شناسهٔ خبر: 42522451 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

ترور ناکام معاون اشرف غنی

صاحب‌خبر -


امرالله صالح، معاون رئیس ‎جمهوری افغانستان از یک انفجار در شهرکابل، جان سالم بدر برد.
به‌گزارش ایسنا به ‌نقل از طلوع نیوز، وزارت کشور افغانستان گفته است که در انفجار صبح دیروز در کابل، ۱۰ نفر جان باختند و ۱۲ نفر دیگر زخمی شده‌اند. دفتر رسانه‌ای امرالله صالح، معاون رئیس جمهوری افغانستان نیز اعلام کرد هدف انفجار، کاروان معاون نخست رئیس‌ جمهوری بود؛ اما به او آسیب نرسیده‌ است. عباد صالح، پسر امرالله صالح نیز هنگام وقوع انفجار همراه پدرش بوده‌ است. این دومین حمله ظرف یک سال اخیر علیه امرالله صالح است. وی سال گذشته نیز از حمله‌ای به دفتر کارش جان به در برد. در آن حمله نزدیک به ۳۰ تن از جمله تعدادی از  محافظان امرالله صالح جان باختند.
به گزارش خبرگزاری جمهور، در پی انفجار دیروز، محمد مسعود اندرابی، سرپرست وزارت داخله افغانستان خبر داد، تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد، در این حمله مواد منفجره نوع «آردی‌ایکس» و «اچ‌ام‌اس» استفاده شده که به طور معمول توسط شبکه حقانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این حال تا دیشب هیچ‌ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته ‌بود. همچنین «رضوان مراد» رئیس دفتر روابط عمومی معاون اول ریاست جمهوری افغانستان به برخی منابع داخلی این کشور گفته است از همراهان صالح سه نفر زخمی شده‌اند. این منبع تأکید کرده، انفجار باعث شده است کپسول‌های گاز مایع موجود در محل نیز منفجر شود که این انفجارها باعث کشته شدن ۳ غیرنظامی در محل رویداد شده است. بر اثر این انفجارها چند منزل مسکونی و مغازه در نزدیکی محل آسیب دیده است.
در پی این انفجار شماری از مقامات افغانستان به این رویداد واکنش نشان دادند. دفتر ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای به نقل از اشرف غنی نوشت: تروریست‌ها و حامیان خارجی‌شان با انجام چنین جنایت‌هایی، نمی‌توانند صلح، جمهوریت و آینده روشن کشور را تضعیف کنند و مبارزه نیروهای امنیتی و دفاعی ما در برابر تروریست‌ها با جدیت و قاطعیت ادامه خواهد داشت.» عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه و سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری برای دیدار با صالح به دفتر کاری او رفتند. سرور دانش، حمله به صالح را «نقض صریح روند صلح» خوانده و گفت: «مخالفان صلح باید بدانند که عزم دولت و ملت افغانستان در مبارزه با تروریسم و تحقق صلح، راسخ و خلل‌ناپذیر است.» صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان نیز حمله به صالح را محکوم و تأکید کرده که عاملین اینگونه حملات «دشمنان صلح و ثبات هستند.»

برچسب‌ها:

نظر شما