خدمات دولتی است، قابل‌اجرا می‌باشد.

احکام همدستان طبری
سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به‌حکم محکومیت سایر متهمان این پرونده، تصریح کرد: فرهاد مشایخ فریدون به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه چند نفرِ ارتشاءبا لحاظ مساعدت و همکاری که در کشف جرم کرده است و با تخفیف موردنظر دادگاه به ۱۵ سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم‌شده است. وی افزود: رسول دانیال زاده به جرم مشارکت در شبکه ارتشان به لحاظ اینکه بعد از تشکیل پرونده به کشور بازگشت و در فرآیند دادرسی شرکت کرد، دادگاه در مورد وی تخفیفاتی را اعمال کرده و با لحاظ این تخفیفت به ۱۵ سال حبس محکوم‌شده است. اسماعیلی گفت: بیژن قاسم‌زاده سنگ رودی به جرم تأثیر دادن نفوذ افراد و همچنین دریافت رشوه به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشا و جزای نقدی و حمیدرضا علیزاده به اتهام مشابه به ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از عمل مجرمانه و جزای نقدی محکوم‌شده است. کسانی که الآن در خارج از کشور هستند دادگاه هنوز رأی نداده و متعاقباً رأی خود را صادر خواهد کرد.

نظر شما