شناسهٔ خبر: 42541729 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هنیه: مخالفت اتحادیه عرب با پیش نویس قطعنامه فلسطین به نفع اسرائیل است

رویا معصومی

همزمان با درخواست جنبش جهاد اسلامی فلسطین برای ترک اتحادیه عرب اسماعیل هنیه نیز مخالفت این اتحادیه با پیش نویس پیشنهادی فلسطین را اقدامی در راستای منافع اسرائیل دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، محمد الهندی، رئیس اداره سیاسی و عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی با صدور بیانیه‌ای ضمن درخواست خروج فلسطین، اعلام کرد، اتحادیه عرب امروز نماینده کشورهایی است که فلسطین را رها کرده و "اسرائیل" را در آغوش گرفته و محکومیت عادی سازی روابط را رد می کنند. این اتحادیه نماینده ملت های زنده خود که همیشه وفادار فلسطین هستند، نیست.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس مخالفت اتحادیه عرب با پیش نویس قطعنامه فلسطین پیرامون محکومیت توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی را محکوم و اعلام کرد، این اقدام اتحادیه به نفع اسرائیل است و عادی سازی روابط تجاوزی آشکار به ملت و حقوق آنهاست.

وی با بیان اینکه فلسطین مساله ملت عرب است و قدس مساله وحدت بخش است، مساله ای است که امت عرب و اسلام را متحد می کند، نقش موثر علما را در پیروزی مساله فلسطین یادآور شد و گفت، نبرد تنها به میدان نظامی منحصر نمی شود بلکه فراتر از آن بوده و یک نبرد آ گاهی است. علما باید در نبرد آگاهی برای مقابله با طرح صهیونیستی توازن ایجاد کنند.

جنبش حماس نیز اعلام کرد، مخالفت اتحادیه عرب با پیش نویس قطعنامه محکومیت توافق عادی سازی روابط گواهی بر عجزش در اتخاذ مواضع جدی و مسوولانه برای پایان دادن به تراژدی ملت فلسطین و حمایت از مسائل عادلانه و استرداد حقوق سلب شده این ملت است.

فوزی البرهوم، سخنگوی رسمی حماس گفت، این اقدام بیانگر انحراف جدی اتحادیه از روند سیاسی خود و جدایی بزرگ میان این اتحادیه و ملت های عرب در منطقه مخالف با تمامی عادی سازی روابط است. این رویکرد عربی رسمی اشتباه اتحادیه عرب رژیم صهیونیستی را برای جنگ افروزی بیشتر در منطقه و تسلط بر آن با هدف غارت منابع و نابودی پتانسیل آن و شعله ور کردن آتش درگیری در منطقه تشویق خواهد کرد.

برهوم این اقدام اتحادیه را گواهی بر ادامه اتخاذ سیاستهای ناکافی و مواضع اشتباه اتحادیه عرب در برخورد با درگیری با اشغالگری دانست و تاکید کرد، اتحادیه کاملا نیازمند بازنگری استراتژیک در سیاست های خود است تا منافع عالی ملت های متضرر خود در نتیجه مداخله صهیونیستی- آمریکایی در منطقه را حفظ کند.

وی تاکید کرد، باید از مبارزه ملت فلسطین حمایت و ایستادگی اش در رویارویی با اشغالگر و طرح هایش تقویت شود.

همچنین سازمان آزادی بخش فلسطین در واکنش به این اقدام اتحادیه، دو روز پیش به خروج فلسطین از این اتحادیه تهدید کرده بود.

پیش از این هم گروههای فلسطینی مخالفت اتحادیه با تصویب پیش نویس قطعنامه فلسطین را محکوم و تاکید کردند این اقدام جواز عادی سازی روابط کشورهای دیگر را صادر می کند.

منابع دیپلماتیک گفتند، امارات پیش نویسی جایگزین پیش نویس قطعنامه فلسطین پیرامون محکومیت توافق عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی را ارائه کرد و همان کشورهای مخالف با پیش نویس فلسطین با پیش نویس امارات موافقت کردند.

متن پیش نویس قطعنامه فلسطین پیرامون عادی سازی روابط عرب، شامل رد بیانیه سه جانبه بین آمریکا، امارات و "اسرائیل" و تأیید پایبندی به ابتکارعمل صلح عربی و حمایت همه کشورهای عضو از حقوق مشروع و مسلم مردم فلسطین، عمدتا حق تعیین سرنوشت و تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی است‌.

پس از سالها روابط محرمانه و زیر میزی، امارات و رژیم صهیونیستی ۱۳ اوت نقشه راه عادی سازی روابط میان خود دادرسی و کامل با نظارت آمریکا اعلام کردند.

کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین هم  عدم محکومیت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی توسط اتحادیه عرب را بسیار خطرناک خواند.

این کمیته پس از نشست خود در رام الله اعلام کرد، برقراری روابط رسمی امارات با رژیم صهیونیستی، خروج از قطعنامه های عربی اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس و ابتکارعمل صلح عربی است. امضای توافق صلح با اسرائیل عنوانش فلسطین نیست بلکه محورها و ائتلاف های منطقه ای است، مساله ای که تهدیدی واقعی برای امنیت ملی عربی به شمار می رود.

این کمیته از تمامی کشورهای عربی اسلامی خواست، درخواست حضور در مراسم امضای توافقنامه صلح را رد کنند.

قرار است توافق عادی سازی روابط در کاخ سفید ۱۵ سپتامبر به امضا برسد.

کمیته اجرایی از تمامی کشورهای جهان خواست قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نشناسند و سفارت خود را به این شهر منتقل نکنند چرا که این اقدام نقض آشکار کنوانسیون سازمان ملل و قطعنامه های ذی ربط و نقض قوانین بین المللی است.

انتهای پیام

نظر شما